Over het muurtje kijken: Vlaams en Nederlands hobbybrouwforum

There are 80 replies in this Thread. The last Post () by D_Reamzzz.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik heb het bij de NL's al eens gezegd: hier ook nu

Ik zit op beiden, alhoewel het Vlaamse de laatste 2 jaar wat input verloren heeft door wissels van provider / platform.

Ook is er wel heviger concurrentie van sociale media, allerlei commerciële cursussen etc.

En toegegeven, met complete zeer betaalbare all in one installaties als Brewmonk heb je eigenlijk niet veel meer info nodig om met brouwen te starten... DENKT MEN >:D ^-^

• Ik ondervind daar nu eens niks van sie, mijn bieren zijn eigenlijk niet te zuipen maar mijn vrouw drinkt ze leeg om mij content te stellen, als da geen ware liefde is...! 't Is ook door haar dat ik beginnen brouwen ben, zo zuipen dat die kan, da kon mijn klein pensioentje nie meer trekken zulle... 8o:S

PS: 't is nie waar zulle, 't is een schatje...... Als ze slaapt natuurlijk, maar eerst in slaap krijgen, da's wa anders, is wat jonger, dus moet er geen tekeningske bij maken zekers... als uwe vent snurkt is da normaal hé... :angel:^^

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• :whistling:

Maar serieus, ik ga die gastjes die nog niets straffer als een pint hebben gedronken echt geen bier van 8% meegeven. Da's just goed voor miserie achteraf. De streken waar wij vroeger mee weg geraakten lukken nu niet meer zelle.

da's waar, maar op mijn 18de kende ik toch het verschil al tussen een pintje en nen Duvel.

Het eerste diende om zat te worden, het tweede om RAP zat te worden. ^^^^^^

• Wat een verschil met de tijd dat 'k 18 was!

dat is zo maar eventjes 57 jaar geleden, in 1962 ||

We kenden toen alleen een stom pilske en een pale-aleke van Bass van 4,7 vol%, van Duvel nog nooit gehoord toen, heb Duvel de eerste keer gedronken toen ik begin jaren '70, meedeed aan een wandeltocht op 15 augustus in Bornem.

• Ik ook zelle Ronnie, Duvel kenden we wel maar dronken we niet. Je had 3 soorten "drinkers" : pilsdrinkers, pellellekesdrinkers en mazoutmietjes. Ik zat in de twee eerste, ik dronk ofwel Jupiler ofwel Palm. Meestal Palm.

In mijn "hoogdagen" als ondervoorzitter van het jeugdhuis sneuvelde er een half bakske op een rustige avond tot een heel bakske als we "in vorm" waren. Het gemak was wel dat het jeugdhuis bij ons in de straat was en ik dus makkelijk naar huis kon waggelen 8o

• Ik weet dat mijn ouders niet onbekend waren met "paters", maar mijn vader zat op de lange omvaart. Misschien dat ze daar meer soorten bier hadden? En ik spreek van pakweg 1960-1970.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Ik ook zelle Ronnie, Duvel kenden we wel maar dronken we niet. Je had 3 soorten "drinkers" : pilsdrinkers, pellellekesdrinkers en mazoutmietjes. Ik zat in de twee eerste, ik dronk ofwel Jupiler ofwel Palm. Meestal Palm.

In mijn "hoogdagen" als ondervoorzitter van het jeugdhuis sneuvelde er een half bakske op een rustige avond tot een heel bakske als we "in vorm" waren. Het gemak was wel dat het jeugdhuis bij ons in de straat was en ik dus makkelijk naar huis kon waggelen 8o

Waar zijn de hoogdagen van Horse Ale (een paardje in de volksmond) en natuurlijk de Jack-Op niet vergeten.
    Maar in mijn jeugd jaren (18) toen er van controle door douane accijnzen nog niet te veel spraken was (we hadden er eigenlijk nooit van gehoord) brouwden we bij ons thuis voor de jaarlijkse Chiro fuif toch ook al een litertje of 200 eigen straf nat om te verkopen. Het moest vooral heel straf zijn en in het geren van een Hoegaarden Grand cru. maar dan wel tegen de prijs van een pilsje. altijd een leuke zatte bende op de fuif !!!

• Het gemak was wel dat het jeugdhuis bij ons in de straat was en ik dus makkelijk naar huis kon waggelen 8o

Wij gingen ook altijd te voet , hadden trouwens geen auto.

Wij vertrokken wel al in de namiddag ongeveer 2 uur tot in de late uurtjes en als we naar huis waggelden stopten we om even uit te rusten in het gras onder een treurwilg in een parkje langs de straat op 50 meter van de rijkswacht . Denk dat je dat vandaag niet meer zou moeten doen zo met je zatte botten een beetje liggen onder een boom langs de weg , ze zouden u in den bak stoppen.

In die tijd dronk ik pils of rodenbach

• hadden trouwens geen auto.

Ik had wel een auto (ik werkte toen net) maar daar ging ik niet mee uit. Dan kon ik geen pint drinken, jammer genoeg een goede maat moeten verliezen in die tijd door drinken&rijden en daar trek je dan je lessen uit.

Wij zeiden al wel eens al lachend : ik rijd niet, ik moet nog drinken.

• Hoe zit dat met jou? Zit je alleen op dit forum of kijk je soms ook over het muurtje?

Ik kijk hier iedere dag nog eens maar zelf post ik zo goed als niets meer gezien ik vooral bezig ben met distilleren de laatste tijd. Daarom kijk ik ook iedere dag eens naar de 2 nederlandse fora over distilleren. Hobbybrouwen.nl bekijk ik al heel lange tijd niet meer, veel te veel drama daar altijd... :D

• Paardeke toen we nog van jeugdclub naar jeugdclub waggelden. Horse Ale hadden ze overal en dan moest je niet mengen.

Later Hoegaarden, met de liter, toen Pierre Celis nog brouwde en het nog geen afwaswater was.

"E pjeike" zoals wij zeiden, het alternatief was ne ginder ale.. beiden bestaan nog steeds !!!

• jaja allemaal nostalgie !! maar we leven vandaag hé ??

k vind maar 1 ding spijtig, als er iets marcheerd word het opgekocht door AB Inbev. Op zythos kon het verschil niet groter zijn.

Langs éné kant stonden daar 3 gasten met "ne rené" te promoten, en eigenlijk goed gedaan en deftige marketing,

langs den andere kant AB inbef, die den Deus en de karmeliet in de kijker zetten, waar 2 jonge snotneuzen achter hun kraam stonden en er niks van afwisten. Ik vind dit spijtig dat "Bosteels" zijn ziel verkocht heeft om te kunnen uitbrijden. langs den andere kant versta ik ze ook ,dat ze zo van een grotere afzetmarkt kunnen genieten. maar ja , tegen wat een prijs !!:pieker:8->

• Ze zijn toch niet allemaal zo uitgekookt, zeker als zelfs Duvel zich laat bedotten:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190506_04379547…

Gent / Melle - Vijf brouwerijen met naam en faam, waaronder Huyghe uit Melle, hebben tienduizenden euro’s voorgeschoten aan een jonge Gentenaar voor een fictief televisieprogramma over streekbieren dat hij zou maken met presentatoren Thomas Smith en Jeron Dewulf.

Even was er de kortstondige roes bij de brouwerijen Duvel Moortgat, Alken Maes, Lindemans, Wieze en Huyghe. Een Gentse dertiger was met een Powerpoint-presentatie langsgeweest om een veelbelovend promo-idee voor te stellen.
    “De jongeman had een productiehuis dat van VT4 (het huidige Vier, nvdr.) de opdracht had gekregen een soort opvolger te maken van het succesvolle Tournée générale”, zegt Alain De Laet, gedelegeerd bestuurder van brouwerij Huyghe. “Het was de bedoeling dat de brouwerijen mee zouden financieren. Als je dan ziet dat een grote broer als Duvel al meedoet, wil je er natuurlijk ook bij zijn. Wij hebben ons dan ook laten verleiden tot betaling van een voorschot.”

De ontnuchtering volgde echter snel: “Toen de man een tweede voorschot vroeg, hebben we VT4 gebeld. Die zeiden ons dat men al lang had afgehaakt. We zijn te naïef geweest.”

Schuimpiraten

Dat was vier jaar geleden. Maandag stond J.V. (33) uit Wondelgem voor de strafrechtbank. Naast de vijf genoemde brouwerijen eisen ook de steden Poperinge, Sint-Truiden en Tongeren en de toeristische diensten van de provincies West-Vlaanderen en Antwerpen de terugbetaling van alles samen 169.000 euro aan voorschotten die zij hadden betaald aan wat de procureur “een malafide fantast” noemde.

“De beklaagde was alleen uit op het geld. Hij liet zelfs zijn ‘raadsman Tom Buelens’ dreigmails sturen als de facturen niet snel genoeg werden betaald. Alleen, er bestaat geen advocaat met die naam.”

Echt contract

Thomas Gillis, de echte raadsman van de beklaagde, geeft toe dat zijn cliënt op een bepaald moment “de pedalen is verloren” maar vindt het oneerlijk dat J.V. nu wordt afgeschilderd als iemand die van bij het begin het plan had om de brouwerijen en steden op te lichten. “Hij heeft wel degelijk voor TMF een televisieprogramma gemaakt over gamen en er was ook een echt contract met VT4, waarin zwart op wit staat dat hij 250.000 euro zou ontvangen voor acht afleveringen van De schuimpiraten, zoals het programma zou heten”, aldus zijn advocaat.

Presentatoren Thomas Smith en Jeron Dewulf, de stand-upcomedians uit Foute vrienden, haakten na drie proefafleveringen af omdat ze voelden dat J.V. te weinig kaas had gegeten van het maken van televisie. Daarop viel het plan in duigen.

“70 procent van de voorschotten was toen al betaald”, zegt zijn raadsman. Maar in plaats van de voorschotten netjes terug te betalen, hield J.V. verder de schijn op, bleef geld ophalen en versluisde de centen naar belastingparadijzen op de Caraïben en de Seychellen en naar Dubai.

Op de herhaalde vraag van rechter Van Mol “waar het geld nu is”, kwam geen antwoord. Wordt vervolgd over twee weken.

• Als beheerder van het “nieuwe” Nederlandse forum (BrewTalk.nl) kijk ik ook over de muur. Ik probeer de positieve ervaringen mee te nemen om zodoende de professionaliteit en sfeer op het Nederlands forum te verbeteren. Hopelijk valt dit ook bij onze zuiderburen op. Zodat ook zij zich thuis voelen op het andere Nederlandstalige forum en hun kennis kunnen delen met ons.

• Veel succes ermee, kruipt meer tijd in als je denkt. :) Je mag je url hier gewoon posten hoor, zolang je niet mensen gaat aanmoedigen om het forum hier te verlaten zit ik er niet mee. De wereld is groot genoeg ;)

Het zou misschien eens leuk kunnen zijn op een gegeven moment om een meet & greet te organiseren tussen de twee forums. Kwestie van wat verbroedering over de landsgrenzen heen, maar pin er me nu niet op vast want ik heb al genoeg aan mijn hoofd :oef:

Ik was na lange tijd vandaag nog eens gaan lezen op het NL forum (niet BrewTalk ;)), amai van de sfeer gaat ge daar ook niet meer gelukkig worden :(

• Het zou misschien eens leuk kunnen zijn op een gegeven moment om een meet & greet te organiseren tussen de twee forums. Kwestie van wat verbroedering over de landsgrenzen heen, maar pin er me nu niet op vast want ik heb al genoeg aan mijn hoofd

Een meet & greet is een prima plan dat door veel leden omarmd zal worden. Brouwers zijn nu eenmaal gezelligheids mensen.
    De meeste Hollanders kennen de Belgische bieren. Maar het is veel leuker de brouwers achter deze bieren te ontmoeten. We houden het warm.