wie heeft er Cascade hop geoogst in 2018

There are 12 replies in this Thread. The last Post () by mbroek.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik heb vorig jaar in september Cascade geoogst, gedeeltelijk gedroogd, geperst tot een schijf en vacuum verpakt per 200g vers gewicht.

Het bier wat daarmee heb gebrouwen 45 liter met 600 gr toegevoegd in 3 beurten

200g bij begin koken

200g na 50 min koken

200 bij flame off.

Nu vind ik het bier eigenlijk veel te bitter.

Wat is jullie ervaring met de bitterheid van de zelf geteelde Cascade van 2018.

• Walter, je het natuurlijk manueel geplukt. Heb je dan selectief geplukt? Hiermee bedoel ik: heb je de kleine, niet volgroeide bloemen geweerd? Als dit het geval is, ga je een beter rendement in alfa's hebben dan de professionelen, die niet selectief hebben kunnen plukken en zo per gewicht minder alfa's hebben.
    Als je dan de cijfers van bv Hoppecruyt als leidraad neemt, dan klopt de berekening niet meer.

(Voor de duidelijkheid: dit jaar is er een tweede bloei geweest bij hop (het weer!), bloemen vd tweede generatie zijn niet afgerijpt en bevatten minder of geen alfa-zuren)

• Ja ik heb, omdat er meer dan genoeg bellen beschikbaar waren, enkel de grote van meer dan 7 cm geplukt.

540.jpg

Zo lees op t hoppekruid dat het alfazuur van de Cascade slechts 2,9 % is.

Wat zou jij voor cijfer geven om in te vullen in mijn brouwblad om enigzins een betrouwbare EBU waarde te krijgen.

Ik had als verse hop een alfazuur gegeven 5,14 % alfazuur en vermits als vers beschouwd gedeeld door 4.

• Met 5,14 % alfazuur kom ik aan 26,3 EBU voor mijn brouwsel waar ik gewoonlijk mik op iets tussen 29 en 30 EBU.

Als ik er 8% alfazuur van maak komt mijn bier op een bitterheid van 40,9 en dat is wat ik denk te ervaren als bitterheid.

Dus volgend brouwsel ga ik 8% gebruiken en mikken op 29 EBU.

• Wat velen niet weten:

Hop uit de kusststreek bevat tamelijk wat meer alfazuren dan deze van het binnenland en zeker dan in Beieren.

Kust is factor 100 waar binnenland 60 tot 70 is.

De reden ken ik niet, maar het is zo en beroepstelers weten dat.

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

• Zou het -zoals voor zonnepanelen ook- niet zijn omdat de kust meer zonlicht heeft, door het jaar heen? Geen promotalk, is effectief zo, mede door de constante zeebries die bewolking het binnenland inblaast.

<p>Napalm is er nog Palm.</p>

• Ik heb dit jaar ook cascade geoogst en geheel gedroogd (1/5 gewicht over na drogen). De bellen waren niet zo groot als die van u. Ik heb er thee van gezet en de bitterheid ervan vergeleken met hoppen die ik in huis had met een bekend alfazuurpercentage. Mijn proef-gok is ±7% alfazuren.

Overigens woon ik zo'n 15 kilometer van de kust.

Soms ruikt mijn keuken ineens naar ontbijtpap en coffeeshop!

• Het bier wat daarmee heb gebrouwen 45 liter met 600 gr toegevoegd in 3 beurten

200g bij begin koken

200g na 50 min koken

200 bij flame off.

Nu vind ik het bier eigenlijk veel te bitter.

200gr begin koken op 45 liter lijkt mij wel een astronomisch hoge hoeveelheid!=O

Beer ... a high and mighty liquor.

~Julius Caesar

• 200gr begin koken op 45 liter lijkt mij wel een astronomisch hoge hoeveelheid!=O

Hier ook vb 195gr gewone pellets op 35l begin kook, dus zo astronomisch is die 200gr gedeeltelijk gedroogde hop niet.
    Veel hangt toch gewoon af van het type bier, en de verhouding van de IBU's tov je restextract.

• Die 600 gr hopbloemen werden niet gedroogd hé, die hoeveelheid moet je nog delen door 4 of 5. Bovendien is de laatste 200 gr pas gegeven als het koken gedaan was.

Maar je hebt het in plakken geperst. Heb je daarmee niet alle vocht er uit geperst en gaat dat delen niet meer op?

Zomaar een gedachte van mij.