Kan er iets goeds van komen?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Kan ik een goed bier krijgen als ik een gist gebruik voor een sterke blonde maar dat bij uitstek meer geschikt is voor een weizenbier? Iemand ervaring hiermee? Dat het gaat weet ik, maar krijg ik er een lekker bier mee?

groet Petoet

Hoge bomen! Lange planken!

• De beste en lekkerste dingen worden meestal bij toeval ontdekt...

Ondere andere ja :P ! Ik wil een recept uitproberen dat ik enkele jaren geleden heb gebrouwen in de brouwcursus van Syntra! Die cursus was belachelijk duur voor hetgeen we terugkregen. Swoit! Wij hebben in ons groepje toen een triple gebrouwen met deze gist. Het recept hadden we zelf samengesteld en het bier kwam er als beste uit. Helaas kreeg ieder maar enkele flessen bier mee. Die zijn allang oep! Geen gedacht meer hoe ze smaakte dus zit er niets anders op dan ... Oja, we noemden ons bier 'Hilarisch' ... Hoe zou dat gekomen zijn? :cursing::bier:

Hoge bomen! Lange planken!

• Er zijn volgens mij wel meer blonde bieren die met een witbier gist worden vergist. Ik denk dat dat een mooi kruidig resultaat moet geven, zeker als je er wat granen als tarwe en haver mee in gaat verwerken.

Denk maar aan Leffe Blond. Ik heb een blond bier vergist met MJ M20 Bavarian Wheat, overpitchen om geen banaan te krijgen maar wel kruidnagel, in secundair gedaan om zo helder mogelijk te krijgen, en het werkte. Een week of twee terug kon ik Leffe proeven bij onze drankencentrale, en eerlijk gezegd smaakte mijn bier hetzelfde als Leffe. Ik heb vorige week trouwens ook een Brand Lentebock gedronken, en eigenlijk smaakte die ook zo.

De MJ M20 is wel beperkt tot 8% ABV.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Een bier brouwen dat smaakt naar Leffe, my worst nightmare. ?

Haha, idd, ook niet mijn ding eigenlijk, maar iedereen zijn ding natuurlijk... :D

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."