There are 16 replies in this Thread. The last Post () by Kristof L.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Beste hobby brouwers

Vandaag ga ik voor de eerste keer bottelen hoe ga ik het best te werk ?

Hoe het best mijn flessen steriliseren?

Welke suiker toevoegen voor de nagisting op de fles en hoe? Want lees verschillende dingen zoals direct suiker toevoegen of eerst suiker koken alvast dank

Mvg

• Hallo,

Ik was meestal mijn flesjes eerst goed uit met een sopje, en flessenborstel. Daarna steriliseer ik met star san, en nog een laatste keer goed spoelen. De hoeveelheid suiker is afhankelijk van het type bier, en de soort suiker. Zelf gebruik ik meestal rietsuiker die ik eerst kook in een beetje water. Zo is de suiker goed opgelost en kan je hem voorzichtig onder het bier roeren voor je gaat bottelen. Je kan ook ineens de suiker toevoegen in de fles, maar dat vind ik persoonlijk nogal gevaarlijk qua dosering. De suiker zal veel beter verdeeld zijn als je de gekookte vloeibare suiker in je bottel vat toevoegt.

Uiteraard geld ook, hoe meer suiker per liter hoe meer co2 dus je kan hier wel mee spelen naar eigen voorkeur.

Ik gebruik meestal onderstaande waarden voor hergisting met rietsuiker.

pils/bok bieren: 6-7g/l

amber 6 g/l

IPA of kruidenbieren (koriander) 4-5 g/l

Zure bieren 11g/l

Ale, stout en porter 3.5-4.5g/l

• Ik was mijn flessen (duvel flessen) op het einde van het brouwen, dan heb ik heet water in overvloed.

Ik was in 3 stappen.

Stap 1 flessen rechtop in de brouwketel (die kan ik opwarmen) en doe op 15L water van 35°C 100ml javel en 20ml Caustic + 1 eetlepel trisoda. Na ongeveer 15 minuten haal ik de flessen uit, half leeggieten even schudden en verder leeggieten. De flessen komen er blinkend uit.

Stap 2 een grote emmer met leidingwater (ook koelwater) om wasproduct uit te spoelen

Stap 3 een grote emmer met 1% oxonia werkt ontsmettend, vervangt starsan.

Dan op de flessenboom om te drogen waarna op elk flesje een dopje wordt geplaatst in afwachting van bottelen

360.jpg

Het bottelen zelf doe ik met een inox buisje met een silicone slang van uit de bottelemmer. De slang steek ik op de bodem van het flesje om zo weinig mogelijk zuurstof in te brengen.

Per 8 liter bier 55gr suiker opkoken in 25ml water en kokend in de bottelemmer gieten. Even zachtjes roeren, dan flessen vullen via hevelen naar fles, afsluiten met kroonkurk.

• Hoe het best mijn flessen steriliseren?

Ik veronderstel dat je vertrekt vanaf propere flesjes, dan kan je werken met een starsan oplossing. Het gemakkelijkste kan je dan werken met een avvinatore spoeltoestel om zo elk flesje zijn dosis te geven. Op die manier kan je met een zuinige hoeveelheid starsan heel veel flesjes behandelen. Nadien nog eens naspoelen met gewoon kraantjeswater en laten uitlekken. Als je zo'n rode flessenboom koopt (is te koop bij alle hobbybrouwwinkels) dan is dat ook nog eens makkelijk om naast je te zetten tijdens het bottelen.

Suiker voor een tripel? Mik op 8 à 9 g/l. Om het u makkelijk te maken : een klontje suiker van Tiense Suiker is 6g. Je kan die makkelijk in twee breken en een helftje in een duvelflesje doen, dat is dan makkelijk 9g/l waar je mee aan het werken bent.

• Ik veronderstel dat je vertrekt vanaf propere flesjes, dan kan je werken met een starsan oplossing. Het gemakkelijkste kan je dan werken met een avvinatore spoeltoestel om zo elk flesje zijn dosis te geven. Op die manier kan je met een zuinige hoeveelheid starsan heel veel flesjes behandelen. Nadien nog eens naspoelen met gewoon kraantjeswater en laten uitlekken. Als je zo'n rode flessenboom koopt (is te koop bij alle hobbybrouwwinkels) dan is dat ook nog eens makkelijk om naast je te zetten tijdens het bottelen.

Suiker voor een tripel? Mik op 8 à 9 g/l. Om het u makkelijk te maken : een klontje suiker van Tiense Suiker is 6g. Je kan die makkelijk in twee breken en een helftje in een duvelflesje doen, dat is dan makkelijk 9g/l waar je mee aan het werken bent.

Starsan moet je niet naspoelen met water.

• Je "moet" inderdaad niet naspoelen met water, maar dat doe ik toch altijd wel. Ik heb liever geen chemische restanten in mijn bier. Er is naar het schijnt een risico op besmetting als je water met een bacterie besmet is, maar ik denk dat die kans in België wel zeer klein is. Ik heb er nog nooit last van gehad.

Ik vind van niet, ik hou wel van veel co2 in zure dranken. Champagne en Cava's hebben dat immers ook. Maar zoals ik al zei, dat is naar eigen smaak. 9 gram zal zeker ook voldoende zijn. Let wel op het type suiker, want andere suiker geeft bij dezelfde dosering wel meer of minder co2.