giststarter lagergist vraag

There are 4 replies in this Thread. The last Post () by StijnM.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Na in het verleden een aantal lagers te hebben gebrouwen met korrelgist, ga ik me nu voor een eerste keer wagen aan een lager met vloeibare gist (Wyeast 2278 Czech Pils). Kwestie van eens te ervaren of er verschillen zijn t.o.v. een lager met korrelgist en of het extra werk al dan niet een meerwaarde is.

Ik ben nu bezig met de eerste stap van mijn starter (bij ca. 18 a 19°C) en merk in vergelijking met starters (met bovengisten) die ik in het verleden al vaak gemaakt heb, dat er zeer weinig krausen op de starter staat (en er is wel degelijk heel wat activiteit in de erlenmeyer, dus het is niet dat de gist nog slaapt). Is dit typisch met een (of deze) lagergist of ben ik wat te gul geweest met mijn olijfolie? Iemand soortgelijke ervaringen?

• De vergisting van het biertje waarvoor deze starter bedoeld was (een pils met magnum en saaz hop), verloopt momenteel zeer vlot. De starter werd voor een groot deel afgegoten (zover mogelijk zonder te veel actieve gist weg te gieten) en gepitched in goed belucht wort van 11 °C. Dit alles werd in het eerste uur verder gekoeld tot 10°C (gemeten in het gistvat). Negen dagen na het starten van de vergisting is de densiteit van 1049 gezakt tot 1014 (vergisting steeds bij 10,0°C gehouden).

Vanaf nu laat ik de temperatuur wat oplopen tot 16°C voor de diacetyl rust en binnen enkele dagen kan ik dan beginnen met terugkoelen voor de lagering. En dan .... nog een klein beetje veel geduld en hopelijks binnen hier en 6 à 8 weken een lekker pilsje.