Gistjes tellen.... welke microscoop?

There are 10 replies in this Thread. The last Post () by mbroek.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

Ik vind het maken van giststarters (uit opgekweekte flessendepots of commercieel verkrijgbare giststammen) best wel een leuke bezigheid, en ben sinds een jaar of twee ook langzaamaan een eigen gistbank aan het opbouwen (ingevroren bij -20 °C, met glycerol). Alhoewel de bieren die ik nu brouw al best van zeer goede kwaliteit zijn, heb ik toch het gevoel dat er zeker nog veel mogelijkheid tot verbetering is, zeker op gebied van vergisting. Momenteel groei ik de ingevroren gist (gistslurrry afgetapt van onderaan de cct na een brouwsel, en dan vermengd met glycerol tot een finale concentratie van 20-30% glycerol) via een getrapte starter op: dus bv 50 ml ingevroren slurry + 2L gekookt moutextract -> op magnetische roerder bij kamertemperatuur (typisch 24-48 uur) tot het extract eruitziet als koffie met veel melk -> ~48u in koelkast -> afgieten -> weer 2L gekookt moutextract (na afkoelen) erbij -> na max. 24 uur weer op magneetroerder weer in koelkast tot brouwdag. Op de brouwdag haal ik de erlenmeyer uit de koelkast, giet het bovenliggende moutextract eraf en voeg de gist dan toe aan het gekoelde wort in de cct.

Alhoewel ik met deze methode goed uitgegiste bieren verkrijg die ook nog goed van smaak zijn, denk ik toch dat er nog heel wat ruimte voor verbetering is. Zo is de methode van brouwer Waldonk (zonder afgieten van de giststarter, en stapsgewijze toediening van afgetapt wort van een vorig brouwsel), iets wat ik in de nabije toekomst zeker wil proberen. Van zijn denkwijze ben ik zeker overtuigd, alleen is het nu eenmaal makkelijker en flexibler om de gist na de laatste giststarterstap gewoon in de frigo te kunnen bewaren tot de uiteindelijke brouwdag (maar daarover is al genoeg gediscussieerd geweest in een aantal topics hier).

Enfin, om een lang verhaal kort te maken: ik heb een gedegen wetenschappelijke achtergrond (zowel theoretisch als praktisch), en zou nu graag een microscoop aanschaffen om via live/dead counting een idee te krijgen hoeveel levende gistcellen ik aan mijn brouwsel toevoeg (en hoeveel levende cellen ik invries, hoeveel levende cellen na ontdooien er overblijven, etc...). Mijn oog is gevallen op deze redelijk geprijsde microscoop:

http://www.microscoop-expert.b…4xvEFDCrxmlEa8aAji28P8HAQ

Is dit iets?

Live/dead counting zou ik gewoon doen via de traditionele methode (hemocytometer + methyleenblauwachtige stoffen), al dan niet in combinatie met software waarbij die telling automatisch gebeurt (zo gebruik makend van de mogelijkheid om de data naar pc te sturen). Iemand hier ervaring mee?

• Ach, als je wat brouwervaring en ervaring hebt met die gistjes op te kweken, dan heb je al die prutsen niet nodig!

Heb ooit in een ver verleden de microscoop van m'n zoon daarvoor es bovengehaald... ja, was leuk om es bevestigd te zien dat 'k goed bezig was...

• 200€ voort een microscoop als je een USB microscoop hebt die tot 1200x vergroot voor een kleine 20€ (link is enkel een voorbeeld keuze te over op het net) is een beetje gek. Je kan beter met de tijd mee gaan en die oude toestellen achter wegen laten.

Maar je hebt het absoluut niet nodig om bier te maken je kan er enkel gistcellen mee tellen, en dat zegt niets!!!
    Wat weet je meer als je 6x106 gistcellen per ml telt als die gistcellen niet vitaal genoeg zijn? Eigenlijk niets dus.

Beter geeft je geld uit om je gist opkeek te optimaliseren De statistische modellen gebruikt in de gist opkeek tools zijn meer dan robuust genoeg!!.

• Gist invriezen doe je (best) alleen van pas opgekweekte gist.
    Dus niet van gist die geoogst is uit een gist vat (ongeacht dat die van boven onder of gewassen is).
    Als je gist oogst uit een brouwsel (minimale hoeveelheid) maak daar een starter van, dan heb je jonge gezonde cellen die je invriest zonder enige onzuiverheden. En dat is wat je wil invriezen!!

• 200€ voort een microscoop als je een USB microscoop hebt die tot 1200x vergroot voor een kleine 20€ (link is enkel een voorbeeld keuze te over op het net) is een beetje gek. Je kan beter met de tijd mee gaan en die oude toestellen achter wegen laten.

Opgepast, de microscoop in de link van Serge is NIET geschikt voor gistcellen, staat ook in de beschrijving ervan.

Ik sluit me eigenlijk aan bij de meesten hierboven, microscoop is niet nodig, zeker al niet als je goede resultaten haalt tot nu toe met je giststarters. If it ain't broken, don't fix it ;)