Hard water?

There are 11 replies in this Thread. The last Post () by chthon.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

  • Hallo,


    Ik ben klaar om aan mijn eerste brouwsel te beginnen. Bij ons in de gemeente Riemst hebben we hard water en thuis zit er een waterverzachter tussen met zout. Moet ik nog ergens mee rekening houden of het water behandelen voor ik ermee ga brouwen?


    een beginneling :-):)

  • Voor zover ik weet kan je beter water VOOR je waterverzachter nemen. Nog beter zou zijn om met ander water te brouwen maar doe dat maar als je een aantal keer gebrouwen hebt. Hard water kan wel perfect dienen voor donkere bieren als een stout.

    Als je klaar bent om je water te wijzigen is een eerste stap in de goeie richting het water van Montille dat in de Delhaize in 5liter flessen beschikbaar is.

    Eens je het brouwen enigszins onder de knie hebt kan je op dat ogenblik je verder verdiepen in de materie water.


    Enneuh....veel plezier met het brouwen :thumbup:

  • Mijn eerste bier was ook met hard water. Dit zorgt er voor dat de pH van je beslagwater, je beslag en van je spoelwater hoger is dan goed is. Lessen die ik geleerd heb voor dit geval:

    • Laat je beslag voldoende lang staan, door de hogere pH vertraagt de omzetting.
    • Spoel met water dat niet meer dan 74° C is, de hogere pH gaat bij temperaturen boven de 78° C tannines uit het gerstekaf halen en daardoor het bier astringent bitter maken.
    • Het is niet omdat het astringent bitter is dat je bier mislukt is. Als je het voldoende lang laat staan dan verdwijnt dit.

    Dit eerste bier van mij was heel lekker na zes maanden, jammer genoeg was dat toen wel het laatste flesje.

    Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

  • Hard water of niet je moet altijd maischen bij een pH waarde van 5,5. De waarde meten 10 minuten na het storten. Is de waarde te hoog dan zuur toevoegen in kleine stapjes.

    Het zelfde geld voor het spoelwater eerst opwarmen tot 80°C dan pH meten en zuur toevoegen tot 5,4
    Tijdens het vullen van de kookketel pH meten van het wort en zuur toevoegen tot pH 5,1.

    Voor waterbehandeling moet je bij Serge zijn.

  • Via de brouwcursus heb ik geleerd om mijn water daags voordien voor te koken zodanig dat de kalk kan neerslaan en het risico op spuitend bier bij het openen van de flesjes vermeden wordt. Verder voer ik met melkzuur dezelfde correcties door als hier boven vermeld. Zowel voor beslag- als spoelwater. Succes !!!

  • Ook een goede oplossing is 50% onbehandeld en de rest uit de waterverzachter, dus zowel voor brouwwater als voor spoelwwater.

    Er is niets mis met de mineralen die in je leidingwater zitten, maar teveel is trop en trop is teveel... (vdb >30 jaar geleden...)

  • Hier stel ik mij heel grote vragen bij...

    Heeft te maken dat je eventueel te veel biersteen zou hebben als je een te hoog CA gehalte hebt en je geen PH aanpassingen doet, zo zou je gushers kunnen krijgen door het gevormde biersteen indien je de hardheid niet laat dalen door een deel Ca te laten neer slaan door het koken.
    Dit is theorie gebaseerd op de oude Ca waardes en hardheid van het leiding water in de jaren stilletjes.!!
    Dan moet je al met Ca niveaus van ver boven de 100mg/l zitten. En in België vind je nog maar weinig plaatsen waar dat zo is, er zijn eerder meerder plaatsen waar het Ca gehalte eindelijk al te laag is (op de ondergrens van de 40mg/l).
    Je moet vooral naar je Ca waarden kijken en als deze niet boven de 100mg/l zitten zeker niet eerst gaan koken anders haal je mogelijk zelfs te veel Ca uit je water en ga je problemen hebben met je flocculatie

  • Serge, voor alle duidelijkheid, flocculatie...?? dat is het uitvlokken van je gist, die per gistsoort kan verschillen? Hoe zie je nu als dit goed verlopen is ?:/:/:/

    De flocculatie is genetisch bepaald per gist stam (specifieke flocculatie genen), op de celwand bevinden zich dus meer of minder eiwitten die zorgen dat de gisten samen klitten.(adhesines genoemd)
    Deze zijn relevant omdat ze bepalen op welk ogenblik de gisten gaan flocculeren.
    Dit moet op het juiste moment gebeuren: als de gist te vroeg flocculeerd, is het bier niet goed uitgegist en krijgt mogelijk last van Dacetyl. Als het flocculeren te laat gebeurt of slecht gebeurt zit je met een troebel bier.
    Complexe materie alleen al zijn er grote verschillen per giststam.

    Ideaal heb je een corresponderend Ca gehalte in functie van de gebruikte gist en te brouwen bier.

    Diacetyl is voor ons meestal geen probleem omdat we nog nagisten op fles en de meeste daar toch verse jonge bottelgist aan toevoegen en deze de diacetyl wel zal opruimen (dat is een van de reden op bottelgist te gebruiken)

    Nu de Calcium wat heeft die daar me te maken
    Dit heeft alles te maken met de positieve lading van de Ca ion het is eigenlijk Ca++
    De aanwezigheid van Ca++ verbetert de flocculatie van de gist en eiwitten. Denk daarbij aan waarden van 50 a 100 mg/l.
    Dat is ook de reden dat een pils bier meestal moet gefiltreerd worden om helder te zijn deze worden met veel lagere Ca gehalte gebrouwen.

    Om op je vraag te antwoorden
    Als je wit bier wit blijft is je Ca gehalte laag genoeg, wordt je Sterke Blonde kraak helder en zakt je gist snel genoeg uit is je Cagehalte hoog genoeg. En als je dan ook nog geen diacetyl smaak hebt in het geval dat je geen bottelgist moest gebruiken zit je helemaal goed.
    (Dit is een klein stukje van deze materie maar dit zijn volgens mij wel de hoofd zaken)

  • Dat is ook de reden dat een pils bier meestal moet gefiltreerd worden om helder te zijn deze worden met veel lagere Ca gehalte gebrouwen.


    Of drie maanden in koude lagering, zoals traditioneel gebeurde (Michael Jackson, The Beer Hunter, in Plzen).

    Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.