There are 9 replies in this Thread. The last Post () by Koen Sels.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Met het gedacht: we gaan ne keer zot doen en zien wat het geeft.

De bedoeling is een zware stout te bekomen die tegen de volgende winter op dronk moet zijn. De super high gravity yeast zou tot 25% moeten aankunnen dus de beoogde 14-15% zou geen probleem mogen zijn. Ik ga voor de eerste keer een reiterated mash doen want mijn grainfather kan maar max 9 kg mout per keer aan en volgens mij gaat de efficientie dan ook wel naar omlaag bij een stampensvolle moutkorf.

De naam verwijst naar een inside joke bij ons, toen mijn vrouw zwanger was van ons eerste kindje noemden wij hem steeds Vitalleke om de echte naam niet te verraden. En omdat nu het volgende kindje op komst is dacht ik een beetje een verwijzing naar mijn zoontje te brouwen.

Heeft iemand trouwens ervaring met deze gist? Brewfather geeft een attenuation van 82%, white labs zegt 80-100%.

Vitalleke

Stout

14.4% / 32.3 °P

Recipe by

Glen Maes

All Grain

Grainfather

72% efficiency

Batch Volume: 19 L

Boil Time: 90 min

Mash Water: 22.36 L

Sparge Water: 12.09 L

Total Water: 34.45 L

Boil Volume: 25.33 L

Pre-Boil Gravity: 1.109

Post-Boil Gravity: 1.133

Vitals

Original Gravity: 1.140

Final Gravity: 1.030

IBU (Tinseth): 24

Color: 88.5 EBC

Mash

Temperature — 69 °C60 min

Malts (11.4 kg)

9 kg — Dingemans Pilsen — Grain — 3 EBC

1 kg — Dingemans Munich — Grain — 10.8 EBC

500 g — Thomas Fawcett Crystal malt II — Grain — 200 EBC

300 g — Dingemans Chocolate — Grain — 670 EBC

250 g — Weyermann Carafa Special III — Grain — 925 EBC

250 g — Oats, Flaked — Grain — 2 EBC

100 g — Weyermann Carafa III — Grain — 1035 EBC

Other (500 g)

500 g — Muntons Light Malt Extract — Liquid Extract — 4.9 EBC — Primary

Hops (40 g)

20 g — Magnum 12% — Boil60 min

20 g — Perle 8% — Boil15 min

Miscs

0.87 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Mash

0.94 g — Epsom Salt (MgSO4) — Mash

1.41 g — Gypsum (CaSO4) — Mash

0.43 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Sparge

0.46 g — Epsom Salt (MgSO4) — Sparge

0.69 g — Gypsum (CaSO4) — Sparge

Yeast

1 pkg — White Labs WLP099 Super High Gravity Ale (starter 3L)

Fermentation

Primary — 21 °C14 days

Secondary — 23 °C14 days

Carbonation: 2.4 CO2-vol

Water Profile

Ca+2

26
    Mg+2

4
    Na+

8
    Cl-

20

SO4-2

56

HCO3-

16

reiterated mash

5 liter + still spirits rum

5 liter + still spirits whisky

• Houd een heel klein beetje van je starter achter in een flesje en zet dat in de ijskast, dan kan je hier een mini startertje van maken en een beetje van het mini startertje als bottelgist gebruiken.
    (F2 of CBC1 kunnen dit alcohol gehalte niet aan, en je bespaart je het aanschaffen van een pakje champagne gist als bottelgist)
    Zo heb je verse jonge actieve gist bij het bottelen en zal je bier sneller gecarboniseerd en op dronk zijn.

De vergisting gaat vermoedelijk wat langer duren daar dit een gist is die ook glucoamylase produceert en dus zelf een deel van de onvergistbare suikers toch nog gaat omzetten naar vergistbare. ( = mogelijk een Sachh var. Diastaticus)
    Het omzetten van de niet vergistbare naar vergistbare suikers door de geproduceerde glucoamylase verloopt redelijk traag en je bier gaat veel langer nagisten dan een normaal bier.
    De reden dat dit proces traag verloopt is omdat je tijdens de vergisting niet op de ideale temperatuur en PH zit voor de werking van de glucoamylase.
    Ik zou pas bottelen als je FG gedurende 1 a 2 weken niet meer gezakt is in plaats van 3 a 4 dagen met zulk een gist.

En hou een beetje en in de maten van het mogelijk rekening met de richtlijnen die whitlabs mee geeft.

• Volgens mij proef je bij dit bier onder de 70 IBU weinig verschil,

Maar voor je suiker mengen heb je geen moutextract nodig, gewoon tijdens het koelen de nodige hoeveelheid bier aftappen om later je suiker in op te lossen. Gewoon een paar dagen in de koelkast bewaren, dan mengen en even opkoken.

• Ik ga geen suiker toevoegen, alleen moutextract aan het eind van de hoofdgisting. Ondertussen heb ik het recept wat aangepast. Volgens Brewfather is dit geen var. diastaticus, maar volgens de producent wel dus heb ik dit aangepast en kreeg ineens een biertje van 19% wat een beetje teveel van het goede is :).

geupdate recept:

• Ondertussen is deze al een dikke week aan het gisten en we zitten al op 1.011, beginnende van 1.076 plus 2 toevoegingen tijdens de gisting wat het totaal OG brengt naar 1.108. Je ruikt ook dat hoe meer de gisting vordert, hoe alcoholischer de geur uit het waterslot wordt telkens ik de klimaatkast opendoe.

Het plan was om een re-iterated mash te doen maar onder lichte dwang van mijn vrouw heb ik alle mout toch maar ineens gemaischt waardoor ik 11 puntjes aan efficientie heb ingeboet, normaal zit ik rond de 75%, nu slechts op 64%. Op zich niet zo een drama, dat beetje extra alcohol zal het ook niet maken :P.