Over het muurtje kijken: Vlaams en Nederlands hobbybrouwforum

There are 80 replies in this Thread. The last Post () by D_Reamzzz.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hoe zit dat met jou? Zit je alleen op dit forum of kijk je soms ook over het muurtje? En als je kijkt, is dat enkel als (bewust of onbewust) anonieme gast of ben je ook een actief lid van het andere forum? Als je niet kijkt, is dat dan wegens tijdsgebrek, heb je geen behoefte aan een extra forum of is er een andere reden?

Bedoeling is niet om een vergelijking te maken tussen beide fora, om te kijken wie de beste is. Gewoon even uitwisselen en eventueel wat meer (of net niet) over het muurtje kijken.

• Ik ben zowel hier als op het NL-forum passief-actief. Alsook op het Braumeistersforum.
    Allen onder dezelfde naam ;-)
    En dan zit ik nog in tig Facebook groepen ook.
    Naast de Grainfather & Braumeister groep is de rest om prentjes te bekijken want elke keer diezelfde (beginners) vragen laat ik aan de diehards over...
    Ik blijf de meeste en beste info hier en in de boeken halen! :drinken:

• Als er hier niets nieuw te lezen valt ga ik wel eens naar de buren , ben daar gewoon ook springerke

Alhoewel ik langer lid ben bij onze buren , voel ik mij meer thuis op ons vlaamse forum

Op het nieuwe Nederlandse forum heb ik wel al eens geweest maar ben er geen lid.

• Ik zit op beide forums, doch posten is wat aan de snelheid van een schildpad, of nog trager, slak, heb er niet meer zoveel zin in als vroeger, inzet wordt soms niet beloond in deze wereld, dus is het veel getemperd buiten vroeger, ook komt er 1000 x dezelfde vraag of antwoord naar voor, dus daar doe ik weinig moeite meer voor, er is info genoeg te vinden voor beginnenden, maar ik ben niet vergeten dat ik ook 'onwetend' was, dus als ik iets zie wat de moeite is om op te antwoorden, of er hangt een beetje humor in de lucht, dan ben ik wel van de partij.... 8o

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Naar het schijnt is er een nieuw Nederlands forum in opbouw. Ik ben ook lid van het hobbiebrouw forum maar de sfeer daar wordt soms erg grimmig. Ik heb zoiets van: laat iedereen in zijn waarde en gebruik zo´n forum niet om te ruzieën over nutteloze dingen. Soms worden onderwerpen compleet uit het verband gerukt. Jammer dat het beheer daar niet op tijd ingrijpt.

• Ook ik kijk soms eens over het muurtje als ik toevallig iets aan het opzoeken ben en google dwingt mij om daar eens een kijkje te gaan nemen. Maar over dat forum ga ik mij niet uitlaten, wat ook uiteindelijk niet de bedoeling is, want 'de muren hebben oren' en anders stuit ik misschien op 'een muur van onbegrip'. Ze zouden je zelfs wel eens 'tegen de muur durven zetten' en dan 'sta ik met mijn rug tegen de muur'. Ook heb ik niet graag dat ze' je van het kastje naar de muur sturen' wat daar wel eens gebeurd.

Maar om er geen 'Chinese muur' van te maken, zal ik afsluiten en 'het kastje bij het muurtje laten'.:P^^

• ikke:

ik deel de meningen van Chiel en Herman, dus de laatste tijd behoorlijk passief, het is voor mij een beetje déjà vu geworden...

Hoewel ik dagelijks, 's morgens es kijk, maar er is echt niet veel nieuws meer onder de zon.

• Lees dit forum dagelijks..nl forum af en toe en franstalig forum nog iets minder..posten is behoorlijk minder, maar zat ook net tedenken dat het wat stillekes is laatste weken hier..goed weer en wat feestdagen hebben daar vast mee van doen..is ook niet erg..ik vind eigenlijk altijd nog wel wat om te lezen
    Ben ook betalend lid van brew your own en dan krijg je 2 keer per week wel een update of digitaal magazine..daar spendeer ik wel relatief meer tijd aan tegenwoordig..maar alles samen nog steeds een overvloed, en daar ben ik zeer gelukkig mee..dit forum is nog altijd wel mijn thuisbasis

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

• Ik ben de laatste tijd heel weinig actief op dit forum en het Nederlandse heb ik de laatste maanden nagenoeg niet bezocht. Privé heel veel dingen aan het hoofd en noodgedwongen een aantal prioriteiten moeten (her)stellen.

Het valt me ook op dat er de laatste maanden heel weinig wordt gepost en dat het met de maand minder wordt. Misschien zitten we gewoon aan het einde van het verhaal en zullen we er uiteindelijk onze conclusies uit moeten trekken.

De reden? Ik denk dat er een overaanbod is van fora/fb groepen en weet ik wat nog meer. Met de komst van de smartphone is het gemakkelijker geworden om dingen via Facebook, Instagram of wat dan ook te delen. De PC is aan zijn achteruitgang bezig als "home entertainment" en dat laat zich ook merken. En zoals een aantal oudgedienden hier al stellen, alles is zoal eens gezegd geweest.

• Ik ben de laatste tijd heel weinig actief op dit forum en het Nederlandse heb ik de laatste maanden nagenoeg niet bezocht. Privé heel veel dingen aan het hoofd en noodgedwongen een aantal prioriteiten moeten (her)stellen.

Het valt me ook op dat er de laatste maanden heel weinig wordt gepost en dat het met de maand minder wordt. Misschien zitten we gewoon aan het einde van het verhaal en zullen we er uiteindelijk onze conclusies uit moeten trekken.

De reden? Ik denk dat er een overaanbod is van fora/fb groepen en weet ik wat nog meer. Met de komst van de smartphone is het gemakkelijker geworden om dingen via Facebook, Instagram of wat dan ook te delen. De PC is aan zijn achteruitgang bezig als "home entertainment" en dat laat zich ook merken. En zoals een aantal oudgedienden hier al stellen, alles is zoal eens gezegd geweest.

Ik wil nogmaals zeggen dat dat eigenlijk allemaal ok is, soms beetje minder, maar geen reden om te denken dat dit forum stilaan overbodig aan het worden is.. denk ik echt niet.. alles is altijd al gezegd en l'histoire ce répète mag dan zowel een platitude als een algemene waarheid zijn, maar daar ben je ook niets mee.. laat dit forum zoals wijzelf maar af en toe eens trager worden en zichzelf in vraag stellen.. om daarna weer volop verder te gaan ( zoals deze discussie bewijst !), wars van trends en hypes..

Voor mij nog graag vele jaren voort . Vergeet ook niet dat vernieuwing dikwijls start vanuit schijnbaar eindeloze herhaling..

In deze maand van de filosofie beschouw ik "alles is al eens gezegd" als zowel een troostend gegeven, maar tegelijkertijd een aanzet om deze "dooddoener" te overstijgen.. maar liefst op zijn Vlaams, traag, kritisch, maar met verfijnde progressie.. zoals ge ne stiel leert, zoals ge een bier brouwt..

Slow brewing !!

• Ik zit elke dag op beide fora. Het Vlaamse Forum is voor mij een belangrijk klankbord: ik heb er veel geleerd, ik post er al mijn nieuwe recepten en concrete vragen. Ik weet dat ik altijd heel snel feedback krijg en hulp van ervaren collega's, zonder veel onnodige heen en weer discussies en analyses die te ver leiden. De sfeer is kameraadschappelijk, gemoedelijk en beleefd. Weinig posts, Ok, maar liever positieve bijdragen, dan is de kwantiteit niet belangrijk.

Het Nederlandse forum is voor mij vooral achtergrond, vaak ook waardevolle ideeën maar er is meer ruis: ellenlange discussies met zoveel standpunten zodat je er uiteindelijk soms niet echt iets aan hebt. Heel veel echte beginnersvragen, niets mis mee, maar wat vermoeiend als posters niet de moeite doen om zich wat in te lezen. Veel posts, maar weinig waar ik iets mee kan. De weinige posters waar ik iets aan heb, geven vaak ook feedback op het Vlaamse Forum.

• (bijna) Dagelijks aanwezig hier, al was het al maar om even te kijken of er wat interessants voorbijkomt. Lezen doe ik veel, zelf posten veel minder. Deels door mijn beperkte kennis, en deels door het idee dat ik me niet in elk gesprek wil moeien.

Zit ook op een paar FB groepen, maar de echte kennis is toch hier op dit forum te vinden. FB is veel vluchtiger en korter van antwoorden, waar op VHF toch veel dieper op bepaalde dingen wordt ingegaan. En daar kan ik dus alleen maar van leren.

Ik beschouw VHF dan ook zo een beetje als constant groeiend naslagwerk.

• Ik zit elke dag op beide fora. Het Vlaamse Forum is voor mij een belangrijk klankbord: ik heb er veel geleerd, ik post er al mijn nieuwe recepten en concrete vragen. Ik weet dat ik altijd heel snel feedback krijg en hulp van ervaren collega's, zonder veel onnodige heen en weer discussies en analyses die te ver leiden. De sfeer is kameraadschappelijk, gemoedelijk en beleefd. Weinig posts, Ok, maar liever positieve bijdragen, dan is de kwantiteit niet belangrijk.

Het Nederlandse forum is voor mij vooral achtergrond, vaak ook waardevolle ideeën maar er is meer ruis: ellenlange discussies met zoveel standpunten zodat je er uiteindelijk soms niet echt iets aan hebt. Heel veel echte beginnersvragen, niets mis mee, maar wat vermoeiend als posters niet de moeite doen om zich wat in te lezen. Veel posts, maar weinig waar ik iets mee kan. De weinige posters waar ik iets aan heb, geven vaak ook feedback op het Vlaamse Forum.

Het Nederlandse forum dient eigenlijk gewoon om bepaalde Nederlanders te pesten :P

Nee even serieus, Kwantiteit telt niet bij deze, kwaliteit telt en zal uiteindelijk toch de bovenhand halen en overleven.
    Ik zit op zowat elk fora en FB pagina
    Het Nl forum daar wordt geroepen door een beperkt aantal personen en leid steeds tot eindeloze discussies zonder enige toegevoegde waarde. (er zijn enkele uitzonderingen maar die beperken ondertussen ook daar ook hun bijdrage) Als doorsnee hobby brouwer moet je daar je info niet gaan zoeken, je wordt er gek van. (het is niet voor niets dat er zich een deel heeft afgesplitst en zelf een nieuw fora heeft gestart)
    De FB pagina's daar wordt er niet of amper gemodereerd en dit leid tot veel foutieve informatie die wordt verspreid zonder meer en je kan er niet of moeilijk iets op terug vinden.

Het mag hier niet zo druk meer zijn als vroeger, maar ik hoor alleen heel veel positieve feedback.
    Hier kan je als beginneling je vragen nog stellen en je krijgt van doorwinterde of ervaren brouwers een eenvoudig antwoordt waar je mee verder kan. (de discussies over de puntjes en alles na de komma worden meestal achterwegen gelaten)

@ W@lter In het algemeen is het hobby brouwen over zijn peik, dat zien we bij ons op de gilde ook, het aantal cursisten die zich jaarlijks inschrijven daalt sterk, het gevolg is dat het leden aantal daardoor ook daalt. (van >250 naar ondertussen rond de 150)

Maar:
    "NOS JUNGIT AMICITIA ET CERVISIAM PRAEBET GAUDIA"

• Nog even een korte reactie op het bericht van Serge. Het afgesplitste NL forum is eigenlijk de tweede afsplitsing. Een aantal jaren terug was dit ook al eens gebeurt, om dezelfde reden.

Tja en FB. Het is vluchtig, zoeken is hopeloos en als archief dus niet nuttig. Daarom ook vaak dezelfde beginnersvragen. Dat is het sterke van Fora, terugzoeken gaat wel goed. Jammer alleen dat er veel verloren is (of ik kan het niet vinden) van het oude forum.

Nog even over FB moderatie waarin ik in een van de groepen mede moddertor ben. We modereren eigenlijk alleen op fatsoen en spam. Op technische inhoud doen we inderdaad, bewust niet veel.

Dus deze groep heeft de echte voorkeur voor het vinden van de juiste informatie, ik heb hier dan ook het meeste opgestoken.

• Ik kijk eens in de zoveel dagen hier op het forum rond. Het is waar dat hier niet veel en vaak wordt geschreven, maar het gebeurt allemaal wel met meer gemoedelijkheid en vriendschappelijke toon. Zelf draag ik hier niet veel bij, dat voelt bijna als jezelf opdringen bij een groepje vrienden dat elkaar al jaren kent :)

• Maar laat ons positief denken , zonder dit forum valt ook onze jaarlijkse bijeenkomst in het water , iets waar ik toch jaarlijks naar uit kijk , en dat mag niet gebeuren, toch ?

Inderdaad, was vorig jaar echt tof in 'Het Nest'.

Qua forum, denk ik toch dat er nog steeds geïnteresseerden lid worden. Deze maand zijn er toch alweer een 20-tal leden bijgekomen.

Zelf draag ik hier niet veel bij, dat voelt bijna als jezelf opdringen bij een groepje vrienden dat elkaar al jaren kent

Geen schrik van hebben! Gewoon doen!;)

• Ik ben ook lid van een aantal FB groepen en het valt inderdaad op dat er veel verkeerdelijke info gegeven wordt. Mensen die net hun eerste brouwsel achter de rug hebben denken ineens dat ze hun doctoraat hebben afgelegd. Spijtig genoeg is dat een ziekte van deze tijd: hoe groter je bakkes, hoe meer er naar u geluisterd wordt, kijk maar eens naar de overkant van de grote plas ;).

• Ik kijk eens in de zoveel dagen hier op het forum rond. Het is waar dat hier niet veel en vaak wordt geschreven, maar het gebeurt allemaal wel met meer gemoedelijkheid en vriendschappelijke toon. Zelf draag ik hier niet veel bij, dat voelt bijna als jezelf opdringen bij een groepje vrienden dat elkaar al jaren kent :)

Wij kennen elkaar geen jaren hoor, sommige collega's misschien, maar de meeste niet.

Zelf heb ik pas vorig jaar een paar toffe mensen in levende lijve leren kennen op de Vlaamse Hobbybrouw Meeting, klein groepje maar wel top!

• zelf lees ik het forum hier ook dagelijks, en leer ik zo enorm veel. Reageren doe ik zeer weinig, Omdat ik zelf vind dat niet alles 3 keer moet herhaald worden. vandaar dat ik eerst ook niet reageerde op dit topic.
    De noorderburen ben ik gestopt met te bezoeken, dat bracht me weinig meerwaarde. zoals hier al vernoemd is, is dat forum hoofdzakelijk 'ruis' en weinig echte inhoud

• De noorderburen ben ik gestopt met te bezoeken, dat bracht me weinig meerwaarde. zoals hier al vernoemd is, is dat forum hoofdzakelijk 'ruis' en weinig echte inhoud

Heel veel posts waar je weinig aan hebt, akkoord, maar toch ook heel wat inhoud. Vaak veel te verregaand en eindeloze uitweidingen en discussies zodat het compleet onoverzichtelijk wordt.

• Lees op diverse fora mee, ben niet overal ingeschreven, antwoord ook niet als ik niets constructiefs te melden heb. Lees Hobbybrouwforum, Brouwforum.nl, Hobbybraüer.de, The mad fermentationist, en nog wat losse info en veel boeken.

Veel mensen die deze hobby beoefenen ,hebben andere ervaringen en ideeën.

Persoonlijk volg ik vaak mijn eigen koppigheid.

Veel goede informatie is er op andere fora te vinden, je moet alleen door de "onzin" heen lezen. Kopiëren en dan afdrukken heeft dan als voordeel, dat je veel kunt wegstrepen.

• Idem dito, het facebook blijft voor mij het komeerewijf van internet!

Bwa, het heeft zijn verdiensten en ook zijn beperkingen. Mensen gooien sowieso véél te veel informatie op het internet. Laatst een presentatie moeten doen rond sharepoint op het werk en daar toch een paar leuke weetjes voor mogen opzoeken. Sinds het ontstaan van de beschaving (maw sinds de mens dingen is beginnen opschrijven/tekenen) tot 2001 heeft de mens ergens tussen de 2 en 13 exabyte (= 1 miljoen Terabyte of 1 miljard gigabyte) aan data opgeslagen. Sindsdien, en dit is mede door het internet, is dat sneller en sneller beginnen gaan tot een punt waar we nu ongeveer aan 300 exabyte in totaal zitten.

Met andere woorden, in de laatste twintig jaar hebben we ongeveer 50x meer gezever opgeslagen als in alle tijdperken voordien. En dit ratio is snel aan het toenemen.

Maar over de verschillende fora : ieder zijn deel van de koek hé, en de wereld is groot genoeg voor ons allemaal. Ik ben lid bij hobbybrouwen.nl omdat ik daar begonnen ben, heb indertijd nog meegewerkt aan het NHC bierforum, heb dit forum uit de grond gestampt en heb zelfs het nieuwe Brewtalk.nl eens bezocht. Elk heeft zijn voor- en nadelen, ieder moet voor zichzelf uitmaken waar hij zich het beste thuis voelt.

Ik heb mezelf voorgenomen om weer wat actiever met dit forum bezig te zijn, het zou tenslotte heel spijtig zijn mocht het ten onder gaan, en zolang de server betaald is, is er geen probleem (dit is nog voor het komende jaar zo).

Volgend weekend sla ik ook opnieuw aan het brouwen, onze Robrecht wil graag een bier voor zijn scoutsgroep om op hun kamp een pintje te kunnen drinken 's avonds (zijn 18-jarigen). Zat zullen ze er niet van worden want ik ga er iets lichters voor maken, een apa'ke ofzo. Daarnaast wil ik ook eindelijk eens de keukenploeg van dezelfde scouts een plezier doen door hun ook een bier mee te geven, een "Fourage" bier. Die mensen gaan jaarlijks vrijwillig en kostenloos mee op kamp om iedereen van eten te voorzien. Mogen ook eens iets terugkrijgen :-)

En dan komt mijn verjaardag er nog aan in de zomer en daar zou ik voor de eerste keer een pils voor willen brouwen. Nog nooit gedaan maar nu met mijn Inkbird en koelkast mag dat geen probleem meer zijn.

• Wij kennen elkaar geen jaren hoor, sommige collega's misschien, maar de meeste niet.

Zelf heb ik pas vorig jaar een paar toffe mensen in levende lijve leren kennen op de Vlaamse Hobbybrouw Meeting, klein groepje maar wel top!

Het lijkt meer op een bijeenkomst van een aantal nonkels en neefjes die eens per jaar samen een pintje eigen gebrouwen bier drinken en dan praten over bier......en andere dingen. ;)

• Ik ben voornamelijk actief op FB, alhoewel tegenwoordig minder actief dan een jaar geleden.

Daarnaast volg ik enkel dit forum nog af en toe. Het NL-forum heb ik al een tijdje niet meer bezocht, wegens te veel van hetzelfde. Ik zou het enkel nog bezoeken voor inspiratie voor een nieuw recept.

Daarnaast kan ik wel beamen wat hierboven gezegd is. Er wordt veel verkeerde informatie gegeven, of toch zeker veel ongenuanceerde informatie geschreven. Iedereen beschouwd zijn eigen waarheid voor de enige waarheid, terwijl brouwen natuurlijk veel gecompliceerder is dan dat en er vaak verschillende 'waarheden' zijn.

Wat betreft hobbybrouwen, ben ik er wel niet van overtuigd dat we over de piek zitten. Ik denk eerder dat iedereen zijn eigen weg vind en niet meer zo snel aansluit bij een gilde of dergelijke.