There are 30 replies in this Thread. The last Post () by Koen Sels.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hey iedereen. Dit biertje gaat mijn eerste bier worden, en heb dit recept in een boek gevonden, maar ik zou graag weten wat jullie er van denken:

De fotos bevatten de informatie, maar dat is om 30 liter te maken. Ik zou graag eerst met de helft beginnen. Is het zo dat ik gewoon alles in twee moet delen, of dingen zoals de gist blijft gewoone een zakje? Aangezien ik in Ecuador woon en hier niet veel beschikbaar heb, heb ik links van een plaatselijke winkel geplaatst, om te zien of dit de juiste is. Vooral bij de mout is de informatie wat schaars, maar ik heb de eigenaar gecontacteerd om te zien welke mout het juist is.

Heb dus 3 kg Palemout nodig:

https://cerveinsumos.beer/producto/pale-ale/

25g Fuggle( die is er spijtig genoeg niet, maar ik heb deze; East Kent Goulding:

https://cerveinsumos.beer/producto/east-kent-golding/

een half zakje Safale S-04:

https://cerveinsumos.beer/producto/safale-s-04/

Denk je dat ik met die 3 ingredienten een mooie MASH kan brouwen?

Het maischen moet ik doen met 10 liter, het spoelen met 5 liter?

klinkt dat wat goed zo?

• In plaats van Fuggles kan je Styrian Goldings gebruiken als je die kan krijgen. Die lijkt er erg op.

Alles in 2 delen maar heel het zakje gist gebruiken.

Maischwater 12 liter, spoelen met 10 liter. Je granen absorberen water en door het koken verdamp je een paar liter. Wanneer je wort in het vat zit, eventueel nog wat water toevoegen tot 10 liter.

Wordt vast een lekker biertje.

• Die Styrian goldings kan ik ook niet meteen krijgen. Volgens het boek kan je met een Smash heel veel experimenteren, dat zal ik dan ook doen. Heb gisteren net een prijslijst gekregen, zal meteen eens een berekening maken met de prijzen om er een idee van te krijgen hoe duur het gaat worden om mijn 15 liter te maken en dan post ik dat hier, om te zien of het nu echt zoveel duurder is hier.

Sent from my G3223 using Tapatalk

• Ik brouw al bijna twee jaar alleen maar SMaSH brouwsels. Gewoon experimenteren. Legio mogelijkheden. Ik hou exact alles bij wat ik doe en hoeveel ik aan ingrediënten gebruik. Een half jaar geleden een 20 liter gebrouwen, en dat bier smaakte voortreffelijk. Hetzelfde bier dus nogmaals op dezelfde manier gebrouwen met dezelfde ingrediënten. Met als resultaat een heerlijk biertje. Ik vind het heerlijk. Een ander wellicht weer niet. Smaken verschillen. En ik ben degene die het bier moet opdrinken. Dus ik brouw wat ik zelf het lekkerste vind. Wil ik iets anders, dan ga ik andere mout/hop/gist gebruiken bij een volgend brouwsel. Ik brouw normaal gesproken 20 liter per maand. Zo doe ik ook nog een beetje ervaring op. Altijd meegenomen.

• Perfect, Langer koken verlies ik meer water, gaat mijn rendement naar beneden, maar dat is hetzelfde met meer mout omdat die ook meer water vasthoud. Misschien een beetje meer mout en een 10 min langer koken. Ik spoel dan na het maischen ook met een beetje meer water. Bedankt. Ik koop mijn hop hier per ounce, maar ik heb volgens het recept maar 0.88 nodig, denk dat ik de helft van de hops in het begin van de 60-70 minuten toevoeg, en de andere helft bij flame out. Lijkt dat wat?

• Ja dat ga ik straks even doen en post het recept dan. Gebruik de beta software van een ander lid hier, testen we dat gelijk ook even. Ik post later het recept. Ivm de PH waarde etc van het water hier, heb ik wel niet meteen een idee van.

Sent from my G3223 using Tapatalk

• Wat denken jullie hiervan? Het enige dat net iets te hoog ligt volgens mij is de bitterheid, maar hoe breng ik dit naar beneden? Dit is trouwens ook de eerste keer dat ik Brouwhulp gebruik, en er zijn nog enkele dingen die volgens mij niet goed ingesteld staan.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

[tabular type=4]

OmschrijvingWaarde

Kenmerk1

Naam receptSmash 66

Brouwdatum14-03-2019

BierstijlBlond

Volume15.8 l

Begin SG1.056 SG

Berekende kleur (Morey)9 EBC

Berekende bitterheid (Rager)34 IBU

Brouwzaalrendement70.0 %

Kooktijd60 min.

[/tabular]

Vergistbare ingrediënten

[tabular type=4]

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

4.23 kgPilsmoutDingemans3 EBC100.0 %

[/tabular]

Maischschema

[tabular type=4]

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

[/tabular]

Hop

[tabular type=4]

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

23.8 gE.K. Goldingpellets5.7%60 min.28.1 IBU

14.1 gE.K. Goldingpellets5.7%20 min.5.6 IBU

[/tabular]

Gist

[tabular type=4]

HoeveelheidNaamType

11.5 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

[/tabular]

• kleine tip: kopieer je recept uit Brouwhulp naar html. Typ dan eerst op het forum je tekst, schakel over naar html (in de blauwe balk boven je bericht linksboven), kopieer je recept, en schakel terug over naar gewone tekst. Zo hebben ze het mij ook ooit uitgelegd en ziet je recept er online veel overzichtelijker uit.

Wat betreft de bitterheid. Je gewichten een keer omdraaien, dus 14g op 60 minuten en 28g op 20 minuten

• Ik reken altijd de BU GU ratio...moet je eens opzoeken. Bvb ibu 30 (=BU of bitterness units) een wort van 1060, ofwel 60 GU (gravity units) bekomt een 0,5 BUGU waarde, (30/60) is een balanced beer.... lagere waarde is moutig, hogere waarde is meer bitter.

• Ik reken altijd de BU GU ratio...moet je eens opzoeken. Bvb ibu 30 (=BU of bitterness units) een wort van 1060, ofwel 60 GU (gravity units) bekomt een 0,5 BUGU waarde, (30/60) is een balanced beer.... lagere waarde is moutig, hogere waarde is meer bitter.

Op de site van de Mad alchemist vind je een online tool voor de BU/GU ratio berekening (niet dat dat zo moeilijk is) maar ook de BU/GU ratio voor de bierstijlen beschreven in de BJCP en nog veel meer.

• Ziet dit er dan beter uit?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

Omschrijving

Waarde

Kenmerk

1

Naam recept

Smash 66

Brouwdatum

14-03-2019

Bierstijl

Pils(ener)

Volume

15.8 l

Begin SG

1.056 SG

Berekende kleur (Morey)

9 EBC

Berekende bitterheid (Rager)

26 IBU

Brouwzaalrendement

70.0 %

Kooktijd

60 min.

Water en brouwzouten

Hoeveelheid

Ingrediënt

20.00 l

Water uit Zutphen

5.07 l

Spoelwater

Waterprofiel behandeld water

Ca

Mg

Na

HCO3

Cl

SO4

12 mg/l

2 mg/l

27 mg/l

74 mg/l

12 mg/l

15 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Mouterij

Kleur

%

4.23 kg

Pilsmout

Dingemans

3 EBC

100.0 %

Maischschema

Omschrijving

Temperatuur

Stap tijd

Rust tijd

Beslagdikte

Eiwitrust

50.0 °C

2 min.

30 min.

4.7 l/kg

Amylaserust

67.0 °C

15 min.

45 min.

4.7 l/kg

Uitmaischen

78.0 °C

10 min.

10 min.

4.7 l/kg

Hop

Hoeveelheid

Naam

Type

% alfazuur

Kooktijd/toevoeging

IBU

14.1 g

E.K. Golding

pellets

5.7%

60 min.

16.8 IBU

23.8 g

E.K. Golding

pellets

5.7%

20 min.

9.5 IBU

Gist

Hoeveelheid

Naam

Type

11.5 g

SafAle English Ale (S-04)

bovengist

De bitterheidsindex in Brouwhulp, gebaseerd op die BU/GU geeft vaak een volledig vertekend beeld. BU/GU zegt relatief weinig over de balans van je bier. Je eind sg is veel belangrijker dan het begin sg.

• Op de site van de Mad alchemist vind je een online tool voor de BU/GU ratio berekening (niet dat dat zo moeilijk is) maar ook de BU/GU ratio voor de bierstijlen beschreven in de BJCP en nog veel meer.

Ik heb een foutje gemaakt de Mad alchemist dat is niet alleen de BU/GU ratio maar de RBR (Relative Bitterness Ratio) en ook nog de dus die houd rekening met je SVG en hij heeft ook nog een tool en bijhorende tabel met de data uit de BJCP met de BU/RE (bitterheid over rest extract).

• 1)Bu/Gu geeft voor mij een goede richtwaarde.

2)RBR zal, daar er ook rekening gehouden wordt met de vergistingsgraad, een iets preciezere waarde geven.

3)Bu/Re... daar geloof ik eigenlijk niet in... elk zijn gedacht natuurlijk. Je kan hetzelfde restextract bekomen dmv een licht wort en een gist die enkel simpele suikers eet of een zwaar wort met een alleseter gist ... met het alcoholgehalte die sterk de bitterheid gaat maskeren wordt in de Bu/Re berekening geen rekening gehouden.

• 1)Bu/Gu geeft voor mij een goede richtwaarde.

2)RBR zal, daar er ook rekening gehouden wordt met de vergistingsgraad, een iets preciezere waarde geven.

3)Bu/Re... daar geloof ik eigenlijk niet in... elk zijn gedacht natuurlijk. Je kan hetzelfde restextract bekomen dmv een licht wort en een gist die enkel simpele suikers eet of een zwaar wort met een alleseter gist ... met het alcoholgehalte die sterk de bitterheid gaat maskeren wordt in de Bu/Re berekening geen rekening gehouden.

Het is inderdaad complex, er zijn heel wat factoren die invloed hebben op de bitterheidsbeleving. Eind sg is er een van. Brouw maar eens een bier met hetzelfde begin sg en even veel IBU. Eind sg bv. 1001 vs 1015. Groot verschil in subjectieve bitterheid.

En alcohol maskeert niet altijd de bitterheid, het kan deze ook accentueren.

En dan hebben we het nog niet gehad over koolzuurgas, dat kan de bitterheid ook accentueren.