Water mengen

There are 9 replies in this Thread. The last Post () by springerke.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik heb een vraag over het mengen van water

Ik gebruik momenteel brewfather voor het samen stellen van een recept , maar daar kan je geen 2 soorten water ingeven (denk ik)

Hoe bereken ik een samenstelling van het water ,die ik dan kan ingeven in brewfather

bv. mijn kraanwater heeft 89.18 mg/L Calcium

Montille heeft ............. 4 mg/L Calcium

Samen is dat ...............93.18 mg/2L Calcium

93,18/2=46,59 mg/L Calcium

Word dit gewoon zo berekend of is het ingewikkelder om de berekeningen te maken

• Ik denk dat je de totalen moet berekenen. Dus je totaal aantal liters water met de totale hoeveelheden mineralen erin. Dan alles bij elkaar optellen en dan door het volume delen om opnieuw aan de juiste waarden uit te komen.

De pH is niet zo van belang in de berekeningen die Brewfather doet, dus daar kan je evengoed een waarde van 8pH ofzo inzetten.

• Ik denk dat je de totalen moet berekenen. Dus je totaal aantal liters water met de totale hoeveelheden mineralen erin. Dan alles bij elkaar optellen en dan door het volume delen om opnieuw aan de juiste waarden uit te komen.

De uitkomst blijft hetzelfde.

Ik heb waarden ingegeven in brewfather van mijn kraanwater + montille van delhaize gemengd 50/50

omdat ik veel met dit gemengd water brouw.

Alles is gisteren goed verlopen , en de vergisting gebeurd voor de eerste maal met de tilt zonder dat ik elke maal naar het tuinhuis moet met mijn GSM om te loggen.

De metingen worden nu elke 20 min. opgenomen via een Raspberry Pi en doorverbonden naar de computer en GSM

• pH verschil valt wel mee, mijn kraanwater is pH 8 en demiwater is 7. Als je 7 aanhoud zit je altijd veilig met de hoeveelheid te berekenen zuur.

pH kan je eigenlijk niet berekenen, die moet je altijd meten, want het soort mout beïnvloed ook de pH.

Bij continu roeren 10 minuten na de stort, meet je de pH en die moet tussen 5,5 en 5,6 zijn, is het hoger dan heel voorzichtig aanzuren met fosforzuur of melkzuur met hele kleine hoeveelheden.

• pH kan je eigenlijk niet berekenen, die moet je altijd meten, want het soort mout beïnvloed ook de pH.

Bij continu roeren 10 minuten na de stort, meet je de pH en die moet tussen 5,5 en 5,6 zijn, is het hoger dan heel voorzichtig aanzuren met fosforzuur of melkzuur met hele kleine hoeveelheden.

Dit ging even om het mengen van 2 waters waarvan de pH bekend is zonder mout. Zodra er mout bij komt, dan kun je eigenlijk alleen nog maar meten wat het geworden is.

• pH kan je eigenlijk niet berekenen, die moet je altijd meten, want het soort mout beïnvloed ook de pH.

Je hebt zeker geen ongelijk, maar je zou je kunnen verschieten hoe nauwkeurig de software tegenwoordig die pH kan voorspellen. Mits je natuurlijk alle waarden goed en nauwkeurig invult.