Het toevoegen van oranjeschil zoet en zoethout

There are 12 replies in this Thread. The last Post () by Koen Sels.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Neen er is geen standaard regel!!

Ik doe van 1 gr/10l tot 10gr/10l zoete sinaasappelschil toe 10 min einde kook.
    Zoethout een maal gebruikt en nooit meer, de smaak is niet blijvend in bier en verdwijnt dus ook snel (binnen de 6 maand verdwenen)

Maar wees je er van bewust dat er veel verschil is in kruiden:
    - Hun oorsprong,
    - De kwaliteit,
    - Tijd dat die mee koken, einde kook, 10 min, in de whirlpool bij 80°C gedurende 20 min, of in de lagering
    het maakt allemaal een heel groot verschil.
    En het type bier is ook doorslag gevend, vb een trippel of een witbier beide vragen een andere dosering.
    Zo geeft vb 1 gr/10l koriander einde kook veel meer aroma in je bier dan je 5 gr/10l 10 min laat mee koken, je bent in het laatste geval veel van je aroma's al kwijt door het koken (maar mogelijk blijven er wel voldoende gewenste aroma's achter en ben je de meer ongewenste kwijt??).
    Het is een beetje balanceren, voldoende lang in de hete of koude wort om de aroma's er uit te krijgen, maar dan weer niet te lang zodat alles weer terug verdampt is als je deze in de kook gebruikt.

Maar wees wijs en overdrijf niet, gebruik om te beginnen een minimum. Is het te weinig dan kan je bij een volgend brouwsel je de dosering beter verhogen. Niets is zo erg dan een bier te hebben dat te veel van de smaak van de gebuikte kruiden heeft dan een bier dat een beetje te weinig heeft maar best nog lekker drinkbaar is.

Het is een beetje VBD "Trop is te veel, of teveel is trop"

• Koriander:

- 0,5 gram/lier voor een klassiek Belgisch witbier (vroegere Hoegaarden, Celis White)

- 0 gram/liter voor een tripel! :cop:

Sinaasappelschil gedroogd: (opgelet: 2 versies in gedroogde versie te krijgen, zoete en bittere, ik gebruikte meestal de zoete)

- witbier: 0,5 tot 1 gram/liter voor een fijne smaak

Citroenschil gedroogd: hier niet vernoemd, 0,25 gram/liter geeft ook een fijne citrustoets aan witbier

Komijnzaad: Pierre Celis deed nogal geheimzinnig over het extra kruid in zijn witbier (naast curacao en koriander), volgens Michael Jackson, de beerhunter, was dit komijn. Max. 0,25 gram/liter in een witbier, eerder minder

Zoethout: geen ervaring mee.

Al deze kruiden 10 minuten voor einde kook voor de smaak. Wil je meer aroma: korter koken, vlamuit of whirlpool.

Zoals Serge schrijft: hangt er allemaal van af van wat je wil bereiken, smaken verschillen.

• Dat moest verboden worden, net als ananas op een pizza.

Gene fan van Pizza Hawai? Ik vind koriander wel kunnen, denk maar aan een Tripel Karmeliet. Maar met koriander moet je oppassen, gaat snel overheersen. Je merkt dat tegenwoordig ook wel in de keuken : ze kieperen dat overal bij en dan smaakt je eten naar zeep.

• Gene fan van Pizza Hawai? Ik vind koriander wel kunnen, denk maar aan een Tripel Karmeliet. Maar met koriander moet je oppassen, gaat snel overheersen. Je merkt dat tegenwoordig ook wel in de keuken : ze kieperen dat overal bij en dan smaakt je eten naar zeep.

Ik ben zelf geen fan van Karmeliet: te zoet en te veel koriander. Maar smaken verschillen, als je het lekker vindt, gebruik het dan.

Ik ben wel een fan van koriander in de keuken, maar dan vooral het blad.