Acesulfaam - k

There are 18 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik drink net een Wilderen kriek, erg zoet, bijna zoeter dan Lindemans. Niet mijn ding, echt een biertje voor vrouwen, dat is seksistisch maar meestal wel waar.

Op het etiket staat Acesulfaam - K als zoetmiddel, 100 tot 200 maal zoeter dan suiker. Kent iemand dit product. De meningen ivm gezondheid zijn op internet wat verdeeld.

• Jaren geleden kreeg hoofdpijn boven op de kruin van mijn hoofd.

Mijn vrouw kreeg hevige pijnen in de onderbenen.

Ik: Hersenscan laten doen... niks te vinden. Arts vroeg om een test te doen met pillen tegen epilepsie... Hoofdpijn over.

Vrouw: Huisarts... doe eens een test met... ja... dezelfde pillen als ik voorgeschreven kreeg... Pijn in benen over.

Het is duidelijk dat hier iets niet logisch was.

Dus zelf onderzocht:

We aten en dronken alles hetzelfde... maar... we gebruikten beiden als zoetstof in koffie en thee... acesulfaam!

Gestopt met dat zoetmiddel en... na drie dagen hoofdpijn en pijn in de benen verdwenen!.

Die zoetmiddelen (smaakversterkers idem) zijn volgens mijn bescheiden mening gore vuiligheid.

Maar de industrie tracht dat op alle mogelijke wijzen te verzwijgen en te verdoezelen.

(Idem met neurologisch werkende smaakversterkers als MSG en aanverwanten maar dan ga ik afwijken van het topic)

Heden nuttig ik NIKS met synthetische zoetmiddelen.

Wel:

Een gezond alternatief zoetmiddel is Stevia.

Maar je moet dan eventueel de duurdere versies ervan gebruiken indien de zoethoutsmaak ongewenst is.

In bier heb ik Stevia nog niet gebruikt.

Wel in een kruidenextract van tijm (tegen verkoudheden) en van galnoten (tegen spataders) op cognac om de bitterheid te onderdrukken. Dat werkte uitzonderlijk goed.

In wijn heb ik het ook 1 maal gebruikt om een te sterke tanninesmaak/bittersmaak een weinig te compenseren.

In porto op basis van walnoten gebruik ik het ook als zoetmiddel. Wel duur, maar eveneens met goed resultaat.

Het vloeibaar extract (er bestaan ook tabletten...) is het eenvoudigst te verwerken.

Je kan het druppelsgewijs uittesten op een kleine hoeveelheid drank tot het eindresultaat goed is.

In bier:

Aldi gebruikt Stevia in hun goedkope Lambic.

Dan toch een grootwarenhuisketen die hun 'gezond' verstand gebruiken.

Als ik eerlang voor een bier een sterk (suikervrij) zoetmiddel zou nodig hebben dan gebruik ik zeker Stevia extract.

Stevia is niet vergistbaar, je kan het in alle stadia van uw brouwsels toevoegen.

Groeten,

Rudy

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• ASPARTAAM is ook een groot vergif wat velen niet weten. Het zit ook in vele voedingsmiddelen en dranken.

Ik gebruik al vele jaren stevia als zoetmiddel nog voor het legaal te krijgen was. Het werd destijds verkocht als huidverzorgingsmiddel met de vermelding "niet voor voeding geschikt".

Die opmerking was natuurlijk larie en enkel bedoeld om het legaal te kunnen verkopen.

Ik koop mijn stevia extract nog steeds bij

http://www.esstevia.nl

Ik koop nu de REB A 80% in verpakking van 50g

Ik maak daarmee een bruikbare oplossing met 1g extract poeder in 4ml 40% alcohol in een druppelflesje met een glasbuisje als druppelteller

• Een gezond alternatief zoetmiddel is Stevia.

Er zijn studies die dat ook tegenspreken. Beter nog is ofwel echte suiker te gebruiken (of honing) ofwel zonder suiker leren eten/drinken. In mijn koffie geen zoetmiddelen, in thee wel en dan gebruik ik ook gewoon suiker of honing.

Probleem met al die surrogaat suikers, natuurlijk of niet, is dat ze je hersenen doen geloven dat er suiker op komst is terwijl dit niet zo is. Dat haalt je insulinebalans behoorlijk overhoop.

• Wij van WC-eend durven te beweren dat je veel van die studies niet moet geloven. Wel die van WC-eend natuurlijk :/

Vooral in deze tijd wordt je doodgegooid met allerlei studies die de waarheid uit verband trekken. Gezond verstand gebruiken is dan ook het beste.

Er zijn genoeg plantaardige producten die dodelijk zijn.

• Stevia op zichzelf is volledig plantaardig en kan (waarschijnlijk) geen kwaad maar het gaat hem om het verschaffen van een zoetheidsprikkel aan je hersenen die niet wordt gevolgd door een suikerinname. Dat is op zich niet zo heel goed voor je.

Maar ik ben maar wat aan het muggenziften zelle, ik drink zelf meestal Zero limonade of cola dus ga ik niet met de vinger naar Stevia wijzen. Ik zou het wel niet in bier gebruiken maar voornamelijk omdat ik niet graag zoet bier lust.

mbroek waar is de tijd van die reclame 8-> en Loekie de leeuw...

• Stevia zou ik niet meteen zo plantaardig meer noemen. De vraag naar stevia is zodanig gestegen dat de groei van de natuurlijke stevia planten niet kan volgen. Om aan de economische vraag te kunnen voldoen (Coca Cola, Pepsi, Cargill,... ) wordt stevia biochemisch geproduceerd. Of stevia een natuurlijke of een chemische zoetstof is? Het ligt naar mijn mening eerder in een grijze zone tussen beiden.

• Dan zitten we zo een beetje in het verhaal zoals bij vanille. De productie kan de vraag niet aan en dan gaan ze synthetisch produceren. 95% van alle producten waar "vanille" in zit is in werkelijkheid een product met synthetische vanille. Zelfs de zwarte puntjes in roomijs zijn fake.

Het is trouwens een van de eerste landbouwgewassen die door global warming zal verdwijnen. Het bulk van de vanille (de echte dus) wordt geteeld op Madagascar en daar mislukt de oogst al een aantal jaar door uitzonderlijke droogtes.

Maar om nog even over die stevia te praten : je kan daarvan plantjes kopen voor in je tuin of terras en die blaadjes smaken zoet. Ik veronderstel dat je daarvan wat blaadjes aan je thee zou kunnen toevoegen (of bij het koken in geval van brouwen) om het geheel aan te zoeten op een wat natuurlijke manier?

• Alcohol is ook giftig, en dan toch maar zitten emmeren over de zoetstof die in het vergif zit. :-). Dokter google is toch niet zo'n zegen als eerst gedacht werd.... Doet me zo denken aan de vraag waarom men de arm van veroordeelden eerst ontsmet vooraleer ze een dodelijk spuitje krijgen...

• Doet me zo denken aan de vraag waarom men de arm van veroordeelden eerst ontsmet vooraleer ze een dodelijk spuitje krijgen...

Er is altijd nog een kans dat de veroordeling op het laatste moment niet doorgaat. Daarom. Allee toch in de film. ;)

• Nog over zoetstof: vandaag in de krant:

Binnen de 36 uur na het eten van twee brownies begon Ruby over te geven en kreeg de hond hevige diarree. De anders zo actieve jachthond werd ook plots lusteloos. Een dierenarts legde hem aan een infuus, maar het ging van kwaad naar erger. Leverfalen, was de conclusie in de dierenkliniek waar hij naartoe werd gebracht.

Het 7-jarige dier stierf uiteindelijk. Kate wil met haar getuigenis nu andere dierenliefhebbers waarschuwen voor de gevaren. “Want we geven allemaal onze hond wel eens een koekje om hem te belonen”, zegt ze.

Kate had de brownies zelf gemaakt. Niet met suiker, omdat dat slecht is, maar met Xylito, een suikervervanger. Zonder de gevaren te beseffen.

Dierenartsen waarschuwen dat xylitol een heel ander effect heeft op honden dan op mensen en dat de suikervervanger giftig is voor dieren. Voor menselijke consumptie is er niet echt een gevaar.