Brouwerijkast

There are 27 replies in this Thread. The last Post () by Koen Sels.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik speel al een tijdje met het idee om een "brouwerijkast" te bouwen. Hieronder probeer ik een idee te vormen van wat ik wil bekomen. Ik vroeg me af of jullie al gelijkaardige projecten hebben gezien? Of misschien hebben jullie tips & tricks?

Waarom?

• ik brouw liever niet in de keuken maar in de veranda of buiten
    • ik wil al mijn potten en pannen in een gesloten kast zodat ik ze niet in een stoffige zolder moet stockeren

Wat wil ik?

• een kast waar al mijn brouw materiaal in past (bottelmateriaal mag apart)
    • de kast moet wielen hebben zodat ik deze na gebruik in de garage kan rijden
    • bovenop de kast komt mijn spoelwaterketel (beetje gevaarlijk)
    • openklappende panelen vormen 2 extra niveaus om te kunnen filteren en koken

Eerst dacht ik zelf een kast te bouwen uit betonplex. Het moet niet 100% afwasbaar zijn maar liever geen ruw hout.

Een alternatief is een kast in de Ikea halen. Dan kan ik ook schuiven en dergelijke erbij kopen. Hier moet ik wel een oplossing vinden om de kartonnen achterkant te vervangen.

• Het probleem is dat het op de duur ook serieus gaat wegen. Ik zou eerst eens alles bij elkaar zetten en kijken over hoeveel materiaal het gaat. Wil je je ingrediënten zoals mout ook mee in de kast krijgen? Dan komt er nog eens wat volume en gewicht bij.

De kasten van de Ikea zou ik niet gebruiken tenzij je voor de duurdere PAX kasten gaat, maar die kosten al snel een paar honderd euro. Bovendien zijn ze niet gemaakt om op wielen te zetten. Eventueel een stevige houten tuinkast? Of om echt zot te doen (en ik zever niet!) : een oude bakvriezer, alle electronica eruit en wielen eronder. Daar zou veel in kunnen, is heel goed afgesloten en pakt niet teveel plaats in.

• Veel nieuwe mogelijkheden!

De kast gaat inderdaad wel wat gaan wegen. Ik dacht een stevige houten sokkel te bouwen maar misschien reken ik beter eerst eens uit wat dit allemaal gaat wegen.

Die karren zullen zeker stevig genoeg zijn maar dan moet ik nog een manier vinden om ze mooi dicht te timmeren.

Stof om over na te denken!

• Rolcontainers blijken geen optie. Ze kosten 2 de hands nog veel en ik heb dan eigenlijk enkel een kar. Ik moet er dan nog een kast op bouwen...

Dus ben ik toch eens een Ikea materiaal lijst gaan opmaken. De kasten en een werkblad kosten samen 240 euro (momenteel 10% korting op de keukenkasten). De kartonnen achterkant van de kasten zou ik vervangen door gewoon deuren (zonder scharnieren) te monteren. Dit zal het kader ook steviger maken

Volgens de specificaties weegt het materiaal alleen al 100 kg. Ik zal dus enkele stevige wielen nodig hebben! Ik denk ook dat het beter is dat ze een lage hoogte hebben zodat mijn kast niet kan omkantelen.

Met de wielen samen kom ik op 270 euro. Ik twijfel of ik voor dat geld nog iets beter zal kunnen maken.

Ik vraag mij af of ik in het midden ook zwenkwielen zou plaatsen maar ik twijfel of dit goed gaat werken omdat ik nog nooit geen kar gezien heb met 6 zwenkwielen...

• :idea:Dan dragen ze op 1m van elkaar wat genoeg zou moeten zijn. De vier wielen samen kunnen 280kg dragen.

Fout, als de ondergrond niet perfect glad is (je straatje naar de opslag) dan staat het gewicht op 2 wielen, die schuin tegenover elkaar. Wielen met harde bandjes hebben daar meer last van dan iets meeverende wielen. Dan loopt de wieldruk ook nog behoorlijk op tijdens het rijden op tegels em klinkers. Onderschat dat niet.

Meer wielen heeft ook geen nut, 4 is goed maar ze moeten wel tegen hun taak opgewassen zijn. Koop goede flightcase wielen, die zijn echt niet goedkoop, en je hebt er jaren plezier van. Die zijn ervoor gemaakt, ook om op stoepen en klinkers te rijden. https://www.zwenkwielen.net/blauwe-flightcase-wielen als voorbeeld.

Ik heb jaren geprobeerd flightcase wielen stuk te maken (niet echt hoor), maar nooit panne gehad met die blauwe wielen.

• Goed punt. Het pad van mijn veranda naar mijn garage zijn grove tegels dus de druk zou inderdaad tijdelijk kunnen oplopen. Het enige nadeel is dat de hoogte oploopt. De kleinste wielen van 80mm hebben een totale hoogte van 105mm. En dan heb ik nog geen houten sokkel... Maar misschien dat door het hoge gewicht het geheel toch stabiel zal blijven.

• 80 mm wielen kan gunstig zijn. Kleinere wielen stoten tegen een oneffenheid in het pad terwijl groter die oneffenheid redelijk soepel oprijden. Die blauwe wielen hebben dan nog als voordeel dat de bandjes niet zo keihard zijn, ze geven enigszins mee met de straat,

Bovendien als je iets omhoog moet duwen, minder weerstand is voor jezelf alleen maar prettig. Wielen van 80 mm zijn dan best een goede maat.

• hetgeen ik hier allemaal lees qua gewichten e.d., en ik ben verre van een expert op dat gebied, zou ik opteren voor een stalen gelaste constructie. Er zal maar eens een wiel onder die houten kast breken, of eender wat mee gebeuren.... Gaat je hele brouwinstallatie tegen de vlakte.
    Ik zou er zelfs wielen durven onder zetten die een ton kunnen dragen...

• @D_Reamzzz Ik begrijp u! Ik bouw ook graag alle stevig met het nodige overschot. Maar ik denk dat ik wel safe zit met de wielen die ik gekocht heb. Elk wiel kan 160 kg dragen. Dus als het geheel tijdelijk op 2 wielen staat moet mijn kar 320kg wegen voor het fout zou gaan...

Lassen kan ik niet dus ik zal beginnen met een zware houten constructie. Ik post wel foto's eens ik zover ben. Als het er te gammel uitziet kan ik het nog altijd aanpassen.

• Lassen kan ik niet dus ik zal beginnen met een zware houten constructie. Ik post wel foto's eens ik zover ben. Als het er te gammel uitziet kan ik het nog altijd aanpassen.

Met een slijptol, metaalboor, L-profielen en goede vijzen ga je ook al een heel eind komen hoor. De wanden kan je dan uit lichtere multiplex plaat maken en deze gaan ook meteen de nodige rigiditeit aan je kast geven. Voordeel is dat je dan eventueel een stuk lichter kan gaan werken.

• Ziet er heel professioneel uit, wel een beetje hoog :oef:

Dat klopt. Ik ben zo laag mogelijk gebleven met de sokkel en de wielen maar het is nog steeds vrij hoog. Ik zal misschien een trapje nodig hebben voor het vullen van het spoelwater. Maar na het vullen kom ik er gedurende het brouwprocess niet meer aan.

In het slechtste geval moet ik een opstapje bijbouwen.