Manieren om de PH te meten

There are 10 replies in this Thread. The last Post () by Ronnie.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• PH meten 16

1. Ik gebruik een digitale meter (12) 75%
    2. Ik gebruik teststrips (3) 19%
    3. Ik hou er geen rekening mee (1) 6%
    4. Ik stel zelf mijn water samen (0) 0%

In een vorig topic kwam een kwaliteitsvolle digitale meter ter spraken. Ik ging deze kopen maar ondertussen is de prijs alweer serieus gestegen. Ik wil via deze poll eens weten wat de meeste hobbybrouwers gebruiken.

Ik denk de aankoop van een digitale meter uit te stellen. Op veel fora gaat men de Voltcraft en Extech aanraden. Er zijn vermeldingen dat je de sonde in theorie om de 2 jaar moet vervangen. Bij goed onderhoud kan dit natuurlijk uitgesteld worden.

De teststrips zijn ook niet goedkoop en zorgen vaak voor problemen tijdens het aflezen. Er zijn blijkbaar wel strips van het merk Merck ;) met een bereik van 4,0 - 0,7 die niet "bleeden". Ik neem aan dat donker wort minder/geen invloed zal hebben op het correct aflezen. Deze zijn wel moeilijk te vinden voor een goede prijs. Het goedkoopste was 30 euro (6 euro verzending inbegrepen) voor 200 stuks (2 doosjes).

• Mijn eerste digitale pH meter koste iets van 2000 Bf, die heeft het slechts 4 jaar goed gedaan. Nog voor de knoopbatterijtjes leeg waren mocht ik hem weggooien. Dus dure koop en brol.

De volgend was er een van Hanna Instruments koste 3000 Bf. Het was er een met versterkte dingen (weet niet meer juist wat er versterkt werd) Heeft het slechs 3 jaar uitgehouden. Weer dure koop en weeral brol.

De volgende was ook van van Hanna Instruments, een model voor studenten scheikunde. Heeft iets van 150 euro gekost omgerekend 6000 Bf. Die heeft het ook maar 5 jaar uitgehouden. Weer dure koop en weer brol.

Nu heb ik er een van Consort en die heb ik al ongeveer 10 jaar. Toestel + meetsonde koste 390 euro en werkt nog altijd perfect. Bij eventuele mankementen kan ik er mee naar de fabrikant voor herstelling of vervanging van het onderdeel.

Wie heeft een digitale pH meter van minder dan 100 euro die al langer dan 5 jaar goed werkt ??

Laat eens iets horen!

• Ik weet niet of de makers van meetinstrumenten hun klanten proberen te conditioneren om ze te laten geloven dat pH sondes een beperkte levensduur hebben, maar waar ik ook zoek (en het zijn geen kleine leveranciers), ze zeggen allemaal dat pH sondes (zowel gel sondes als hervulbare sondes) een beperkte levensduur hebben, afhankelijk van opslage, onderhoud en gebruik, tussen 1 en 3 jaar.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Ik weet niet of de makers van meetinstrumenten hun klanten proberen te conditioneren om ze te laten geloven dat pH sondes een beperkte levensduur hebben, maar waar ik ook zoek (en het zijn geen kleine leveranciers), ze zeggen allemaal dat pH sondes (zowel gel sondes als hervulbare sondes) een beperkte levensduur hebben, afhankelijk van opslage, onderhoud en gebruik, tussen 1 en 3 jaar.

Gel electrodes reken maar 2 jaar en daar liegen de leveranciers niet voor, de levensduur is natuurlijk ook afhankelijk van de frequentie dat je je electrode gebruikt.
    Hervulbare sondes waar je ook de junction kan van vervangen gaan eeuwig mee als je die goed onderhoud.
    Het probleem is dat de meeste een foutief type electrode hebben gekoppeld aan hun PH meter voor te meten in de zeer vuile omgeving van het brouwen (eiwitten suikers en de andere brol die je junction doen dicht slibben)
    Voor onze omstandigheden moet je geen labo, zwembad of general purpose electrode aanschaffen maar een field electrode bij voorkeur een calomel electrode, een dubbel junction electrode of een electrode met teflon junction.

Het is niet "de meter" die een PH meter robuust maakt maar het is de electrode die belangrijk is.
    De duurste PH meter met een rommel electrode zal nooit betrouwbaar zijn in het milieu waar wij in meten.
    De simpelste PH meter van enkele euro's met robuuste electrode houd het meestal veel lager uit.

• Het is niet "de meter" die een PH meter robuust maakt maar het is de electrode die belangrijk is. De duurste PH meter met een rommel electrode zal nooit betrouwbaar zijn in het milieu waar wij in meten. De simpelste PH meter van enkele euro's met robuuste electrode houd het meestal veel langer uit.

Hier zelfde ervaring, klopt 100%

Vandaag de dag maar 1, misschien 2 brouwsels per jaar!, omdat ik veel minder bier drink dan vroeger, (leeftijd...)

M'n pH meter is nog ok als ik een nieuwe sonde aansluit (geprobeerd bij iemand), maar ik koop geen nieuwe meer nu...

Vandaag voor deze weinige brouwdagen werk ik met pH papiertjes.