Heeft er iemand hop-planten of -stekken te koop?

There are 24 replies in this Thread. The last Post () by Rudy M.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Iemand een idee waar ik hop-planten of stekken kan kopen?
    Liefst in de buurt van Leuven.

Google stuurt mij steevast naar Hoppecruyt in Poperinge. Maar de verzending is wel redelijk kostelijk.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

• Heeft er iemand thuis toevallig amarillo staan? Ik besef dat het een 'long shot' is, met dat het een Amerikaanse hopsoort is, en hier dus wel eens helemaal anders zou kunnen uitpakken dan daar. ..
    Gaan de 'aangeboden' rizomen op de marktplaats komen? of gaat er een apart draadje komen met vraag en aanbod? kwestie dat het georganiseerd blijft en geen chaos

• Ik geloof dat er op het nl forum iemand was met een nakomeling van amarillo.

heb ondertussen dat draadje ook doorgenomen, maar ze zeggen zelf dat het langs geen kanten op amarillo trekt. En heb dan ook al op andere fora gevonden dat hij wel degelijk gepatenteerd is, en er blijkbaar maar 1 teler is die deze heeft. Ik zie dan wel verschijnen wie wat in de aanbieding heeft ;)

• Ik werk meestal met hop die ik meebracht uit Frankrijk. In het dorp (Signy-Montlibert) groeide hop aan een boerderij waar de Benedictijnenpaters uit Arlon destijds hun groeten kweekten. Ik 'vermoed' dus dat zij die hop naar daar mee brachten.

(Ik heb daar ook mijn druivenranken van.)

Vraag me niet naar de soort van hop of de verhouding van de zuren want daar heb ik geen flauw idee van.

Die hop groeit ook bijzonder goed tegen noord gerichte muren met weinig zon.

Ik gebruik die hop hoofdzakelijk in het begin van het kookproces.

Ben destijds zelf gaan experimenteren wat hop deed met mijn bier qua bittere smaak en schuimstabiliteit.

(Voor een aromatoets bij tripel-achtige formules gebruik ik Hallertau.)

Maar om niet off topic te gaan:

Kan je in Belgie hopplanten verkrijgen met +- het Citra effect zoals in Duvel "Citra" ?

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Post by brouwerwaldonk ().

This post was deleted by the author themselves ().
  • Maar om niet off topic te gaan:

Kan je in Belgie hopplanten verkrijgen met +- het Citra effect zoals in Duvel "Citra" ?

Het volle citra effect zal je niet bekomen denk ik want die heeft toch een uitgesproken citrussmaak. Maar in die richting denk ik verkrijgbaar als plant/rizoom, Cascade en Centennial. De vraag is dan weer of je hetzelfde aroma kan verkrijgen met deze planten hier in België.

• Kan je in Belgie hopplanten verkrijgen met +- het Citra effect zoals in Duvel "Citra" ?

Neen, die typische US citrus krijg je alleen met US hop. Als je bijvoorbeeld Belgische cascade gaat gebruiken heeft die absoluut niet het citrus profiel van US cascade. (ik vermoed trouwens dat veel Cascade die wordt verkocht in België als "USA Cascade" eigenlijk gewoon uit België komt)

• Zou de smaak van de hop niet alleen te maken hebben met het klimaat maar ook misschien met de bemesting die ze in de US gebruiken?

De Terroir zoals ze zeggen. Grondsamenstelling, klimaat, bemesting, kunstmatige bevloeiing die vooral in de US wordt toegepast om minder afhankelijk te zijn van het al te goede weer en droogte's, Manier van verder verwerken, .....

• Een kennis die jaarlijks meerdere maanden in de USA verblijft heeft daar nog tastings gedaan georganiseerd door brouwers die singlehop bieren brouwden maar dan telkens met hop uit andere regio's. bijvoorbeeld met amarillo uit verschillende teeltgebieden. Dit gaf al een extreem verschil in aroma, smaak en kwaliteit.