Bier brouwen en het milieu

There are 54 replies in this Thread. The last Post () by chthon.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Let op mijn woorden : waterstof en fusie, dat gaan de twee reële bronnen van energie worden in de komende decennia.

Wat die kerncentrales betreft, in welke vorm dan ook, ze zijn een vergiftigd geschenk. De energieoutput is inderdaad groot mààr dat zijn de kosten van zo'n centrale ook. En dan kom ik terug op die fusiecentrales : steek daar meer geld in qua research en tegen 2050 heb je werkende centrales. En zonder het afval van een kernreactor.

Hetzelfde gaat blijkbaar ook op met een Thoriumreactor, in het EOS magazine staat een mooi artikel erover. Natuurlijk geldt ook hier weer dat de ontginning van de grondstoffen niet ten koste van het milieu mag gaan.

• Idee: We kunnen dit onderwerp ook een andere wending geven, over wat we zelf doen met ons bierafval.

Wat ik bv. doe:

-De filtraatkoek van mijn wijn, met grote pitten (kersen, pruimen...) gaan zowieso in de compostbak.

-De filtraatkoek van mijn bier laat ik eerst een nacht uitdampen en dan gaat die bij de kippen.

-De kippen staan letterlijk 'te springen' als ze me met die platte kom zien afkomen (fiesta...).

-De gekookte hopschilfers lusten ze minder, maar uiteindelijk wreten ze alles toch op.

-Daarna gaan de uitwerpselen van die kippen tesamen met de houtschilfers uit hun hok in de compostbak.

-Daar strooi ik Bokashi tussen (Koop ik bij Origino op de Singel in Berchem, Antwerpen) en dan duw ik de massa goed aan.

-Die Bokashi werkt stukken beter dan de klassieke compostmethode) omdat het ook in de winter verder werkt.

-En je hoeft de composthoop niet 'op te werken' om hem te beluchten. Bokashi werkt anaeroob.

-Elke lente heb ik dan +-100L super compost/potgrond, die nog eens gedeeld wordt met de buren.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Mijn mout en hop gaan na het brouwen naar het recyclagepark. Mijn tuintje is te klein en ik heb geen kippen.

Mijn spoelwater gebruik ik om mijn gistvat te ontsmetten, voor de afwas en schoonmaak. De overschot gaat via een Gardena koppeling en tuinslang die ik vast gemonteerd heb doorheen de kelders naar mijn regenton.

• Goed idee, daar ging het tenslotte aanvankelijk over :thumbup: maar we durven hier al eens af te wijken :whistling:

Wat ik doe om mijn brouwen wat ecologischer te maken :

1. ik gebruik geen chloorhoudende producten meer. Gedaan met chloortabletten, javel, chempro caustic en heel die mikmak.
    2. Het meeste plastic (op wat maatbekers en emmers na) heb ik vervangen door RVS, dat kan je reinigen met een neutraal vaatwasmiddel en ontsmetten met starsan (of purosan). Van dit laatste heb je veel minder nodig en het zou ook ecologisch zijn. Het enige probleem dat ik hier nog heb is dat mijn vaatwasmiddel momenteel nog geurloze dreft is. Dit ga ik aanpassen eenmaal de fles leeg is door ecover te gebruiken.
    3. Ik probeer mijn waterverbruik binnen de perken te houden. Enerzijds door punt 1 en 2, door zo te reinigen/ontsmetten heb je minder water nodig maar ook door mijn koelwater op te vangen in een grote 90l kuip waar ik dan mijn spullen van het brouwen in afwas.
  • Ik kuis meestal met sodakristallen opgelost in warm water, dat is onschadelijk voor de waterzuiveringsinstallaties.

Enkel in noodgevallen reinig ik eens met bleekwater.

Die Starsan die men hier dikwijls vernoemd op welk chemisch product / of werking is dat gebaseerd?

Want dan zou ik voor noodgevallen Starsan willen gebruiken ipv bleekwater.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• De mout en de hop gaan bij mij tussen de planten

Het koelen gebeurd met regenwater , die dan ook tussen de planten terechtkomt ofwel in de winter met vijverwater die uiteraard terug naar de vijver loopt

Het kuisen gebeurd hier ook met dreft en ontsmetten met starsan , de P3-asepto is achterwege gebleven

• Simpel maar toch ingenieus gevonden van die technikiers van Starsan, dat ga ik me ook aanschaffen.

Tijdelijk gaat dat niet lukken daar de vergunning voor de EU al enige weken verlopen is en alles uit de rekken is moeten genomen worden.
    Het is wachten is op ons FOD volksgezondheid op hercertificering (en snel zijn ze daar niet) daar de invoerder van Five Star producten voor de EU in België zit. Het betreft de producten Satsan HB, Saniclean en PWB.
    Purosan ga je nog tijdelijk vinden, maar eenmaal daar de voorraad uitgeput stopt de toevoer ook daar dit blijkbaar niets meer is dan herpakte Starsan is uit grote verpakkingen.

• Organische afval van het beslag en de mout gaan op de composthoop.

Vorig jaar heb ik een paar van die 30l brouwemmers gekregen van iemand die ooit eens wat gebrouwd had, die gebruik ik om mijn koelwater op te vangen. Twee weken terug hebben we een 100 l vat aangeschaft om proper opgevangen water te hergebruiken in de tuin.

We doen sedert vorig jaar (met die grote droogte) na de winter de meeste van onze hand afwas in een teil, en al dit water, of het nu uit de keuken is, van het kuisen van flessen of van andere dingen, wordt verzameld om de planten in de tuin water te geven.

Ik gebruik wel nog een soeplepel javel in het water om mijn flesjes te ontsmetten. Twee jaar terug had ik gushers (eigenlijk van een var. diastaticus denk ik, want het bier smaakte nog goed), en sedert ik dit doe heb ik nergens geen last meer van. Maar dat is een soeplepeltje elke vier weken of zo. Mijn vrouw gebruikt meer bleek om de toiletten te kuisen.

Energie, 't is allemaal elektrisch, maar onze energierekening is niet echt toegenomen sedert ik brouw. Wat ik verbruik is eigenlijk beperkt tot maximum 2 kWh (en we hebben de laatste jaren veel van onze gloeilampen/halogeenverlichting vervangen door LED verlichting).

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.