alkaliteit in brouwhulp

There are 8 replies in this Thread. The last Post () by Koen Sels.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ben van plan om ook eens te letten op het waterprofiel van mijn brouwsels. Vroeger keek ik enkel naar de pH.

Nu dus begonnen om het Gentse leidingwaterprofiel in te geven in brouwhulp. Dat profiel kon ik terugvinden op de website van Farys/TMVW. Je geeft er je locatie in en je krijgt dan een gedetailleerde lijst met gemiddelde waarden van chemische bestanddelen in je leidingwater.

Nu is mijn vraag: brouwhulp definieert 'alkaliteit' als CaCO3 en op de lijst die ik heb staat naast alkaliteit HCO3. Dus calciumcarbonaat versus waterstofcarbonaat.
    Kan ik die HCO3 waarde (= 184mg/l) invoeren en gebruiken? Wat denken jullie?

• Tja, ik heb nooit echt in waterbehandeling geloofd, maar als ik de waarden van mijn waterm'ij invoer zie ik dat ik quasi niets moet doen behalve aanzuren (waar ik wel in geloofde :-)).

(Alhoewel één van m'n IPA's precies wel wat gips kon gebruiken).

Beetje geluk gehad dus ...

Hangt natuurlijk af van het bier datje wil brouwen en je persoonlijke smaak. Als je ooit een heel cleane pils wil, dan zal je er met het meeste leidingwater niet komen wegens te veel mineralen. Dan wordt het verdunnen met of zelfs volledig demiwater, waarmee je dan kan opbouwen.