Nagisting op fles

There are 38 replies in this Thread. The last Post () by mbroek.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo medebrouwers!

Ik heb een tripel (20L) die nu aan het vergisten is bij 20 graden met de wyeast 3522 (Chouffe gist):

OG: 1.074

Geschatte FG: 1.017

Gemeten SG: 1.016 na 10 dagen (waterslot nog actief maar traag ). Bier vervolgens overgeheveld weg van de gistkoek om nog 5 dagen verder na te gisten. Vervolgens ga ik het een week koud lageren bij 1 graad. In totaal zal het bier dus 22 dagen oud zijn. Mijn vraag is nu zal ik na deze periode nog voldoende gist hebben in het bier voor de nagisting op fles met 8 a 9 gram bottelsuiker/ L ( ben er nog niet aan uit). Of zou ik beter fermentis F2 gist toevoegen en hoeveel gram/ L?

Alvast bedankt voor de reacties!

Kenneth

• De bottelgist zal ook veel actiever zijn dan de hoofdgist en zal de aanwezige zuurstof, door het bottelen, veel sneller verwerken. Gevolg minder kans op oxideren.

• Het bier zal zeker nog tot vrijdag (5 dagen) nagisten. Het staat momenteel op 20 graden net als de hoofdgisting. Zal dit wat verhogen en later bottelen met wat F2 gist zoals jullie aanraden!

Bedankt voor de reacties!

• Ik laat 2 gram hydrateren en neem dan 1 druppel per fles van 33cl

Dit lijkt me zeer handig aangezien ik aan het kijken was om bottelsuiker ook rechtstreeks te doseren in de fles! In hoeveel ml water laat je dan de gist hydrateren? Zorgt dit voor veel gist depot in de fles?

• Ik neem 30ml water met 2gr gist en laten hydrateren en met een spuit van de apotheker per fles 1 druppel.

Als je bier helder is voor bottelen heb je bijna geen depot in je flesjes

Maar vraag me af of het mogelijk is de gist bij de suikeroplossing te doen en dan deze in de flesjes te spuiten met de Eco-Matic ?

• Ik denk het wel. Doet Herman dit niet?

Ik doe idd de gehydrateerde gist bij de suikersiroop, enkel wel op het allerlaatste moment en dan met de spuit in de flesjes, dan bottelen en klaar, nog nooit iets van ondervonden qua hergistingsproblemen op de fles, enkel bij een biertje van 11,3%, maar dat was omdat de bottelgist die alcohol niet aan kon...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik neem 30ml water met 2gr gist en laten hydrateren en met een spuit van de apotheker per fles 1 druppel.

Als je bier helder is voor bottelen heb je bijna geen depot in je flesjes

Maar vraag me af of het mogelijk is de gist bij de suikeroplossing te doen en dan deze in de flesjes te spuiten met de Eco-Matic ?

Op de gilde hebben we deze veterinaire spuit aangeschaft om de bottelgist oplossing te doseren per flesje zodat die niet samen met de suikeroplossing moet gemend worden (de osmotische spanning is te hoog als je bottengist samen met de suikeroplossing mengt)
    Instelbaar van 0 tot 2ml en er zijn een 2 potjes er bijgeleverd.

• Oke direct gistkorrels doseren doe ik niet. De suikerklontjes doseren in de fles zie ik wel zitten maar vraag me af of het bier bij het afvullen dan niet massaal begint te schuimen?

Ik had eerder aan afgevuld bier opnieuw suiker willen toevoegen aangezien het meer koolzuur mocht hebben maar dit was onmogelijk doordat het overschuimde...

• Oke direct gistkorrels doseren doe ik niet. De suikerklontjes doseren in de fles zie ik wel zitten maar vraag me af of het bier bij het afvullen dan niet massaal begint te schuimen?

Neen, het bier schuimt daar door niet massaal van over, je hebt minimale schuimvorming, maar dat is positief daar je zo alle lucht (zuurstof) uit je flesje houd bij het bottelen.

• Er blijven me vragen binnen schieten sorry als het vervelend wordt 😅 Als ik koud lager rond 0 graden kan ik dan al gehydrateerde F2 korrelgist toevoegen om dan direct te bottelen? Of moet ik het bier eerst terug op kamertemperatuur laten komen vooraleer de gist erbij mag?

• Als je de gist eerst hydrateerd kan je die koud toevoegen. Ik heb eens de korrelgist toegevoegd rechtstreeks uit de frigo. Dit bleven gewoon korreltjes. Heb dan maar zo gebotteld. Ik laat altijd alles terug op kamertemperatuur komen.

• ik maak altijd een oplossing van suiker met water die ik kook en dan in de bottelemmer giet.. vervolgens het te bottelen bier erover heen hevelen.. na enkele liters een grammetje bottelgist erbij en zachtjes roeren terwijl het overige bier geheveld wordt.. altijd prima tot nu toe , geen gedoe met spuiten of graantjes en klontjes tellen.. bottelen is al saai genoeg..

• Ik zou persoonlijk altijd eerst tot op kamertemperatuur laten komen. Zo wordt het ook aangeraden voor die F2 bottelgist.

Op 0° gist toevoegen zal ook wel werken maar gist zal trager starten

Dan is het effect van koud lageren terug onbestaande. De uitgezakte eiwitten en koudetroebels lossen dan weer op, ik bottel steeds op lagertemperatuur tussen de 1 en 5 graden, nog nooit problemen gehad, enkel 1 keer door mijn eigen fout, gewoon suiker in de fles en snel eentje bottelen uit het kraantje van de cct zonder bottelgist dus, was het toeval, wie zal het zeggen, als ik bottel met mijn bottelspuit heb ik nog nooit problemen gehad, ook al voeg ik de gehydrateerde bottelgist bij in de suikersiroop, maar dan nét voor het toevoegen in de flesjes, schijnt niet OK te zijn ivm oppervlaktespanning en 'verbranden' van de gist door het hoge suikergehalte, doch het lukte tot nog toe steeds op die manier en op bvb 3 graden C. Als de flesjes warmer worden schiet die gist wel in gang, en je hebt geen koudetroebel meer door het koud te bottelen. Als je etiketten wil plakken moet je wel wachten tot de flesjes op kamertemperatuur zijn, want anders speelt de condens door het koude bier wel parten. Ik bottel rechtstreeks vanuit de cct, dus een spuit is wel geen hebbedingetje maar een noodzaak als je niet nog eens uw bier in een bottelvat wil gieten, maar dan is uw cct geen meerwaarde geweest ivm overhevelen en bottelen...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Wanneer je na 22 dagen het bier gaat bottelen heb je helemaal géén bottelgist nodig. Misschien moet je het als beginner zo eenvoudig mogelijk houden en alle handelingen die niet echt een meerwaarde aan je bier gaan geven gewoon weglaten. Bij een alcoholgehalte van om en bij de 7,5% is bottelgist géén must!

• Extra bottelgist is zeker een meerwaarde, een moe werkpaard (de oude aanwezige gist uit de hoofdgisting) werkt ook niet beter dan een vers uitgerust (de nieuwe bottelgist, al dan niet als startertje toegevoegd), doch idd, een beginnend brouwer heeft al genoeg handelingen waarbij het kan mislopen en dat is niet alleen bij bottelen, als je ziet hoeveel bezinksel sommigen in hun wort hebben 1 dag na het brouwen en in welke omstandigheden, om er maar 1 te noemen "een dik deken rond de vergistingfles" (zelfs putje zomer en zonder koeling), en als je weet dat de eerste dagen een massa aan warmte vrij komt, staan ze versteld dat er achteraf een "raar" smaakje in hun bier zit, dan moet je idd niet beginnen met op het ganse proces nog eens te vertellen wat ze allemaal nog extra moeten doen want dan stoppen ze er gewoon mee, let op, niks tegen mensen die hun eigen methode of beginnend brouwer zijn, ik brouw ook nog maar sinds 2012, maar sta open voor verbetering en doe na een tijdje iets meer moeite dan "het zal wel vanzelf in orde komen". Evolutie in handelingen resulteert in evolutie van kunnen, dus het resultaat "moet" erop verbeteren dan, zoveel is zeker. Als je eens gaat Googelen, dan kom je toch dingen tegen waarvan je zegt, "amai, idd, dit kan niet anders of beter zijn dan wat ik nu doe", maar wie doet zoals hij doet heeft ook zijn eigen gebrouwen biertje in het glas en zal het zelf ook wel lekker vinden, maar kritisch zijn en een beetje nadenken op sommige vlakken helpt zeker om een trapje hoger te komen dan "wel lekker maar...". Na een lang verhaal en veel blabla is mijn advies dus, "gebruik bottelgist", zo niet, gebruik er geen, volledig vrij van, maar..... :thumbup::bier::)

• Zoals velen al weten streef ik ernaar om helder bier in mijn glas te hebben zonder veel bezinksel in de fles.

Hoe meer helder het bier na de lageren is, hoe minder gist er nog in het bier zal zitten. Bovendien is dat oude gist aan het eind van zijn leven. Daarom heb ik vanaf dag 1 ergens in 1990 altijd een mini startertje gemaakt om 40L te bottelen. Er hoeft echt heel weinig verse gist aanwezig te zijn om de hergisting op fles vlot te laten verlopen. Ik gebruik voor een batch van ruim 40L een verse strarter van slecht 10ml.

Dit zijn van die kleine flesjes van likeurextract Lick die hebben een inhoud van 20ml.

540.jpg

Die vul ik met 10ml steriel wort met één oogje gist uit een schuine buis, vergelijkbaar met één korreltje uit een zakje.

540.jpg

Met één of twee korreltje(s) gist uit een zakje droge gist, één dag laten groeien in het wort heb je ook een mini starter die je toevoegd aan je bottelemmer.

• Voor de nagisting in de fles heb je genoeg aan 1 miljoen gistcellen per milliliter bier. Indien er wordt gebotteld direct na de nagisting mag dat helemaal géén probleem zijn, zelfs al is het bier perfect helder!. Bottelgist is pas nodig na een maand of bij een héél zwaar bier.

• Ja, idd, gist zit er (afhankelijk van de lagertijd en de temperatuur) altijd in, doch zoals ik al schreef, "oude vermoeide paardjes" zijn nog steeds paardjes, verse gist bevordert ook de opruiming van Diacetyl, dus een frisser bier en sneller uitgegist op fles, maar ieder zijn keuze in handelingen en beleving of uitvoeren van zijn hobby, ik ben niet de heilige Antonius hé, wie denkt geen bottelgist te moeten gebruiken, doe gerust, mij maakt het geen snars uit eigenlijk, ik dring niks op, noch handelingen, noch kennis of onkunde... :whistling:8o