Belg in Ecuador - raad ivm recepten volgens beschikbaarheid

There are 28 replies in this Thread. The last Post () by KevinVH.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hey iedereen, ik hoop dat jullie een beetje tijd hebben want ik zal hier mijn situatie wat uitleggen, en dat is niet echt makkelijk.

Ik ben een 29 jarige belg die sinds 6 jaar in België woont. Ik drink heel graag bier, en denk wel dat ik kan zeggen dat voor ik vertrok heel veel verschillende soorten bier heb gedronken in België. Aangezien ik hier in een derdewereld land woon, is er niet veel meer beschikbaar dan Stella Artois die in Brazilië word gebrouwd, en sinds kort Timmermans, die dan weer wel direkt vanuit België geimporteerd word. Verder zijn er hier 2 belgen die zelf wat bieren invoeren zoals Sint Bernardus, Delirium en Liefmans. denk aan 6 tot 7 euro per flesje, terwijl de minimum loon hier op 350 euro ligt. Ook zit hier een belg die zelf zijn bier brouwt en verkoopt in zijn eigen "café" sinds 6 jaar geleden.

Aangezien ik een fotograaf en grafisch ontwerper ben, heb ik 1 dag bij hem fotos gaan nemen, en heeft hij mij het proces wat uitgelegd, maar dat is ondertussen 4 jaar geleden, dus dat zit ook al ver.

Ik zou graag zelf thuis bier beginnen brouwen, eerst op kleine schaal, met eventueel de mogelijkheid om binnen enkele jaren voor de plaatselijke markt te gaan produceren, ik denk dan aan 400-600 liter per keer. (de andere belg maakt hier 600 liter)

Aangezien importeren hier heel duur is, en ik hier geen materiele starterskits kan krijgen, zoals de fermenteer emmers etc die ik overal op internet terug vind, zal ik dus zelf iets in elkaar gaan moeten steken.

Het waterslot kan ik hier krijgen, en het apparaat om de kroonkurken op de flesjes te zetten ook, verder verkopen ze hier in de bouwwinkels ongeveer hetzelfde wat je in België kan krijgen, dus het is wel mogelijk volgens mij.

In verband met de recepten, dit heb ik beschikbaar: zie bijlagen

De prijzen zijn in dollar en daar moet nog 12% BTW en verzendkosten bij. De Mout moet ik per 5 kg bestellen en de hop per 500 gr.

Ik denk dat dat het zowat is, dus concreet vraag ik het volgende: Enkele tips om zelf iets klein in elkaar te steken om 20-30 liter te brouwen, en enkele goede recepten die ik kan maken met de beschikbare mout etc.

Ook heb ik een prijslijst toegevoegd van starterkits waar al het materiaal in komt, maar niets meer. De kits kosten 25 dollar tot aan mijn deur en daar kan ik tussen 15 en 18 liter mee brouwen.

• Bedankt, ik zal er eens naar kijken. Aangezien ik een grafisch ontwerper ben wil ik ook vanaf het begin een naam en logo etc hebben. Weet niet meteen waar te beginnen voor de naam.

Je hebt nog geen druppel gebrouwen dus ik zou me eerst focussen op dat gedeelte.
    Ofwel ligt het je ofwel niet... (Sla me niet dood om het laatste :-S)
    Dan komt de inspiratie wel vanzelf ;-)

Dus aan grondstoffen geraak je.
    Dan ga je in het begin best gewoon aan de gang met je kookpotten.
    Tis een boeltje maar er komt wel bier uit ...:vic:
    En googlen op zelfb(r)ouwinstallaties levert je ook wel wat op en anders krijg je uit hier nog wel tips.

Voor vergistingsvat zoek je ofwel local een inox vat of een plastiek emmer die je degelijk kunt afsluiten.

Succes met je wilde avonturen!

• Er is hier te weinig licht. We zitten hier op de evenaar en hebben licht van 6 tot 6. Ze hebben mij overal gezegd dat hop veel meer licht nodig heeft.

Een andere vraag die ik nog heb: ik zie veel mensen alleen met netjes brouwen, de mout, de hop etc, alles in die speciale brouwnetten/zakken. Is dat een optie of veranderd dat de smaak teveel? Dan moet je in principe een pot minder hebben want je kan koken in de pot waar je ge maischt hebt als ik het goed begrijp. Ik vind op internet zoveel verschillende manieren.

Hetzelfde met het fermenteren. Ik zie mensen die een week op kamertemperatuur +/- 20° fermenteren en dan 3 weken op 0-5 graden.

• Zo'n netje is een BIAB (Brew in a Bag) zak. Gaat prima en veranderd niets aan de smaak. Spoelen is lastiger, en velen doen dat dan ook niet. En inderdaad, het scheelt 1 pan.

Als je niet teveel of lastig kan koelen daar, dan zijn Saison gisten wel een optie, die vinden een graad of 30 wel heerlijk.

Kijk vooral eens hoe ze in Australie en Nieuw Zeeland brouwen, daar zit best veel kennis op het gebied van brouwen in een warm klimaat.

• Er is hier te weinig licht. We zitten hier op de evenaar en hebben licht van 6 tot 6. Ze hebben mij overal gezegd dat hop veel meer licht nodig heeft.

Niet alleen meer licht, je hebt ook de cyclus van langere en kortere dagen nodig voor de hopplant. Heeft ergens een botanische naam maar die ben ik vergeten.

Wat je brouwinstallatie betreft : ik veronderstel dat je wel aan goede koelboxen en koperbuis kan geraken? Dan is mashen in een cooler iets voor jou. John Palmer besteedt er een heel hoofdstuk aan in zijn boek. http://howtobrew.com/book/appe…t-to-look-for-in-a-cooler

Voor gistvaten kan je alle soorten plastic vaten gebruiken die voedingsmiddelenveilig zijn. Reinigen en ontsmetten kan met huishoudsoda en javel (als je niks anders vindt). Wat je wel zal moeten kopen/importeren is een goede refractometer en/of hydrometer.

• En in buurland Peru zit Mario, die hier ook nog ergens een profiel heeft (MaJa oid), is zijn eerste commerciele stappen aan het zetten. Mss es checken of jullie samen dingen invoeren?
    https://www.facebook.com/ElPas…ource=1842563302&fref=tag

Ik denk dat dat niet veel zin heeft want het is hier spijtig genoeg de Europese Unie niet. Als hij iets invoert moet ik hier eveneens importbelasting etc betalen, en vice-versa . Bedankt voor de tip wel.

Sent from my G3223 using Tapatalk

• Ja ik gebruik beersmith om recepten in te geven daarin is het mogelijk de hoogte vd brouwwerrij in te geven. die houdt dan rekening ivm hopgiften. kortgezegt ik gebruik veeel meer hop . je kan ook langer koken maar die invloed is nt zo groot.

• Hey, ik heb zelf een 7 tal jaar in Ecuador gewoon en ben daar beginnen brouwen, Anna Naranjo de brausuplies kan je helpen ivm grondstoffen wepnis waar pero zar, anders praat eens met de mensen in loja, die kunnen je mss kleine hoeveelheden mout verkopen.

PD war woon je?

• Ik woon in Cuenca. Heb in Guayaquil iemand gevonden die Dingemans invoert en hier in Cuenca zelf is er ook een grote online winkel die bijna alles op voorraad heeft in kleine hoeveelheden. Bedankt voor de tips! Ik kijk zeker eens naar Brausuplies.

Sent from my G3223 using Tapatalk

• Even opgezocht, ziet er daar wel mooi uit...! ...Link...

Effe gekeken, WAW!

Veel gelijkenis met Mexico is m'n indruk, is onderwijl ook al hele poos geleden, m'n eerste overzeese trip toen ik in pensioen was...

Voor m'n werk es efkes in Argentinië geweest kort na dat Falkland warke. maar was gedwongen hun teleur te stellen... mocht niet van de nieuwe multinational waarvan we toen pas net deel uitmaakten... Toen ik vertrok in Zaventem was m'n werkgever nog ITT en toen ik aankwam ginder was het Alcatel geworden...

Die gasten ginder hadden dringend behoefte aan electronische spullen voor besturing van zoiets als Mistral missilekes...