Wilde hop voortplanting

There are 5 replies in this Thread. The last Post () by brouwerwaldonk.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Vorig najaar heb ik wat bellen geplukt van een wilde hop die in de omgeving groeit. Omdat de smaak tegenviel, look en ajuin, heb ik ze in het compostvat gegooid.

Vandaag stel ik tot mijn verbazing vast dat op de bijna vergane bellen een heleboel scheuten staan, wit met een geel kopje. Het lijkt alsof het gele poeder (lupuline?) in de bellen is gekiemd. En het heeft echt niets met 1 april te maken. Nu weet ik niet hoe hopzaad er precies moet uitzien, maar ik verwacht kleine pitjes of zoiets. Ik heb een paar van die scheutjes in een bloempot gestoken en wacht af wat er van zal komen.

Iemand met gelijkaardige ervaring?

• Alvast bedankt voor het aanbod. Ik beschik over (te) veel Cascade hop waarvan ik eventueel rizomen kan afnemen. Als de afstand doenbaar is (ik woon in Ranst) wil eventueel wel Fuggles ruilen voor Cascade.

De wilde hop wil ik verder onderzoeken. Op een site heb ik gelezen dat bv. de Amarillo hop een ander aroma geeft naargelang het oogstmoment. Dat varieert blijkbaar van citrus toetsen (vroeg) naar pompelmoes (midden) tot ... ui en look bij de late oogst. Omdat ik de bewuste bellen heel laat geplukt heb, er zaten al heel wat bruine plekken op, wil ik wel eens de vroege en de midden oogst proeven.

Als ik zelf een plant wil voor in de tuin zou ik eerder opteren voor een bitterhop.

• Ik woon in Ekeren boven Antwerpen. Hop moet je plukken als die nog helemaal groen is met enkel een beetje bruin op de puntjes van de schutblaadjes. Je mag hem zo hebben want Cascade heb ik ook staan.

• Ekeren is nu niet bepaald het andere eind van de wereld. Ik ben in elk geval geïnteresseerd om eens een collega hobbybrouwer te ontmoeten. Wanneer zou dat lukken? Ik kan in principe altijd want (onlangs) gepensionneerd.