Gist toevoegen of niet?

There are 15 replies in this Thread. The last Post () by Loser.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Mijn bier zal in totaal 5 weken in het fermentatievat gezeten hebben (5 dagen 1e vat, 4 weken 2e vat) vooraleer het gebotteld kan worden .

Is de gist dan nog levend genoeg om zo te bottelen of moet ik extra gist toevoegen?

Ik heb een fermentatiekamer die het bier mooi op 18° gehouden heeft. Ik doe deze keer geen cold crash.

• Na 5 weken is er nog genoeg actieve gist, je kan dus gewoon bottelen zonder bottelgist.

Als je wel bottelgist gebruikt, is het voordeel dat die beter flocculeert en op de bodem plakt. Je bier zal dus wat helderder zijn wanneer je het uitschenkt.

Ik gebruik bijna nooit bottelgist, alleen in speciale gevallen.

• Na 5 weken is er nog genoeg actieve gist, je kan dus gewoon bottelen zonder bottelgist.

Als je wel bottelgist gebruikt, is het voordeel dat die beter flocculeert en op de bodem plakt. Je bier zal dus wat helderder zijn wanneer je het uitschenkt.

Ik gebruik bijna nooit bottelgist, alleen in speciale gevallen.

Het voordeel van bottel gist is vooral dat je bier veel sneller op dronk is dan zonder gebruik van bottelgist,
    Als je bottelgist toevoegt voeg je jonge gezonde vitale gistcellen toe welke sneller de niet gewenste stoffen afbreken en omzetten, het resultaat is een sneller gestabiliseerd bier.
    De oude gistcellen in je bier hebben het hier veel moeilijker mee daar deze al hun inwendige reserves hebben opgebruikt.
    Om die reden gebruik ik dus steeds bottelgist, Niet voor de carbonisatie van je bier de winst die je hebt in tijd met het gebruik van bottelgist is in dat geval te verwaarlozen.

Een andere factor die mee bepaalt of je best bottelgist gebruikt is het alcohol gehalte van je bier, als je hoofd gist tegen de boven limieten van je alcohol tolerantie zit is het nuttig om bottelgist te gebruiken, anders verlopen je opruim processen nog trager en ook de carbonisatie. (natuurlijk wel een bottelgist gebruiken die het hoge alcohol gehalte aan kan).

• Mijn laatste gebotteld bier heb ik bottelgist gegeven met een injectie spuit , 1 druppel per fles omdat ik niet meer wilde roeren in mijn CCT , is dat genoeg ?

De dosering van bottelgist volgens de voorschriften van de fabrikant, zijnde 1g/10l voor de CBC1 en 0.2 tot 0.7gr/10l voor de F2
    Nu even puur theoretisch rekenen om een idee te hebben.
    Als je deze hydrateert in zijn voorgeschreven hoeveelheid water dan heb je dus voor een batch van 10l net iets meer dan 10ml voor de CBC1 of iets meer dan 2 tot 7 ml voor de F2 aan bottelgist suspensie.
    Wetende dat in 1ml ongeveer 20 druppels zijn als je over water spreekt,
    Maar opgeloste bottelgist is geen water dat is al veel viskeuzer dus laten we rekenen aan 10 druppels per ml.
    Voor de CBC1 zou je dus ongeveer 100 druppels ter beschikking hebben en bij de F2 ongeveer 20 tot 70 druppels voor 10l bier
    Of anders uitgedrukt per druppel CBC1 oplossing kan je 100ml bier bottelen
    voor de F2 per druppel 140ml a 500ml bier bottelen

Als je meer bottelgist zou gebruiken dan er wordt voorgeschreven zal je dus meer druppels moeten toevoegen.

Maar staar je vooral niet dood op de theoretische benadering,  
    Het geeft je een idee van de orde grote aan gist die je toevoegt met 1 druppel
    Het is het resultaat dat telt!!
    Heb je een goed resultaat met 1 druppel waarom zou je dan in de toekomst niet steeds 1 druppel gebruiken???

• En waarom doe je het altijd?

Ik maak al meer dan 30 jaar mijn biertjes. Sinds dag 1 (er was toen nog geen enkel forum waar je info kon vergaren) heb ik het zekere voor het onzekere genomen, en de goede raad opgevolgd die ik toen kreeg.

Ik heb op die jaren een gistbank opgebouwd met authentieke brouwerijgisten rechtreeks uit de diverse brouwkamers, dus niet uit flesjes.

In mijn koelkast heb ik constant van elke soort een proefbuisje met een bodempje gist waarmee ik dan vertrek.

https://myalbum.com/photo/phQZGrN3a2Sy/540.jpg

Voor elk brouwsel maak ik een actieve starter van 1,6L voor 45L wort, daarin zitten dan vele miljarden jonge actieve gistcellen, die gaat integraal in het gistvat. Mijn bieren sterk of minder sterk zijn meestal na 7 dagen uitgegist en gaan dan nog 2 weken in de lagering bij 10°C.

Ook voor de nagisting op fles maak ik dus (nog altijd) een startertje in zo een klein flesje (wat echt geen moeite kost) en nooit heb ik plat bier zonder koolzuur of schuimkraag en altijd is het na één week klaar om naar de kelder te doen.

• Ik gebruik eigenlijk bijna nooit bottelgist. Uitzonderingen hierop zijn heel zware bieren omdat daar de gist tegen zijn limiet zit. Maar een standaard 6% bier, dat bottel ik zonder bottelgist en dat gaat goed, zelfs na een periode koud (lees 4°C) lageren.

Maar als je bottelgist hebt liggen kan het zeker geen kwaad. Heeft er al iemand eens geprobeerd om gewoon per flesje een of twee korreltjes bottelgist toe te voegen?

• Ik gebruik altijd 1gr/10 liter bottel gist fermentis safbrew F2

24 uur voor bottelen een 10cl wort met 1 gr suiker en 2gr gist (voor 20liter)

dag van bottelen gewoon erbij en even roeren

Werkt perfect

• In het verleden wel eens gehad dat de hergisting moeilijk op gang kwam doordat er te weinig levende cellen over waren voor de hergisting. Sindsdien gebruik ik bottelgist, en is de hergisting altijd binnen 7 tot 10 dagen helemaal afgerond. En nog een voordeel, het plakt beter op de bodem van je flesje.

• Zeker, het is nu ook weer geen superlijm :) Als je wild inschenkt heb je gewoon gist in je glas.

Een of twee maal met heet water spoelen en je fles is al weer helder.

Rustig uitgieten mooi helder bier, Woest troebel bier en wat gist...
    Ik spoel 2 maal om met koud water en een schud en walsje
    (Goed voor het milieu, geen aardgas 8o) en het flesje is ook 'proper'

Ik gebruik nu ook steeds bottelgist.

Waarom? Het geeft me een veiliger gevoel en mijn bieren zijn sneller op dronk.
    Moet het? Nee, laatst een fles donker geopend zonder bottelgist na 2 jaar en deze was perfect! >:D<