Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Beste hobby brouwers

Ik ben nieuw hier en ben gisteren gestart als hobby brouwer dus heb gisteren mijn eerste bier gebrouwt dus heb alle stappen zorgvuldig gevolgd en terwijl mijn maicsh proces bezig was zag ik ineens op mijn receptenblad dat ik de dag voordien een giststarter moest maken maar heb dit nog nooit gedaan en heb dus de gistpoeder rechtstreeks in gedaan.

Zal dit voor problemen zorgen?

Mvg t'schildertje

• komt naar mijn ervaring wel goed. In de instructies staat inderdaad dat je een giststarter moet maken. Maar als je op de website van de fabrikant de gist opzoekt, zal je doorgaans terugvinden dat het niet nodig is (ook al staan er instructies bij hoe je het moet doen)

• Door een giststater één of 2 dagen vooraf te maken, ga je veel meer actieve gistcellen bekomen. Uw gisting gaat vlotter verlopen en verder uitgisten.

Ik ben begonnen in 1985 met brouwen, en doe het voor elk brouwsel.

Mijn bier is meestal op 5 à 7 dagen uitgegist, dan nog 2 weken lageren in mandflessen waarna ik bottel met 7g/L bottelsuiker.

Schol !

540.jpg

• Official Post

Welkom op het forum, t'schilderke :thumbup:

Wat die giststarter betreft : niet doen met een korrelgist. Gewoon een zakje korrelgist meer gebruiken. Gaat u minder kosten en je bent zekerder van het resultaat. Vuistregeltje voor een bier van >SG1.060 : 1g korrelgist per liter wort. Is een beetje zoals Uncle Bens : kleeft nooit lukt altijd ;)

Zeker in het begin kan je sommige zaken beter zo simpel mogelijk aanpakken zodat je je focus op meer belangrijkere zaken kan richten zoals proper en sanitair werken.

• Welkom op het forum, t'schilderke :thumbup:

Wat die giststarter betreft : niet doen met een korrelgist. Gewoon een zakje korrelgist meer gebruiken. Gaat u minder kosten en je bent zekerder van het resultaat. Vuistregeltje voor een bier van >SG1.060 : 1g korrelgist per liter wort. Is een beetje zoals Uncle Bens : kleeft nooit lukt altijd ;)

Zeker in het begin kan je sommige zaken beter zo simpel mogelijk aanpakken zodat je je focus op meer belangrijkere zaken kan richten zoals proper en sanitair werken.

ok dank je en nog een vraagje als je een giststarter maakt welke soort moutextract gebruik je dan het best ?

• Ik gebruik voor starters moutsiroop van de natuurwinkel. Komt goedkoper uit dan extract, is geen zo'n kleefboel en als je de bokaal 30' in de microgolf stopt (zonder metalen deksel), kan je netjes gieten/doseren in je pan die je op de weegschaal zet.

160 gr + 1 L water = 1,2 liter giststarter van SG 1040. Die hete zooi voorzichtig in propere bokalen gieten, sluiten, op z'n kop en je hebt na afkoelen houdbare en gebruiksklare starterswort.

Zie ouder item: Gebruikt of koopt iemand nog moutextract poeder?