There are 24 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Beste hobby brouwers

Zoals jullie al weten ben ik bezig met mijn eerste brouwsel een moutpakket van arsegan de tripel

Heb dus vorige zondag men 1ste brouwsel gemaakt en dus na 7 á 10 dagen kan ik lageren of bottelen volgens het recept maar wat is nu het beste lageren of direct al bottelen?

Alvast dank u

Ps. En wat is lageren juist ?:)

• Hallo,

Best is om eerst te testen of je bier effectief volledig uitgegist is. In eerste instantie door te kijken of er geen belletjes meer ontsnappen via je waterslot. Beter is om de dichtheid van je brouwsel te meten met een hydrometer en dit enkele dagen later nogmaals te herhalen. Veranderd de dichtheid niet meer, dan kan je er zeker van zijn dat je bier uitgegist is, zoniet kan je na het bottelen wel eens voor verrassingen komen te staan.

Lageren is geen noodzaak. Bij mijn eerste brouwsels bottelde ik ook meteen nadat het bier volledig uitgegist was. Tegenwoordig lager ik mijn bier altijd een kleine twee weken. Hiervoor hevel ik mijn bier eerst over, zodat de meeste residu van het gisten verwijderd is.

Bij het lageren ga je de temperatuur naar beneden brengen. Sommigen gaan naar een 15 graden, anderen gaan nog lager tot 1 a 2 graden. Het resultaat van het lageren is, dat alle zwevende deeltjes die je bier troebel kunnen maken, naar de bodem gaan zakken, waardoor je bier heel helder wordt.

Wanneer je niet te lang gaat lageren, dan blijft er altijd nog wel wat actieve gist in je bier zitten en kan je na toevoeging van wat suiker, je bier gaan bottelen, zodat het nog enkele weken op de fles kan hergisten. Ga je echter te lang lageren, dan bestaat de kans dat er niet meer voldoende gist in je bier zit, waardoor de hergisting op fles niet op gang komt. In dat geval kan je eventueel een beetje nieuwe gist toevoegen tijdens het bottelen. Zelf voeg ik na het lageren ongeveer 2 gram gist toe per 20 liter brouwsel en mijn bieren zijn meestal heel goed hergist na een tweetal weken.

Ik ben zelf pas sinds einde 2016 begonnen met brouwen, dus er zijn ongetwijfeld nog andere mensen die er nog meer over kunnen vertellen.

• Mijn ervaring is, dat het tijdens het lageren en zelfs in mijn kelder waar het doorgaans maar 10°C. is, dat het SG nog kan dalen in 2 weken. Dus te vroeg bottelen geeft spuiters of bommetjes. Hetzelfde SG na 2 dagen is geen garantie dat de gisting voorbij is.

• Het dilemma met brouw emmers is dat ze lucht lekken, lang lageren in zo'n emmer geeft kans op een kaam infectie. Lageren doe je het best in een fles die passend is voor je volume.

Ik zou dus zolang je geen goede lager fles hebt niet te lang wachten met bottelen. Als de einddichtheid goed is nog een week laten staan en dan gaan bottelen. Die schone emmer komt dan goed als bottelvat van pas.

• Dus verlies je weer een beetje brouwsel ?

Zo is dat... Ik brouw steeds 20 liter en uiteindelijk bottel ik maar 19 liter.
    Na vergisting 10a14dagen maak jezelf de keuze lager je in het zelfde vat of niet
    Na overhevelen of zelfde vat weer 10a14dagen lageren bij lagere temperatuur.
    Alles van trub/gistkoek laat je liggen enkel het bier overhevelen!
    Dan bottelen, suikerwater in de emmer en daarover je bier hevelen en in de fles.
    Minimum 2 weekjes wegzetten op kamertemperatuur en dan kan je genieten van je bier...

Tis een beknopte uitleg maar als je je hier aan houdt in het begin met bovenstaande tips komt het helemaal snor!

• Dus verlies je weer een beetje brouwsel ?

Verlies heb ik eigenlijk niet.

Als ik een brouwsel maak zet ik in mijn brouwschema gewenste hoeveelheid 43L.

Hiervoor gebruik ik 10kg mout en totaal 64,5 liter water verdeeld over brouw en spoelwater.

Hoeveel wort er exact in de kookketel stroomt weet ik niet exact maar na het koelen kan ik er 44L helder wort uithevelen, geen verlies in de brouwketel of in de kookketel.

Na het gisten heb ik dan 43L bier de gistkoek niet meegerekend.

Bij het bottelen gaat bij elke 8L bier 35ml water om de suiker te koken.

Na het bottelen heb ik dan 120 flessen van 33cl en 6 flessen van 50cl of 43L bier in flessen. Verlies heb ik dus niet, want met die 1 liter gistkoek hou ik rekening bij het benodigde water waarmee ik begin.

• Maar de verliezen zijn niet altijd bier.

We rekenen verliezen van bij het opstellen van uw recept tot aan het bottelen

Met 10 liter water en 3 kilo mout kan je geen 10 liter bier bekomen , dus reken je 3 liter water bij.

bij koken is de verdamping ook een verlies , dat moet je na gaan en bij rekenen , de hop neemt ook vocht op en de slurry die achter blijft in de kookketel is ook verlies , dit bedoelen we met verliezen.

Als je 10 liter bier wil moet je dit allemaal uitrekenen en natuurlijk weet je dit na enkele malen brouwen, als je zoals bij jou 43 liter bier wil weet je dat je 64,5 liter water nodig hebt

Maar als je een goed brouw programma hebt moet je zelf niet meer rekenen en rekent het programma voor jou.

• Ik heb gisteren 10 l gebrouwen, en daarvoor gebruik ik 15 liter water. Hiervan ben ik twee liter kwijt door koken, ongeveer twee liter door absorptie in mout en hop, ik kon nog 0,75 l met een SG van 1.020 recupereren uit mijn filter emmer, en deze morgen zag ik dat er nog ongeveer een kwart liter uit mijn beslag was gedrupt, maar dit ging met de hop resten en het beslag de composthoop op.

Na een aantal brouwsels kwam ik tot de conclusie dat ik door vergisting ongeveer 1/18 gedeelte van het volume dat het gistvat inging, dus verwacht ik dat er uiteindelijk 9,44 liter bier het bottelvat ingaat.

Daar gebruik ik altijd alles tot de laatste druppel. Ofwel heb ik zo weinig over dat ik het kan gebruiken om te proeven, of alles krijg ik alles in het laatste flesje, dat ik dan gebruik als eerste test na twee weken carbonatie.

Ik heb deze week ook eens twee tests gedaan met een hevel met droesemkap, in een ketel van 10 liter en in een ketel van 17 liter.

Wanneer ik de ketel horizontaal houd, dan blijft er 0,75 liter, respectievelijk 1,25 liter over. Wanneer ik de ketels schuin houdt, dan blijft er 0,125 liter, resp. 0,15 liter over in het vat.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Welk bouwprogramma raad je het best aan ?

• Welk bouwprogramma raad je het best aan ?

Ik raad ten zeerste Brewfather aan. Is niet gratis, kost 20 euro per jaar geloof ik, maar het is een supergoed programma met uitstekende ondersteuning door de maker ervan via Facebook. En het voordeel is dat je je programma vanaf elk toestel met een internetverbinding kan raadplegen zonder problemen.