gemotoriseerde maisch roerder

There are 41 replies in this Thread. The last Post () by KASSUUL.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo, heeft er iemand een idee om een motortje te monteren op een rvs vat van 50l om het maischen te roeren? dit om het manueel roeren over te slaan . ik heb er gezien voor 150l en 400l

• Ik heb er zelf een gebouwd met een ruitenwisser motor en het werkt prima.

360.jpg

Hetzelfde roerwerk gebruik ik tijdens het koelen.

360.jpg

Het vlakke roerblad doet ongeveer 1 omwenteling per seconde. In de maischketel zie ik bovenaan het beslag al draaiend naar het midden gaan terwijl het aan de zijkant naar boven komt.

• Ik heb enige tijd gewerkt met een dergelijke roerder maar het probleem was dat bij mijn roerder de gebruikte roerarmen te klein waren om de ganse omtrek van de maisketel om te roeren. Daardoor bleef aan de hoeken onderaan de ketel veel materiaal zitten wat niet omgeroerd werd. Dus goed uitkijken als je zo'n roersysteem aanschaft dat de roerarmen de ganse breedte van de ketel meenemen.

• Ik heb enige tijd gewerkt met een dergelijke roerder maar het probleem was dat bij mijn roerder de gebruikte roerarmen te klein waren om de ganse omtrek van de maisketel om te roeren. Daardoor bleef aan de hoeken onderaan de ketel veel materiaal zitten wat niet omgeroerd werd. Dus goed uitkijken als je zo'n roersysteem aanschaft dat de roerarmen de ganse breedte van de ketel meenemen.

Ik brouw al jaren met een roerder die maar 50% van de diameter heeft en dit zonder problemen, veel belangrijker is het model en ontwerp en roersnelheid van de roerder.
    Ik gebruik de zelfde roerder tijdens het koelen en die past zelfs in de spiraalkoeler.
    pasted-from-clipboard.png

Een filmpje uit de oude doos van enkele Vlerick studenten die voor hun studies een promotie filmpje moesten maken,
    Zie op min 1 bij het storten van de geschrote mout de werking van het roerwerk.
    (Het overbrengen van de maisch gebeurt ondertussen wel met een buis tot net boven de filterplaat om zuurstof inslag te vermijden)
    Nog een mooi voorbeeld waar je kan zien dat het type roerblad een duidelijk verschil maakt, en dat de armen van je roerwerk de volledige breedte van je ketel moeten beslaan is echt geen must.
    En ondertussen ook gewoon te koop bij AliExpress, ik heb die nog zelf in elkaar geknutseld.

Finaal is de boodschap dat je roerwerk gewoon je maisch voldoende moet mengen zonder dat niets aanbrand en dat het roerwerk geen lucht in je beslag mag slagen.
    Veel hangt af van je beslagdikte, als je een beslagdikte van 2.5l/kg mout hanteert of 5.5l/kg mout dat maakt een groot verschil. Als je streeft naar een beslagdikte van ongeveer 4l/kg mout dan heb je zelden problemen met aanbranden daar je beslag dan voldoende vloeibaar is.
    Als je en beslagdikte van 2l/kg mout moet gebruiken gebuikt dan is dat vragen om problemen en is eigenlijk gewoon je ketel te klein.

• Blij al deze info samen te zien! Een van de volgende punten in mijn setup is het uitbouwen van een roerwerk. Blijkbaar zijn dit type roerwerken zeer duur (zelfs in China). Hoeveel heeft uw materiaal gekost om het zelf te maken? Waar heb je die conische ringen gevonden?

• Mijn roerwerk met het platte roerblad doet het beslag ook zo wentelen, enkel onderin de ketel weet ik het niet omdat dat niet te zien is.

Kostprijs :

Motor 12V afbraak van een van mijn vorige auto's

Voeding 12V 13A, gekocht op de rommelmarkt voor 15 euro

Roerblad, stang en support, afbraak van een rvs gril oventje.

• Blij al deze info samen te zien! Een van de volgende punten in mijn setup is het uitbouwen van een roerwerk. Blijkbaar zijn dit type roerwerken zeer duur (zelfs in China). Hoeveel heeft uw materiaal gekost om het zelf te maken? Waar heb je die conische ringen gevonden?

De conische ringen zijn gewoon las reducties van 2.5' naar 2' en die vind je vb bij All inox Center en elke andere handelaar waar ze RVS las materiaal verkopen.
    Verder nog wat schroeven en bouten om alles samen te schroeven en een RVS staaf als as.

Het is al heel lag geleden dat ik die gemaakt heb, maar ik dacht dat in totaal zonder motor de roerder niet veel meer dan 25€ heeft gekost aan materiaal.
    Enkel wat handigheid is wel een vereiste om dit netjes samen te schroeven.

• bedankt iedereen,

ik ga de roerder via de roerder kopen die op de duitse website staat. is clean, en past precies op mijne pot en is stabiel.

ik heb er verschillende gezien die in elkaar zijn geflanst, maar hou toch van enige hygiëne

Ciao

• Valt te begrijpen! Mijn brouw installatie probeer ik op te bouwen zodat deze eenvoudig blijft om te reinigen. Maar bovenstaande roerder valt volgens mij eenvoudig te reinigen. Ik redeneer ook dat tijdens het maishen de hygiëne iets minder belangrijk is dan na het koken. Je zou de maishketel & kookketel van cantillon eens moeten zien ^^^^^^

• Ik heb zo'n betonmixer waar ik in een emmer van 15L eens wat mortel of knauf in meng als het nodig is.

Daar dacht ik aan om die met beugels boven de kuip te monteren (maar dan wel met een nieuwe propere mixerstaaf hé).

Moet je er nog een kopen, voor de prijs moet je het niet laten (vanaf +-50 - 60Euro) in Gamma, Brico, Hubo...

Vb.: https://www.hubo.be/nl/p/power…rfmixer-1050w/887701.html

Het voordeel is ook dat je de snelheid handig kan instellen, je moet dus niks meer gaan verzinnen om het toerental te regelen.

Moet het toch wat sneller of trager dan kan je direct traploos regelen.

Het enige werk dat natuurlijk proper en degelijk moet gebeuren zijn een paar beugels maken om het toestel goed te monteren.

't Is maar een idee...

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Ik heb nog een RVS roesstaaf van een betonmixer liggen daar mijn eerste roerwerk hier ook van gemaakt was (zie foto)

Maar dit heeft het net geen jaar uit gehouden daar je steeds tegen het laagste toerental moet draaien en je zo je motor sterk belast en onvoldoende koeling geeft.

Ondertussen heb ik een andere motor van AliExpress die ook toerental geregeld is maar dan een veel lager toerental aan kan en een ander roerwerk
    Zo een beton mixer moet sowiso redelijk snel draaien om alles rond gezet te krijgen en dan ga je te veel lucht mengen in je beslag!
    Ik zou zeggen spaar je moeiten en je geld, met een oude ruitenwisser motor en wat knutselkunsten maak je ook een roerder.
    Inspiratie vind je zeker hier

• Beter idee (ruitenwissermoter...)!

En ik heb nog het geluk dat ik hier achter de hoek (Turnhoutse Baan Borgerhout) de modelbouwwinkel van "Balien" heb.

Die hebben alles van tandwielen, vijzen en bouten.

(Heb er al inox vijsjes met borging gekocht om een stoompot op een vat van 50L te monteren)

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• @Walter: Bedankt voor het bijplaatsen van de link.

Ze hebben ook siliconenslangen. Die gebruik ik al +7 jaar voor het aftappen van mijn wijn.

Zij verkopen dat natuurlijk niet voor wijn maar als solventbestendige brandstofslangen voor modelvliegtuigjes en aanverwante.

• Is dat witte acacia? Dat is giftig :

• Ik heb met een ruitenwissermotor, een roerblad van Ali en wat materiaal van de Gamma een roerwerk in mekaar geknutseld. Bedoeling is om dit te gebruiken tijdens het koelen (20 liter)

Morgen ga ik een lambiek brouwen en dan kan ik het roerwerk meteen testen.

• Mooi gemaakt Koen, proficiat!

Kan je het vermogen van de motor en zo mogelijk iets mededelen van de toerentallen,

(motor en na de overbrenging +- het toerental van de menger zelf)?

• Netjes gemaakt! Een ruitenwissermotor is echt veelzijdig! Staat gemonteerd als aandrijving op mijn moutmolen.

Kan je een link delen welk roerblad je gekocht hebt?

Gaat het beslag dan voldoende bewegen?

Gaan dikke beslagen niet aanbranden bij te weinig beweging?

Ik denk er ook aan ooit een roerwerk te maken. Maar ik ging werken met een systeem zoals Serge. Een visco jet, of hoe heet zo'n ding om luchtinslag te vermijden.

• Ja, maar dat lukt niet met de dompelkoeler. Tijdens het maischen roer ik op ambachtelijke wijze met een houten roerspaan. 👍 Dat elektrisch roeren is voor tijdens het koelen.

Aha ik dacht dat het ook moest dienen om te maischen. (er weer eens over gelezen door de mooie foto's)
    Wat je nu hebt is dan meer dan voldoende, bij zacht roeren dan gaan de eiwitten van de cold break beter samen klitten, en dat is wat je net wil. Om het koelen te optimaliseren heb je slechts een minimale stroming nodig.

• Ik dacht eerder aan iets in die aard zoals hier onder, zodat je over heel je bodem schraapt, eventueel met de middelste roerbladen wat gebogen voor een beter mening (= anker roerder)

Waar zou ik een roerblad van ongeveer 30 cm kunnen vinden? Eentje dat inderdaad kort over de bodem schraapt, moet geen ankervorm zijn, mag plat. Ik overweeg toch ook tijdens maischen elektrisch te gaan roeren.

De diameter van de draadstang is 8 mm.

• Ik zou ook wel een zo roerder aanschaffen maar het roerblad komt bij mij op 8 cm van de bodem, zou dit nadelig zijn of moet je dit negeren

Veel hangt natuurlijk van je beslagdikte en de roersnelheid af,
    Maar je kan toch als je wilt nog extra RVS plaatjes bij op het roerblad schroeven zodat dit lager komt, of een zware RVS ketting er van links naar rechts aan hangen die over de bodem sleept, je kan de as verlengen.......