Hoeveel EBU geeft hop bij flame off

There are 10 replies in this Thread. The last Post () by Serge.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Bij flame-off , is er een minimale kooktijd en is zo goed als te verwaarlozen.

Ik zou als kooktijd 1 minuut invullen en kijk wat het geeft.

Trouwens is het alleen maar de bedoeling de aromastoffen te hebben en niet het bitter.

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

• Zie net dat je op het NL forum ook iets gepost hebben, je proefde toch meer bitter bij gebruik filinke dosis.

Heb daar volgende gepost:

Vraag is of die toegevoegde bitterheid die je proeft wel blijft?

Ik meen me zoiets te herinneren, maar 't zit ver weg :-/

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

• Er is een duidelijk verschil tussen IBU's (mg/l geisomeriseerd alfazuur) en bitterheidsgewaarwording zeker als het om late hopgiften gaat.
    Hier speelt vooral de ouderdom (% geoxideerde afazuren) en het type hop een grote rol ( % hopoliën en alfazuren)
    Zonder isomerisatie smaken de alfazuren nog 0.1 keer zo bitter als isoalfazuren
    Humulinone (= geoxideerde alfazuren) smaken ook 0,66 keer zo bitter als isoalfazuren
    Het is de som van bovenstaande die bij een late hopgift dus vooral voor bitterheid gaat zorgen en niet de geïsomeriseerd alfazuren.

Kan je dit uittellen, Neen als je hop gebuikt die al 2 jaar oud is of verse hop dan maakt dit al een wereld van verschil in bitterheids gewaarwording.

The post was edited 1 time, last by Serge ().

• Ik heb het hier over vers geplukte hop (enkel de grote exemplaren) die slechts 1/4 gedroogd werden, geperst en vacuum verpakt en in de diepvries bewaard tot brouwdag om als verse hop toe te dienen tijdens en na het koken.

200g vers is een geperste schijf en weegt nu 150g.

• Ik heb het hier over vers geplukte hop (enkel de grote exemplaren) die slechts 1/4 gedroogd werden, geperst en vacuum verpakt en in de diepvries bewaard tot brouwdag om als verse hop toe te dienen tijdens en na het koken.

200g vers is een geperste schijf en weegt nu 150g.

Dat is uwe Cascade niet?
    In de veronderstelling dat die 6% alfazuren had:
    Die Cascade is nu 6 maand oud, ondanks in de vriezer en vacuümverpakt is daar ongeveer 0.4% van de originele 6% alfazuren omgezet naar geoxideerde alfazuren. (= hop veroudering)

Deze geoxideerde alfa zuren zijn 100% water oplosbaar.
    Dus van die 150gr heb je grof gerekend 600mg geoxideerde alfazuren en dus deze smaken 0,66 keer zo bitter als iso-alfazuren wat dus overeen komt met 396mg iso-alfazuren aan bitterheids gewaarwording
    Deel die 396mg door je liters en je weet al hoeveel de bitterheids bijdrage is van de Humulinone (= geoxideerde alfazuren) alleen is

Je hebt dus ook nog 5.6% alfazuren over deze smaken 0.1 keer zo bitter zonder dat deze omgezet moeten zijn
    Dus die 150gr hop bevat nog 8400mg alfazuren vermenigvuldigd met 0.1 wat de factor is van de bitterheids bijdrage = 840mg
    840mg moet je weer delen door het volume dat je gebrouwen hebt

Als je dus een brouwsel van 60l moest hebben en daar zit die 150gr in dan is dit al op zijn minst:
    (396 + 840) / 60= 20 IBU extra aan bitterheids gewaarwording (zonder rekening te houden met andere stoffen die ook in hop zitten die je bier sowiso ook nog bitterder maken.)

Bron:

• Serge,

Ik heb in een brouwsel van 44L gekoeld wort na 10 min koken zo een pakje van 150g toegevoegd en na 50 min koken een tweede en na 70 min koken een derde.

Totale kooktijd is 70 minuten.

Hoeveel IBU heeft mijn bier dan opgenomen.

• Serge,

Ik heb in een brouwsel van 44L gekoeld wort na 10 min koken zo een pakje van 150g toegevoegd en na 50 min koken een tweede en na 70 min koken een derde.

Totale kooktijd is 70 minuten.

Hoeveel IBU heeft mijn bier dan opgenomen.

De IBU's die je hebt berekend, die kloppen, Maar er zijn nog andere stoffen die dus ook bitter smaken en die geven ook bitterheid.
    Die bitterheids gewaarwording uitgedrukt in IBU's dat is wat je wil weten
    In de veronderstelling dat die 6% alfa had.
    Dan heb je voor de derde hopgift volgens mij een extra bitterheids gewaarwording van 28 IBU (is een getal ter indicatie)

De andere hopgiften daar zou je in principe ook deze extra bitterheids gewaarwording kunnen voor berekenen maar dat doe je normaal niet, Je smaak papillen zijn eigenlijk getraind aan deze extra bitterheidsgewaarwording omdat die er steeds is geweest.
    Het is pas als je veel hop gaat gebruiken einde kook, whirlpool, en dryhop dat je dit eventueel in rekening mag brengen.

En wees er van bewust dit is grof gerekend want echt berekenen kan je dit niet je moet dit getal als indicatief zien.

• In mijn laatste twee brouwsels heb ik twee soorten hop gebruikt namelijk Saaz en Styrian Golding. Bij het einde van het koken kwamen er vlokken bovendrijven die in de platenkoeler bleven zitten en moeilijk te verwijderen waren.

Heeft dit te maken met de soorten hop die ik gebruikte of kan er een andere reden zijn?

Heeft er iemand een gelijkaardige ervaring gehad en hiervoor een oplossing gevonden?

• In mijn laatste twee brouwsels heb ik twee soorten hop gebruikt namelijk Saaz en Styrian Golding. Bij het einde van het koken kwamen er vlokken bovendrijven die in de platenkoeler bleven zitten en moeilijk te verwijderen waren.

Heeft dit te maken met de soorten hop die ik gebruikte of kan er een andere reden zijn?

Heeft er iemand een gelijkaardige ervaring gehad en hiervoor een oplossing gevonden?

Neen, de vlokken die boven komen drijven zijn de eiwitten van de hot break.
    Ik heb daar een oplossing voor gevonden enkel jaren geleden, mijn platenkoeler gewoon buitendienst gesteld en terug overgestapt naar een dompelkoeler.