Gist invriezen

There are 25 replies in this Thread. The last Post () by Serge.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Niet moeilijk.
    1/ Een stukje hygiëne
    -Werk onder de afzuigkap en zorg dat er een gaspit, gasbrandertje of spiritus vlam in de buurt is zodat je een laminaire luchtstroom naar boven toe hebt zo kunnen er geen stof deeltjes in je recipiënten terecht komen.
    -Werk zo zuiver mogelijk vb gebruik een stuk keuken rol bevochtigd met sarsan om alles op te leggen.
    -Zorg dat al alles bij de hand hebt zodat je niet onnodig moet gaan rondlopen.
    -Draag wegwerp latex/nitrile/vinyl handschoenen, je handen zijn een van de voornaamste bronnen van mogelijke besmetting. (Kaam)
    -Desinfecteer je handschoenen (of je moest van die steriele aankopen maar dat is totaal absurd)

2/ Best vries je verse gist in, dus geen gewassen gist maar gist die je pas opgekweekt hebt.
    Je moet vitale gezonde gist invriezen deze heeft het meeste kans op overleven

3/ Werkwijze
    -Laat je starter volledig en goed uitzakken en giet bovenliggende vloeistof volledig af.
    Goed laten uitzakken is de boodschap zodat je ook de kleine gistcellen mee hebt deze zorgen voor een lage eind dichtheid omdat die niet zo goed flocculeren, later bij het opkeken zorgen deze kleine gistcellen terug voor kleine nakomelingen
    Beperk vooral de hoeveelheid achtergebleven opkweekwort door volledig af te gieten daar deze vooral enkel afval producten bevat welke een negatieve invloed hebben op de bewaar termijn.
    -Roer de slurry los en verdun deze met de zelfde hoeveelheid plat water uit een nieuwe fles Het gebruik van vers flessen water bespaart je water koken en terug afkoelen, flessen water is steriel genoeg als het maar van een nog niet geopende fles komt.
    Bij dit mengsel daar voeg je minimaal een zelfde hoeveelheid glycerine aan toe. Beter ietsje meer zodat er geen ijskristallen kunnen vormen bij het invriezen maar je moet ook niet overdrijven (minimaal 1/3 moet glycerine zijn)
    De food rade glycerine koop ik in kleine verpakkingen aan, een verse verpakking is steriel dus er is geen noodzaak om dit eerst te steriliseren zelfs als je dit enkele keren hebt geopend. (des te grote de verpakking en des te frequenter je de fles opent des te groter wordt het risico dat deze besmet raakt)
    Roer dit goed en vul af in gedesinfecteerde buisjes, potjes, of wat je voorhanden hebt.
    Zet dit 24h weg in de ijskast en schud dit enkele keren goed op zodat de gist de tijd krijgt een deel van de glycerine op te nemen.
    Dan gewoon invriezen. (wordt in principe niet vast)

Centrifuge buisjes of cryo buisjes vind je makkelijk op Ali express vb: deze of deze welke je kan afkoken, persoonlijk vind ik de eerste beter, de tweede durven als je die niet goed genoeg aandraait soms lekken.
    Glazen vails/potjes zijn beter omdat die een betere zuurstof barrière hebben maar ook vooral duurder, ik ga voor eenmalig gebruik dus ik neem wegwerp materiaal in kunststof
    Desinfecteren kan door alles in de stoompan af te koken (opletten voor de potjes dat die er tegen kunnen) of door te ontsmetten met een goed echt desinfectie middel (oxonia, 70% alcohol,....)

Bij gebruik moet je rekenen voor elke 3 a 6 maand dat de gist in de vriezer gezeten heeft minimaal een dag om terug leven in de boerderij te krijgen (is een beetje gist afhankelijk) maar geef het meer dan tijd genoeg, ik heb er al gehad die er 7 dagen over gedaan hebben alvorens deze een teken van leven gaven.

• Ik heb nog nooit gist ingevroren.

Mijn gistbank bestaat al ongeveer 15 jaar.

Naast de schuine buizen bewaar ik ook gist op wort.

Ik neem ook altijd verse gist die ik wil bewaren.

Ik zet die op steriel gemaakt wort in een kort buisje, 2 ml wort van 10 brix.

De buisjes zitten in een doosje en dat staat op de koudste plaats in de koelkast.
    Om de 6 maanden of minder maak ik er terug een mini starter mee, wat gewoonlijk 24u duurt.

540.jpg

• https://www.amazon.com/Teenito…d9-51f1-8bbe-ca68d869ee3f

Zou dat daarvoor bruikbaar zijn?

Gist/glycerine mengsel opzuigen en top warm dichtsealen. Eenmalig gebruik.

Zeker bruikbaar dat heb ik in het begin ook zo gedaan. Vol zuigen omdraaien en het belletje vol laten lopen, nogmaals de laatste lucht er uit duwen en dan volledig volzuigen, even tegen een gasvlam houden zodat de tip smelt en dan dicht knijpen met een tang. Maar dan kan je beter de deze nemen die zijn al steriel en netjes afzonderlijk verpakt. Enkel uitpakken en gebruiken, best neem je die van 5 ml daar kan ongeveer 7 ml in:thumbup:

• Foodgrade glycerine wat is het verschil met de niet Foodgrade.... kan hier in Peru geen vinden waarop foodgrade staat.. daarom deze vraag. 100% glicerine is toch 100% kan niks meer inzitten?

• Komt van een Apotheek zal nog eens goed op het etiket kijken dan

Die van een apotheek gebruik ik ook, daar staat niets van op het etiket. Maar ik heb ook nog geen rare dingen gemerkt. Maar ik ben er ook niet 100% van overtuigd dat dit de juiste is.

• heb hier het een en het ander opgezocht voor in Peru en zou GLICERINA VEGETAL USP moeten zijn die is voor consumptie.

voor degene die wat spaans verstaan dit is het dus:

Comercialmente la glicerina liquida pura grado USP (también llamada grado alimenticio) está disponible para aplicaciones cosméticas, farmacéuticas y alimenticias con una concentración de glicerol de 99.7%. had hier nog nt bij nagedacht dus nu kan het zoeken beginnen.

thnx

• Die van een apotheek gebruik ik ook, daar staat niets van op het etiket. Maar ik heb ook nog geen rare dingen gemerkt. Maar ik ben er ook niet 100% van overtuigd dat dit de juiste is.

Normaal gezien is die van de apotheek die is van "pro analyse" kwaliteit dus die is minimaal 99,8% zuiver en dus bruikbaar maar vermoedelijk ook duur.
    Je hebt ook glycerine die als additief in voeding wordt gebruikt dat is meestal de vegetale Glycerine ook aangeduid met het E nr E422 die is dus ook bruikbaar.
    Maar maak het niet te moeilijk bij elke wijn/bier benodigdheden shop (BL/HBS/BM/BMS) verkoopt man dit en dat is de juiste.
    Ik wil enkel verwittigen dat je niet elke Glycerine bruikbaar is, dus bestel niet zomaar op een website voor chemicaliën Glycerine maar op een plaats waar je vrij zeker bent van wat je krijgt.

• Enne...

Bij die pure glycerine geen geconcentreerd salpeterzuur toevoegen he mannekes!

Kan iemand daar een tekeningske bij maken =O ?

Geeft dat dan een 'explosieve' vergisting?:hulk8o

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Enzo (Loser profielnaam) kan daar mss meer zeggen? Die werkt in een bedrijf waar ze dat maken dacht ik.

Ik heb ook al jaren een gistbankje. Doorgaans koop ik niet elke keer nieuwe glycerine (apotheek), maar meng ik die met kraanwater, kook die even op en laat ze afkoelen.

Ik maak telkens voorraadje cryobuisjes en steek die samen in een klein doosje in de vriezer. Tijdens vriezen schud ik elke 10' dat doosje even, zodat het mengsel netjes verdeelt en er geen risico op kristalvorming is.

Werkt prrrrrimaaaa voor mij toch.

<p>Napalm is er nog Palm.</p>

• Ik heb me laten vertellen dat je de buisjes (toch de glazen exemplaren) best in pure alcohol stopt en zo laat invriezen. Zo zou het vriezen gelijkmatiger verlopen, en de gist minder kwaad doen.

Idem voor het ontdooien, laten ontdooien in een hoeveelheid alcohol, de schok zou minder groot zijn ...

Of het echt helpt, geen idee ... maar de uitleg lijkt aannemelijk.

Beer is not the solution but it helps to forget the question.

• Ik heb ook al jaren een gistbankje. Doorgaans koop ik niet elke keer nieuwe glycerine (apotheek), maar meng ik die met kraanwater, kook die even op en laat ze afkoelen.

Glyserine is de eenvoudigste drievoudige alcohol, als je dat kookt dan verdampt dat toch grotendeels ??

"Edit" kookpunt van glyserol of glycerine ligt boven 200°C verdampt dus niet bij het koken.

• Ik kook het ook even met water net als Cies, maar eigenlijk een overbodige handeling of niet?

Als je je glycerine zuiver houd is dit idd overbodig volgens mij.
    Dus niets terug in de fles gieten, werken onder een afzuigkap of bij een vlam zodat je een laminaire flow hebt en er dus niets van stofdeeltjes in de fles kan vallen, je zorg draagt dat de rand van de fles niet in contact komt met de gistkweek, niet onnodig lang laat open staan,... Kortom als je zuiver en gestructureerd werkt en alle maatregelen neemt om contaminatie tegen te gaan.
    Ik kook de glycerine al enkele jaren niet meer en heb tot nu toe nog geen infectie via die weg kunnen vaststellen :thumbup:

Ik heb me laten vertellen dat je de buisjes (toch de glazen exemplaren) best in pure alcohol stopt en zo laat invriezen. Zo zou het vriezen gelijkmatiger verlopen, en de gist minder kwaad doen.

Idem voor het ontdooien, laten ontdooien in een hoeveelheid alcohol, de schok zou minder groot zijn ...

Of het echt helpt, geen idee ... maar de uitleg lijkt aannemelijk.

Gewoon zorgen dat de concentratie aan glycerine groot genoeg is (ergens rond de 50%) dan bevriest het nooit in een gewone diepvries, en heb je ook geen ijskristal vorming, en moet je geen bijkomende acties onder nemen bij het invriezen / ontdooien.

Het is niet het bevriezen dat belangrijk is maar de lage temperatuur waardoor de gist in een slaapstand verkeerd
    Een stukje uit het boek Yeast