Blond MJ42

There are 18 replies in this Thread. The last Post () by Breugel.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Morgen nog eens mijn Grainfather-filter testen met wat graanvlokken, de laatste 2 brouwsels flink verstopt, doch voorlaatste was denk door de maïschvlokken die te dik verstijfseld waren en die als eerste door het maischwater werden doorgeroerd. Volharding blijft de boodschap, dus filterheks wat meer opgespannen zodat er wat bredere gleufjes in zitten. Hoop doet leven... 8o

BROUWPLANNER RAPPORT - Datum Export: 25/01/2019

Naam van het bier : Blond MJ42

Type van het bier : Type C

Brouwvolume : 23,5 liter

Extractie-efficiëntie : 65% (GF)

Voorspelling begindensiteit : 1068,0 SG /16,6 °P /17,0 Brix

Waarvan suikers : 1018,7 SG /4,8 °P /4,8 Brix

Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1007,1 SG /1,9 °P

Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 8,1%

Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 30 IBU / 11 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS

Grondstof EBC kg % Gewicht

Pilsmout 3 3 4,500 60,2 %

Munich mout 15 15 0,500 06,7 %

Rijstvlokken 0 0,350 04,7 %

Havervlokken / havermout 4 0,350 04,7 %

Tarwevlokken 4 0,225 03,0 %

Rijsthulzen 0 0,300 04,0 %

Kristalsuiker 0 1,000 13,4 %

Rietsuiker (bijv. Candico) 6 0,250 03,3 %

MAISCHEN EN SPOELEN

Gekozen Profiel: (M) Medium

Maischwater (RO): 21,0 liter aan 68 °C

63,0°C gedurende 45 min (ß amylase (maltose))

72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) )

Filterspoelen: ga naar 75..78°C

Totaal spoelwater (RO): 20,1 liter aan Max.80°C

Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix)

HOPPEN

Totale kooktijd : 60 minuten

Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU

Saaz CZ (A) BLM 3,5% 50 1' 18,3

Saaz CZ (A) BLM 3,5% 50 40' 9,6

Styrian Golding (A) BLM 1,4% 50 52' 1,7

Tetrahop > - - 109,0% 0 (Nadien)

KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN

Additief Aantal Eenheid Toev. na..'

Antioxin SBT 2,0 g m/s

Calciumsulfaat/gips (CaSO4) 0,5 g maisch

Calciumchloride 33% (CaCl2) 8,4 g maisch

Epsomzout (MgSO4) 0,5 g maisch

Melkzuur (Lactol) 4,5 ml maisch

Melkzuur (Lactol) 2,0 ml spoel

VERGISTING

Gistnaam : MJ 42

Indien met korrelgist: Hoeveelheid = 13 gram

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Is er een bepaalde reden waarom je naast kristalsuiker ook een kleine hoeveelheid rietsuiker gebruikt? Is dat enkel voor de smaak?

Of het echt zoveel uitmaakt..., weet het niet, maar ik heb die nog liggen en is open, dus gaat die er ook nog bij.

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• En deze keer beter gegaan?

Haal je maar een extractie van 65% met je grootvader?

Heb het al 2 dagen moeten uitstellen, ik durf het niet meer zeggen, maar ik denk "vandaag" (29/1) te brouwen, dus ga je op pensioen, heb je geen tijd meer om te doen wat je moet doen blijkbaar, vroeger was het makkelijker, de dagen dat ik thuis was, dan was het brouwen, want anders kwam het er niet van, nu komt het er niet van omdat ik zoveel te doen heb en er dingen tussen komt omdat ik "toch thuis ben", pfff, nie gemakkelijk zulle... :D Als ik gebrouwen heb hou ik je op de hoogte, laten we het zo stellen... :-) Ja, ik roer niet tijdens maischen, dus zal het niet veel beter zijn, te zien welke granen en maischschema er gebruikt wordt, maar ik zet het standaard op 65%, minder kan bijna niet, dus al wat meer is is meegenomen hé. Lig niet wakker van een kilo'tje mout meer te gebruiken, daarom ga ik niet beginnen roeren e.d. hoor, is een automaat, dus ik laat het een automaat... :D Zo, ik kruip onder de wol dat ik fris man ben straks...

• Heb het al 2 dagen moeten uitstellen, ik durf het niet meer zeggen, maar ik denk "vandaag" (29/1) te brouwen, dus ga je op pensioen, heb je geen tijd meer om te doen wat je moet doen blijkbaar

Haha,

ik kan wel zeg "zie je wel". Maar goed, staat de ketel nu aan pensionado?

Ps, sinds ik niet meer werk heb ik echt een agenda nodig. Elektronisch die bruikbaar is op al onze computers en telefoons en die netje synchroon blijft.

• Lijkt me veel spoelwater voor je GF ... Of verkook jij zoveel in je garage?

Ik denk dat het aan brouwplanner ligt. Brouwplanner berekend altijd

teveel spoelwater. Zelfs iets van ongeveer 4 liter. Bij mij stel ik het verlies installatie en verkoken per uur veel lager in (resp 0,4 l en 1%) en dan behaal ik het gewenste volume.

• Haha,

ik kan wel zeg "zie je wel". Maar goed, staat de ketel nu aan pensionado?

Ps, sinds ik niet meer werk heb ik echt een agenda nodig. Elektronisch die bruikbaar is op al onze computers en telefoons en die netje synchroon blijft.

Haha, nee, niet gebrouwen, wel gebotteld, zijn vrijdag voor een weekje weg met de mobi, eerstvolgende brouwdag dat het zou kunnen is nu 7/2, dus tja... :-)

Heb de flessen eens "gebakken" in de oven, voor 20' aan 120°, zo zijn al de beestjes dood, wel nog eens met Starsan doorgespoeld.

oven_flessen_120gr.jpg

• Bakken kan ook, maar dat duurt mij te lang eer je de flessen weer kunt aanraken. Maar je bent in ieder geval nuttig bezig geweest.

Maar als je nu nog gebrouwen had, dan was het klaar geweest om te bottelen na je rondrit ^^

Haha, ja, maar ik heb 3 frigo's in dienst staan, en met deze temperaturen buiten is het handig de flessen toch wat warm te zetten, ik hergist steeds op 24 à 25° na op de fles, dus frigo was eigenlijk niet vrij geweest voor de flessen, brouwsel ging erin staan... Keuzes maken hé, keuzes, nie normaal... :-)