Smash Munich vs smash pale Ale verschil gisting

There are 8 replies in this Thread. The last Post () by mbroek.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Wij, absolute beginners hebben 2 smash bieren gemaakt, ene met Munich, andere met pale mout. Beide fuggles hop, beide 1u mash op 66gr., 15 min. Op 75 gr. Begin soort gewicht van beide quasi identiek op 1053. Nu is het gekke dat de Munich al enkele uren vroeger is beginnen gisten, en dat de pale ondertussen is gestopt met gisten, terwijl de Munich nog volop doorgist. Is dit normaal? Wat zoy hier de verklaring kunnen zijn? (Gist is Safale us 04). Bedankt alvast en mijn excuses als mijn vraag dom lijkt. Ik ben echt een rookie ;)

• Pale ale heeft minder enzymkracht dat is mss de oorzaak?

En anders geen zorgen, zoals mbroek zegt meten is weten 😉

Kan altijd dat er al één uitgegist is...

In principe heeft Munich dan nog minder enzymes, want het wordt op nog hogere temperatuur gekilnd dan pale ale malt.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• In principe heeft Munich dan nog minder enzymes, want het wordt op nog hogere temperatuur gekilnd dan pale ale malt.

Klopt en de meeste Munich mouten kunnen niet eens 100% gestort worden zonder aanvullende enzymen. Maar "meten" op het oog is wat anders dan meten met instrumenten dus even afwachten wat de werkelijke waardes geworden zijn Spartacus

• Bedankt voor de reacties alvast. Nu, bijna een week later is het Munich bier nog steeds actief, maar ik zie wel dat de sedimentlaag in beide emmers quasi identiek is. De dichtheid meten zal ik doen bij het overhevelen naar nieuwe gistemmer, kwestie van zo weinig mogelijk infectiegevaar. Man, wat houd ik van deze hobby 😁

• Welkom op ons leuke forum, Spartacus, ik zie dat je pas sinds maandag lid bent, 't is wel een atletische naam die je gekozen hebt!

Volgens mijn ervaring zijn de adviezen die Chiel ("mbroek") geeft steeds correct, geen beginneling dus.

Ik ben een hoggybrouwer sedert half jaren '80 en ben echt aanhet uitbollen, heb de alcoholconsumtie aangepast aan de leeftijd ... , Max. 1 pint per dag, nu aangekochte Vedett IPA van 2,7 alcVol% :|.

Heb zulks nog niet zelf gemaakt, want ik vrees dat zulk bier niet lang bewaard kan blijven...

• Hallo Ronnie, de naam spartacus kreeg ik van mijn fietsvrienden, waar ik ook samen mee brouw 😜 ik heb beide bieren gemeten op 05-03 en vandaag. De Munich heeft nu een stabiel SG van 1012, de pale 1014. Het jongbier bij het overhevelen al eens geproefd, en lijken beide okee te zijn. Dat het bier niet lang zal kunnen bewaren is geen probleem. Na een stevige fietstocht kunnen we er wel wat verteren 😁 iedereen bedankt alvast voor de feedback