Kan beschadiging aan emaille kwaad?

There are 7 replies in this Thread. The last Post () by Serge.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Net het gat in een emaille Silvercrest inmaaktautomaat groter gemaakt. Ik wist op voorhand dat het moeilijk is om te boren zonder dat het gaat afbrokkelen. Ik heb het er toch op gewaagd en heb pech gehad. Jammer genoeg bedekt de silicone afdichtring de beschadiging niet.

x8gmXhl_e5lDaSud8BaIhyIqsXHT2jcKVMZF-7aWhiOjxVwmtJAQOfF3_XkqHbd9TISNkdB18Q10fLxQ7CL1MC7TchlQKsMRy3t37O_OV_Vh8nvlyReF887ffhxAZQZgO_9gNslU_7X3UMYa9xC8y6WumfsDb64OmZ4DFFfPV0Qn8b9uIMLVURFdBbmX1VSZ4y8wjb-yC4FIuhG6HbU0NUU94Lo86JYFvolVuV1GfFe5S4mulEwZfbzJ1Mjjh2xswqFf224cFS-rtjzDf9-Kcw0x1ha2K5MH9nrXBluzxSPnEJV2KP3rqb-k-71jyZl_xp9dLI_IrPAScFDO5ynMlt_wjn_vlNffG_FTpO60kFVfzw-dyzU2F9Ryk-YN6nb0Xr-BuVhmOOudZLenEmMZ_yxmHMfEZGIMPNLpjeh1twjXGgLRShNVmcxatWh2_AqCB7PPxKBOlaLdcXY5CXEUGuu075tkKB_ghpemgKxFrfASYrnkEFzOMsArNl2Wt-BxrXxedahaYOizrr_DqQax3lyW7J9z88hW-e2DIyEJI4f0LIHpq-Kwot3uPl1XbwX6naRks5x3VU5hMr7-Suy-UhO2FKZ8dPB7H66rqVaiPzn_Ir3vwCkH41-NVndB6AJAD00EQ-Yn-7lvPQPvpFnkjO-9mNpg-NQ=w710-h947-no

Ben ik correct als ik zeg dat dit enkel kwaad kan als het metaal gaat roesten?

Ik weet dat er emaille touch-up producten bestaan maar zijn deze voedselveilig?

Ik heb nog 2 ketels die ik moet boren. De kranen liggen klaar dus liever geen alternatieve oplossingen.

Weet iemand een goed adres voor bredere silicone ringen?

• Ik heb nog 2 ketels die ik moet boren. De kranen liggen klaar dus liever geen alternatieve oplossingen.

Je wil liever geen alternatieve oplossingen, maar waarom wil je überhaupt kranen op je ketels.

Op zowel mijn maischketel, als mijn kookketel, als mijn gistvat staat geen kraan wegens overbodig. Al die ketels maak ik leeg met een hevel, werkt perfect en bovendien geen infectie gevaar dat er in een of ander hoekje iets achterblijft en achteraf het wort of bier infecteerd.

Wort van brouwketel gaat via een hevelfilter naar de kookketel tot de laatste druppel.

Het gekookte wort gaat via een inox buis met silicone slang naar het gistvat ook tot de laatste druppel.

Het uitgegiste bier gaat via diezelfde inox hevel naar de mandflessen voor de lagering ook tot de laatste druppel.

Van de lagering via die zelfde inox hevel naar de bottelemmer en van de bottelemmer via een hevel in de flessen.

Nergens een kraan wegens overbodig.

• Een klein beetje roest zal geen zo'n kwaad kunnen denk ik. Eerder gevaar dat die plek onder het email verder roest en zo afbrokkelt.

Maar een bakmatje is idd wel een goedkope en afdoende oplossing. Ook zo gefixt hier met mijn kraantjes.

En ja Walter, we kennen het nut van een hevel, maar het gemak dient de mens soms é ;-)).

• Ik had het oppervlak afgeplakt met ducttape maar zag al snel dat dit niets uitmaakte. Als er een brokje loskwam dan duwde deze de tape naar boven. De gebruikte olie kroop er dan onder en dan was het helemaal nutteloos. De grootste schade zit trouwens vooral aan de buitenkant.

Op aanraden van Serge heb ik rondgekeken naar silicone huishoudtoepassingen. Ik ben dan gisteren snel even aan de Ikea gestopt om silicone deksels te kopen. Daar heb ik met wat pons en knip werk O-ringen uit gemaakt. Vanavond testen of alles lekdicht is.

Ik zoek geen alternatief omdat ik reeds een filterheks heb van Mattmill en die wil hergebruiken. Na het koken gebruikte ik vroeger een automatische hevel en die verstopte ook vaak. Ook moet je die blijven vasthouden. Ik had al een vermoeden dat de hevelfilter ging voorgesteld worden. En ik ben zeker dat deze super werkt.

Ik heb ook gezocht naar voedselveilig emaille herstel producten maar vond dus niets. Het beste blijft dus het gebruik van silicone pakkingen die de beschadigingen overdekken.

Ik trek vanavond nog eens wat foto's van de beschadigingen en het resultaat. Gaan de potten toch vroegtijdig roesten dan vliegen ze buiten. Ik heb er maar 10 euro voor betaald.