There are 6 replies in this Thread. The last Post () by springerke.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik heb zaterdag een bier gebrouwen waar 340gr honing bij moet

Deze zal ik dinsdag ongeveer bij doen , maar hoe doe ik dat ?

Heb ergens gelezen dat ze het in de microgolfoven doen om vloeibaarder te maken

Zou het niet beter zijn een liter bier af te nemen en dan de vloeibare honing te mengen en dan terug bij het bier te voegen , want ben bang dat anders er klonten ontstaan .

Als jullie met honing werken en tijdens de gisting bij doen , hoe zouden jullie dit dan doen , of hebben gedaan ?

• Ik steek honing in microgolf aan 30% kracht, zodra je hem warmer maakt dan 50°, gaan veel smaakstoffen verloren. En ik kap hem gewoon zo in het gistvat. Desnoods rest van de pot beetje losschudden met heet water.

De gist weet er lekker weg mee. Geen paniek dat er klonten honing zullen liggen. Gist doet zijn werk, no worries.

• Ik zet hem gewoon even op de chauffage, zodat hij iets zachter is dan normaal.

Daarna kan ik hem gewoon bij mijn brouwsel gieten ...

Wat overblijft in de pot is voor de brouwer, beetje lauwe melk erbij en in een tas gieten ;)

Moet wel zeggen dat de honing die ik gebruik, onder gewone omstandigheden ook al redelijk zacht is.

Maar inderdaad opletten dat je hel niet te warm maakt, want dan zouden de goede eigenschappen verloren gaan.

• Heb acaciahoning gebruikt, 1 kg op 28l na de hoofdvergisting, had een berekende bitterheid van 55 IBU, na vergisten geen spoor meer van de honing (idd de gist doet zijn werk). En echt superlekker bier geworden (dat vind ik natuurlijk van al mijn biertjes :) maar toch). Nu staat er een vatje 28l te vergisten (was berekende IBU 33) met 0.5kg acaciahoning. Heb deze even in lage stand in de microgolf gezet (handwarm dus ong. 40°C) en dan erbij gekapt bij het overhevelen na de hoofdvergisting. En acaciahoning is op zich al heel vloeibaar, so no prob :)

• De honing heb ik ook beetje opgewarmd en bij gedaan en zal nu ongeveer uitgegist zijn.

OG was 1.050 honing er bij op 1.020 en ben nu ongeveer op 1.015

Nog een weekje laten nagisten en dan de vanille bonen erbij , een weekje koud lageren en dan bottelen

Eerst nog wat extra vanille extract voor bottelen

Is een drankje voor de vrouw :angel: