Slechtste brouwdag ooit

There are 38 replies in this Thread. The last Post () by chthon.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Gisteren de slechtste brouwdag ooit gehad, een combinatie van brute pech en dikke stommiteiten.

- Ik was nog maar een goed kwartier aan het maischen in mijn elektrische maischketel van Silvercrest of de kraan onderaan schoot los en de maisch begon eruit te spuiten. Grote paniek! Ik heb er snel een plastic vat onder gezet en toch nog een kleine 90% kunnen recupereren. Ik ga dringend een RVS-kraantje moeten installeren op de ketel ipv dat plastic flutding!

- Half uurtje gepoetst en verder gegaan met maischen. Bedoeling was een eenstapsmaisch van 69°C maar ik was zo de kluts kwijt dat ik de thermostaat op 79°C zette. Merkte het pas toen die temperatuur bereikt was. Snel wat koud water toegevoegd in de hoop dat er toch nog wat omzetting van zetmeel zou zijn.

- Ik wou de pH meten, maar de pH meter gaf geen teken van leven, ook na vervanging van de batterijen. Gelukkig had ik nog wat pH-papiertjes en heb me gebaseerd op de berekeningen van BrouwHulp. Ik zal de meter dit weekend eens moeten nakijken. En bij elk volgend brouwsel vooraf testen en kalibreren.

- Spoelwater vergeten aan te zuren.

Na al deze tegenvallers haalde ik toch nog een maischrendement van 90,9% en een eind sg van 1055 ipv de beoogde 1060.

Gelukkig is het 'maar een bier om mijn zure kriek mee te blenden', een Vlaams bruin. De oxidatie tijdens het maischen zal zo hopelijk wat gecamoufleerd worden.

De starter zorgde wel voor een snelle en stevige vergisting. Die kan ik nu mooi volgen: ik ben met dit brouwsel voor de eerste keer mijn Plaato aan het testen.

Zo zie je maar: een oude aap is ook maar een aap. :blush:

• 't is volgens mij geen goeie week om te brouwen... :S
    Hier een pils gebrouwen om mijn vloeistof vragende keg te voorzien met mijn Grainfather.
    Te fijn geschroot waardoor ik 3 maal heb moeten pauzeren en doorroeren omdat de boel toe zat...
    En voor het koelen heb ik 3 keer mijn pomp moeten doorblazen omdat ze voor geen meter pompte >:P
    Ik dacht dat een filter hielp maar blijkbaar was de oplossing hem er vakkundig afkloppen :-$
    Hopelijk verloopt de vergisting wel deftig... :thumbup:

• En ik had vandaag per ongeluk te fijn geschroot doordat ik de molen vergeten was goed te zetten na het schroten van roggemout. Een dikke verstopping bij begin maischen.

Toch maar opnieuw begonnen met nieuw geschroote mout. Redelijk grof schroten is toch een must met een RIMS, zeker met 12% rogge in de stort.

• Slechtste brouwervaring was de dag dat ik niet kon brouwen omdat ik naar een feestje moest bij mijn schoon familie.
    Veel erger kan het echt niet zijn als je alles klaar staan hebt om te brouwen en je dat feestje vergeten bent waar je absoluut niet naar toe wilde, Zeker als de vrouw 's morgens zegt dat je absoluut mee moet 8o:whistling:

• Zondag door toedoen van mijn zoontje een 4-tal liter wort het terras op laten lopen: hij had het kraantje onderaan het gistvat opengezet zonder dat ik het doorhad.

Jullie kunnen tenminste nog brouwen..ik vergeten mijn 60 meter tuinslang naar mijn brouwhok op te rollen en binnen te leggen..heel de boel bevroren natuurlijk..dus morgen geen brouwdag of sleuren met bidonnekes..en heel de afwas en brouwketel naar binnen sleuren voor af te wassen of nog meer water aansleuren en met gas opwarmen en nog erger...geen water om wort te koelen...of ik moet het aansleuren en liggen rondpompen met een dompelpomp..zucht..veel teveel gedoe..volgend jaar toch maar eens sleuf van 60 cm diep 60 meter ver graven voor waterleiding...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

• Slechtste brouwervaring was de dag dat ik niet kon brouwen omdat ik naar een feestje moest bij mijn schoon familie.
    Veel erger kan het echt niet zijn als je alles klaar staan hebt om te brouwen en je dat feestje vergeten bent waar je absoluut niet naar toe wilde, Zeker als de vrouw 's morgens zegt dat je absoluut mee moet 8o:whistling:

Ja, toch liever een spuitende maischketel dan een zagende schoonmoeder. 👻

• Mijn slechtse brouwdag (in al die jaren - sedert 1989!) was bij m'n Orval kloon:

't is een Orval Clown geworden: verkeerde suiker gebruikt die verdorie wel een beetje gist, maar vooral een slechte smaak geeft. Was van die speciale geleisuiker waar pectine inzit :@

• Mijn slechtste was mijn allereerste, vooral door de hectiek die er bij kwam kijken, maar dat lag vooral aan mezelf. Sindsdien doe ik mijne 'mis-en-place' degelijk en dat scheelt een hoop. Er is toen wel een lekker biertje uit voortgekomen.

Voor de rest hoop ik van alle horrorverhalen zoals hierboven gespaard te blijven.

Maar zolang je leert uit je fouten hoort dat ook bij het proces om steeds beter te worden, of niet?

• Wij hebben al ondervonden dat er telkens wel "iets" misloopt. Op onze laatste brouwdag 14 dagen geleden de hop pas na 45 min er in gedaan. Vandaag bij overhevelen was er een probleem met de pomp en kwam er te veel lucht in het bier, gevolg te veel schuim. Er zat blijkbaar koriander pelletjes in de pomp. Ik vraag mij af of dat geen kwaad kan?

• Het ergste dat me zondag was overkomen, is dat mijn zoon onbewust de schakelaar had afgezet die het stopcontact schakelt tijdens de kook. We hebben ze dat geleerd omdat onze buitenverlichting dan niet nodeloos zou aanstaan... Wel lastig dus als je op dat stopcontact van de buitenverlichting dus je easybrew hebt aangesloten. In't vervolg dus maar een papiertape erover kleven zodat ze zien dat ze er af moeten blijven.

• Mijn slechtste brouwdag was ook mijn allereerste. Door gewoon onwetendheid had ik het mout niet geschroot met als gevolg slechts 0,1% omzetting van zetmeel naar suiker. Na het koken was het wort 1002 of zoiets. Dus die keer geen bier.

Het volgende brouwsel weer een mislukking, Ik had een plastiek vat omgebouwd als filterkuip maar door de vorm, smal van onder en breed van boven, wilde het niet doorlopen. Om 9u begonnen en 's avonds om 23u was ik nog bezig met koken. Deze keer wel bier, maar wat een miserie.

Daarna een artikel gelezen over een hevelfilter, er zo een in inox gemaakt, dat was pas een vooruitgang in filteren. Die aller eerste gebruik ik nu nog altijd.

• Mijn slechtste brouwdag was... ik brouw met een braumeister met een binnenketel. Op het moment dat ik mijn mout in de binnenketel had gedaan viel de vleugelmoer (waarmee je de binnenketel vast zet) tussen de twee wanden. Met water van 60 graden kan je die er echt niet meer uitvissen. Dus alles eruit en volledig opnieuw beginnen.

• Mijn slechtste brouwdag was na 15 minuten maischen het glazen deksel van mijn Easybrew laten vallen met als gevolg dat de hele garage bezaaid lag met flinterdunne glassplinters. Enkel de metalen buitenring en het handvat waren nog te herkennen. Toen heb ik tussen het brouwen door ruim een uur geveegd en gestofzuigd. Twee weken nadien ontdekte ik nog piepkleine scherven her en der.

• dat deksel heb je toch niet echt nodig, want dat mag er alleen op tijdens het maïschen, en dan gebruik je het beter niet omdat het bedampt, en je dus niet kan zien of het filter wel goed doorloopt.

...scheelt wel een hoop energie!

• Dan kan je beter een goede isolatiemantel maken om er rond te doen. Dat houdt de temperatuur ook nog eens constanter. Bij mijn Bulldog Brewer zit een inox deksel en daar moet je de slang van de pomp door steken.

Een echt slechtste brouwdag heb ik nog niet echt gekend, er loopt meestal wel eens iets (kleins) fout. Ergste problemen waren het loskomen van de filter in mijn koelbox, dat heb ik een paar keer voorgehad toen ik nog een zelfgemaakte filter had van koperbuis die gewoon in elkaar werden gestoken.

• Tja, er loopt wel altijd eens niet zoals verhoopt/gepland, heb ooit al eens deze "mindere ervaringen" mogen ondervinden: eens een kraan open van een gistvat bij vullen na ontsmetten vergeten dicht te zetten, darm van koelwater die eraf springt en dus pols verbrand, spiraalkoeler vergeten mee te koken, CCT die van gammel steuntje letterlijk uit de koelkast viel met als gevolg een tikkeltje ingedeukte basis aan het proefname-kraantje, roervlo samen met de giststarter mee de CCT in gekieperd die gelukkig de vlinderklep niet heeft gehinderd, enz, enz... Laatst nog een volledig verstopte inox vechtfilter op mijn GF begin koelen met de meegeleverde tegenstroomkoeler, overgegoten naar grote pan en daar met koelspiraal gekoeld, gelukkig had ik onze Serge toen op bezoek als brouwmaat die dag, wat een beetje gedeelde leed was, anders lag gans de zooi aan diggelen in de gracht naast den oprit denk ik, waarschijnlijk de dikke brij van de maischvlokken (door verstijfselpoging, als dat al was....?) die parten gespeeld heeft, volgende keer gaan die er gegarandeerd zo bij. Dus iedereen heeft zo wel zijn verhaal in de weg naar een leuk biertje hé... 8o:angel:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Tja, er loopt wel altijd eens niet zoals verhoopt/gepland

Bij mij stond kraantje open tijdens filteren naar kookketel, ongeveer 3L op de grond

Koppelingen van de spiraal koeler die er 3 maal na elkaar er af springen , en de laatste keer was het prijs, al het VIJVER koelwater in de ketel met wort , alles mogen weggieten.

En nog veel andere dingen die eens mis lopen

Morgen brouwdag en hopelijk loopt alles zoals het moet zonder veel tegenslagen

• Is vandaag mijn brouwdag en loopt al helemaal fout ;(

Ik warm mijn water op tot 65° en stort mijn granen en zie dat het afkoelt tot 57° wat ik veel vond

Ik warm op en geraak moeilijk aan 60° en zag dat de isolatie niet aan de ketel is en doe hem onmiddellijk aan maar er klopt iets niet want zie dat het begint te boilen of hoe zeg je het

Haal er een andere temperatuurmeter bij en hij tekent 90° , haal de batterij uit mijn voltkraft thermometer en meet de spanning en ja batterij bijna plat.

Kan ik nu nog iets doen of is alles verloren ? :@:@

• Al paar keer met schroten goed gelachen:

3 jaar terug 2 maten die es all the way wouden meehelpen. Meestal schroot ik dag ervoor. Had toen nog die goedkope schijvenmolen.

Boormachine op de bout vijzen, en na 2 seconden= 'krak' bout netjes op de scheiding van de schroefdraad eraf. Ik als zot beginnen rondbellen naar andere brouwers in Gent en uiteindelijk Jan V. die thuis was. Half uur fietsen, want vrouwe des huizes is met auto weg...

En ondertussen proberen maten met een spansleutel toch nog molentje verder te laten draaien. 1,5u later sta ik terug in t schuim en zweet, EN is alle mout geschroot :-).

Vorig jaar met de walsenmolen stevig met m'n boor in de weer. Vliegt de trechterkap er opeens af, waarschijnlijk vijsjes losgetrild, waarop ik met een verschietbeweging zo'n 3-4 kilo mout de lucht in katapulteer. Gelukkig ligt m'n veranda relatief proper, en heb ik na een half uur vegen nog wat kunnen recupereren.

• Ik denk dat 79° nog iets anders is dan een grote 90°

Heb beginnen filteren maar dat lukte mij al geen kanten , het was pap geworden , je kon de lepel er in recht zetten , heb er alles tezamen een kleine liter uit kunnen filteren , en heb dan maar besloten de hele boel weg te gieten.

De ketels zijn intussen al af gewassen en staan klaar om morgen opnieuw te beginnen

roerspaan kan gewoon recht staan in de (zal maar pap zeggen)

• Na mijn slechtste brouwdag dinsdag , woensdag opnieuw gebrouwen en alles is zeergoed verlopen.

Mijn wort met SG van 1.058 in mijn nieuw speelgoed laten lopen en vandaag ben ik al aan 1.020

Volgens Brewfather moet ik uitkomen op 1.016

Eens zien wat het doet met het aflaten van de gist , er staan 2 bokaals op aangesloten en dat werkt zeer goed , de eerste is één van 2L en de tweede met waterslot is er één van 1L .

• Nog nooit echt slechte brouwdagen gehad, maar soms wel wat lastiger.

Filteren lijkt me de eerste oorzaak, en als tweede oorzaak dat ik soms om ongekende redenen niet aan de verdamping geraak die ik normaal heb (zelfde vermogen, misschien meer vermogenverlies soms?).

De lastigste had ik een paar maanden terug, waarbij het filteren zo moeizaam verliep dat ik gewoon eerst het afgelopen wort slechts verhit heb om te pasteuriseren, en het koken naar de dag erna heb uitgesteld, omdat het veel te laat werd.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.