There are 18 replies in this Thread. The last Post () by brouwerwaldonk.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hoe kom je op 3 punten, of hoe bereken bereken je dat.

Ik wil het weten of mijn fles niet zal ploffen. Als mijn bier na de gisting 1010 is en ik gewoonlijk 7 g bottelsuiker toevoeg.

Nu wil een (een mislukt bier trachten goed te maken) door bottelen van 1020 zonder suiker toe te voegen.

• Neen zo zit het niet. Ik brouw met eigen hop en wij kunnen het alfazuur niet meten.

Ik heb vorige maand mijn eerste bier gebrouwen (met Cascade hop oogstjaar 2018) en dat bier is uitgegist op 1009 maar het IBU zat veeeeel te hoog, gemikt op 30 en volgens ik proef ver boven 40, dus niet drinkbaar en ook nog niet gebotteld.

Eergisteren terug gebrouwen met heel weinig hop, wort was 1060 en dat staat nu te gisten en is ondertussen 1040.

Eén flesje half om half gevuld en dat is 1020, en er een gebruikte kroonkurk op gezet.

Maar dat gaat nog verder gisten, verwachting tot 1010.

We zien wel wat het wordt, misschien kan de overdruk er wel uit. Het is de bedoeling om het volgende week te drinken.

• Als je het niet vertrouwd, doe dan eerst eens wat bottelgist zo in het gistvat en kijk of er nog wat puntjes afgaan. Eventueel een klein monster uit het vat nemen en daarin een overdosis (naar verhouding) bottelgist in doen. Bijvoorbeeld een liter met 1 gram en een paar dagen lekker warm zetten. Als het SG dan niet meer wil zakken kun je de rest denk ik wel veilig bottelen.

• Oké nu begrijp ik het.

Dit terzijde maar dit zal je wel weten.

SG mag je niet optellen of aftrekken van elkaar, want dit klopt niet. Je moet dit eerst omzetten naar Pt°

SG 1040 = 10 Pt°

SG 1010 = 2.6 Pt°

Samen: 12.6 Pt° gedeeld door 2 = 6.3 Pt°

Omgezet naar SG = 1025 dus nog iets meer megabom dan 1020. ;)

• Allemaal bedankt voor het uitzoeken ondertussen weet ik het, het is 25 gram suiker. Dat is natuurlijk veel te veel als bottelsuiker, maar het gaat maar over één flesje en dan nog met een gebruikte kroonkurk. Er staat al een kringetje schuim in het flesje en zolang het niet meer wordt zit het goed.

Volgende week zal ik vertellen hoe het mengbier smaakt

• Allemaal bedankt voor het uitzoeken ondertussen weet ik het, het is 25 gram suiker. Dat is natuurlijk veel te veel als bottelsuiker, maar het gaat maar over één flesje en dan nog met een gebruikte kroonkurk. Er staat al een kringetje schuim in het flesje en zolang het niet meer wordt zit het goed.

Volgende week zal ik vertellen hoe het mengbier smaakt

Als de vergisting op fles zeer traag verloopt wegens alleen nog maar lagere en moeilijkere vergistbare suikerketens en je hoofd gist uitgeput is (ondanks toevoegen van bottelgist) hoeft dit nog steeds geen probleem op te leveren, dit is net het zelfde principe als bij bottle conditioning op fles met vb een brett.
    Je gebruikte kroonkurk en temperatuur fluctuaties zijn dan doorslag gevend. zolang de nagisting op fles maar traag genoeg verloopt.
    Een interessant stukje kan je lezen in dit artikel en lees dan vooral het stukje "De kroonkurk: het sluitstuk" en "Explosiegevaar".
    Zelfde principe pas ik bij mijn brett bottle conditioning toe, die worden ook gebotteld met vb een eind SG van 1008 en sommige brets vergisten ook verder door tot 1000 SG wat eigenlijk 16 gr bottelsuiker zou zijn. Maar door deze op kamertemperatuur te bewaren en de druk zeer traag opbouwt kan de kroonkurk volgen met lekken. Geen ontploffende flesjes nog gushers. Wel stevig gecarboniseerd.

• Heb zonet de labgisting gemeten en daarvan is 98% van de vergistbare suikers vergist. Begin was 15 Brix nu 8 Brix

De kroonkurk waarmee de fles is afgesloten, is er één die al eens op een fles heeft gestaan. Die sluit niet meer 100% af. Dat wordt dus geen ploffer.