1M KCl oplossing maken

There are 10 replies in this Thread. The last Post () by brouwerwaldonk.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik wil eens weten hoe het zit met de pH waarde van mijn tuingrond. Via een tuinforum kom ik te weten dat ik deze oplossing moet gebruiken met gezeefde gedroogde grond.

Ik heb een potje met Kalium Chloride ooit gekocht bij een apotheker, dus ik vermoed dat het zuiver is.

Hoe maak ik nu een 1M KCL oplossing. Ik vermoed met gedemineraliseerd water, maar hoeveel poeder in hoeveel water.

• Koop anders wat gedemineraliseerd water bij de apotheker.

(Ik gebruik die kwaliteit voor het maken van colloïdaal zilver).

Die kwaliteit is vergelijkbaar met 'echt' gedestilleerd water.

Ik heb een semi-professioneel toestel om de geleidbaarheid van water te meten (in micro Siemens).

Dat geeft een vrij goed een idee over wat de kwaliteit van het gedestilleerd of gedemineraliseerd water is.

Dus als je in de buurt van Borgerhout bent, altijd welkom.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Rudy, gedemineraliseerd of gedistilleerd water is zeer sterk onderhevig aan PH wijzigingen, eenmaal je de fles een keer hebt geopend en de fles niet meer vol is zal de PH en geleidbaarheid daar onmiddellijk van veranderen door de CO2 uit de lucht die hier in oplost, Zelfs al giet je dit je uit een ongeopende fles in een bokaal bijna onmiddellijk heb je een PH wijziging, CO2 is snel en sterk oplosbaar, De oplosbaarheid van CO2 is dan weer sterk afhankelijk van de temperatuur.
    CO2 + H2O ↔ H2CO3 ↔ H+ + HCO3- ↔ 2 H+ + CO32-
    In een apotheek gebruikt men meestal bag in box verpakkingen en tap daar van af en is men vooral gefocust op de microbiële zuiverheid.

Wat achtergrond info

• Serge :

Inderdaad.

Ik koop het (om dat colloidaal zilver te maken) omdat er dan gegarandeerd zo goed als geen resten van kationen meer in zitten, wat bij goedkoop gedemineraliseerd water uit grootwarenhuisketens al eens een probleem is.

Maar voor delicaat gebruik zou je het even kunnen koken en afgedekt kunnen laten afkoelen.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Serge :

Inderdaad.

Ik koop het (om dat colloïdaal zilver te maken) omdat er dan gegarandeerd zo goed als geen resten van kationen meer in zitten, wat bij goedkoop gedemineraliseerd water uit grootwarenhuisketens al eens een probleem is.

Maar voor delicaat gebruik zou je het even kunnen koken en afgedekt kunnen laten afkoelen.

En tegen dat het afgekoeld is heeft het gewoon terug een deel van de CO2 opgenomen, eigenlijk een nutteloze operatie.
    Om een PH meter te controleren gebruikt men best buffers.

Wat betreft RO of Gedestilleerd water heb je verschillende soorten, en je mag niet zomaar stellen dat men bij de Apotheek het juiste water heeft.
    Elke toepassing heeft zijn normen.

DIN 43530 (-1 -2 -4) Dit is het RO water dat je in de supermarkt terug vind dit is technische kwaliteit en gebruiken we om ons brouwwater aan te passen.
    Specs: PH 5 tot 7,
    Geleidbaarheid bij 20°C Vers geproduceerd: ≤ 10 µS/cm
    Geleidbaarheid bij 20°C Toegelaten in de verpakking (net voor gebruik): ≤ 30 µS/cm

ASTM D1193-91 Analytisch water

ISO 3696(1987) Analytisch water

USP Standaard. (wat je vermoedelijk bij de apotheek gaat terug vinden)

Nu weet je ook welk water je moet kopen voor je colloidaal zilver ;)