eerste keer blikbrouwen, enkele vragen

There are 5 replies in this Thread. The last Post () by jastas.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Heb voor m'n kerst een startersset IPA 10l van Braumarkt gekregen, eindelijk eens een leuk cadeau 8o

Veel ingelezen, dat wel maar toch enkele vragen:

Vorige week er aan begonnen, al snel gemerkt dat deze kit verre van volledig is (er worden wel kroonkurken meegeleverd maar geen flessen, ook geen ontsmetting en zo) dus deze maar zelf aangevuld.

Alles mooi proper gemaakt met oxi, en ontsmet met star san, moutextract gemengt met water, suiker en gist en alles mooi doorgeroerd.

Na 24u op 20-22 graden eindelijk beweging in het waterslot, al snel merk je de fout bij deze kit: de emmer (12l) is te klein voor 11l bier (schuim zit tegen deksel)..

Blijkbaar is er wat schuim in het waterslot terecht gekomen, en is het water wat troebel geworden. Kan dit kwaad en moet ik het water vervangen (dus waterslot er uit en schoonmaken) of laat ik dit best zo?

De handleiding spreekt van de hop pellets na 7 dagen toe te voegen aan het gistvat, gewoon strooien zonder te roeren. Ik neem aan dat pellets geperst hop poeder is, gaan deze dan niet uiteen vallen en er voor zorgen dat je bier vol met poeder zit?

Hoort dit bij een IPA zo, of zakt het poeder naar beneden?

Of moet ik deze pellets in een zakje steken (ik lees hier en daar dat dit weinig bijbrengt gezien dat het fijn poeder is)?

Heb voor de 2e vergisting een 12l PET fles gekocht (van brouwland) met rubber dop en een extra waterslot, samen met een hevel met antidroesem.

Hoe hevel ik de inhoud het best over zonder te veel smurrie mee te nemen? De hevel niet op de bodem van het eerste vat laten rusten zodat er geen smurrie meegezogen wordt? Er zit wel een sediment filtertje in maar toch.. Voeg ik de pellets toe in het eerste vat of doe ik dit in de 2e fles? Of maakt dit niets uit?

Redeneer ik juist dat ik kan gaan bottelen als 1) het waterslot op de 2e fles niet meer beweegt, en 2) de SG meting 2 dagen lang constant blijft?

Vele vragen, ik besef dat brouwen een leerschool is en fouten maken er bij hoort, maar ik had graag de eerste maal een lekker drinkbaar biertje gezien :)

• Blijkbaar is er wat schuim in het waterslot terecht gekomen, en is het water wat troebel geworden. Kan dit kwaad en moet ik het water vervangen (dus waterslot er uit en schoonmaken) of laat ik dit best zo?

Schuim in het waterslot vermijden want zo haal je infecties binnen in uw gistvat.

Als ik u was hevel dan een liter of 5 over in uw 12 L petfles en laat daarin ook gisten.

Als de gisting op zijn einde loopt kan je alles terug samen verder laten gisten. Hevel met antidroesem over nadat de gisting gedaan om min of meer helder bier te hevelen. meten is weten of het is uitgegist.

De handleiding spreekt van de hop pellets na 7 dagen toe te voegen aan het gistvat, gewoon strooien zonder te roeren. Ik neem aan dat pellets geperst hop poeder is, gaan deze dan niet uiteen vallen en er voor zorgen dat je bier vol met poeder zit?

Als ik u was zou ik de hop pellets niet in het gistvat doen, maar bij de petfles tijdens het lageren. Die gaan zeker uit elkaar vallen maar dat is geen probleem. Na het lageren moet zowieso toch hevelen met antidroesem en ben je van het bezinksel af.

Uw hevel met antidroesem mag je op de bodem plaatsen, de inlaat zou toch minstens 1 cm boven de gesloten onderkant moeten zitten.

Bottelen is voor later, na de eerste lagering en dry hoppen met de pellets. Dan zou het bier toch redelijk helder moeten geworden zijn. Lageren mag bij 10°C of kouder, hoe kouder hoe beter helder.

• Ik zou mijn waterslot eens goed spoelen en opnieuw een oplossing starsan in doen of alcohol

Ik zou na een dag of 10 mijn pellets bij doen en dan op dag 14 overhevelen of gewoon de laatste 3 a 4 dagen van de nagisting voor bottelen dan moet je toch overhevelen naar bottelvat met de bottelsuiker en één gram nieuwe gist , geen hop zakjes gebruiken gewoon los er bij doen die zakken mooi uit, de hevel mag voorzichtig tot beneden , ik lees dat er een droesemkapje op zit die houd het vuil tegen.

• Hallo Jastas, eerst en vooral welkom op het forum :thumbup:

Blijkbaar is er wat schuim in het waterslot terecht gekomen, en is het water wat troebel geworden. Kan dit kwaad en moet ik het water vervangen (dus waterslot er uit en schoonmaken) of laat ik dit best zo?

Gewoon goed uitspoelen en zorgen dat het vanbinnen mooi proper is. Als je geen ontsmettingsmiddelen gekocht hebt, gebruik dan gewone huisazijn en spoel goed na met water. Werkt ook en kan zeker geen kwaad voor een waterslot. Wel niet gebruiken voor dingen die ook in aanraking zullen komen met het bier.

Hoort dit bij een IPA zo, of zakt het poeder naar beneden?

Je mag ze gewoon in je IPA strooien, ze zullen vanzelf wel naar de bodem uitzakken. Dit maakt eigenlijk niet uit voor het aroma, dat komt wel goed.

Voeg ik de pellets toe in het eerste vat of doe ik dit in de 2e fles? Of maakt dit niets uit?

Toevoegen in de tweede fles en nog een 5-tal dagen laten nagisten. Eenmaal de pellets allemaal naar de bodem zijn gezakt en het bier helder begint te worden, overhevelen naar de bottelemmer en bottelen.