brouwwater ginstberg

There are 2 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Vraagje: iemand ervaring met het brouwwater Ginstberg (te koop in de Makro in flessen van 11l, ong. 4,5 euro dacht ik, leeggoed bidon). Samenstelling komt goed overeen met de gemiddelde waterprofielen van Saison (BrewItYourself 04/2018).

Of toch bij Montil blijven?

Grtz, Kassuul

• Demiwater kost 0,79 euro/5 liter. Koop wat brouwzouten en stel zelf je water samen met BrouwHulp of Brunwater. Veel goedkoper en echt niet zo moeilijk.

Ik zou me niet houden aan de watersamenstellingen van saison die je nu hebt. Een saisongist zorgt al voor een heel droog bier, je water moet naar verhouding meer CL dan SO4 bevatten, anders wordt de bitterheid te astringent.

• Ik mis ook de waarden voor de hardheid in beide tabellen. Van belang omdat je je beslag moet kunnen aanzuren en je dat in de meeste brouwsoftware toch een indicatie geeft hoeveel zuur je moet gaan gebruiken. Voor de rest ziet het er me geen slecht water uit maar misschien is je kraantjeswater ook niet slecht?

En zoals Koen zegt, demiwater is spotgoedkoop en zelf samenstellen is heel simpel en kost nagenoeg niets (minder als je water uit de makro).