verschil brewferm speidel wortkoelers

There are 23 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik ben aan het uitkijken voor een wortkoeler en vroeg mij af hoe de prijzen zoveel kunnen schelen. Is er zoveel verschil tussen de inox koelers? Moet ik op de wanddikte letten?

Weet iemand wat het verschil is tussen:

Speidel RVS Wortkoeler dompelmodel voor 20 l

Brewferm Chill'in 20 rvs wortkoeler

Hun grotere broer voor 50 liter scheelt nog veel meer!?

De Brewferm lijkt mij het meest interessant door de prijs en de eenvoudige opbouw. Geen slangen ertussen maar direct de Gardena koppelingen erop.

• Wanddikte is zkr belangrijk bij RVS, dat is toch al geen ideale geleider. Maar wel weer goed schoon te maken. Dunner is beter, maar ook zwakker natuurlijk.

Let op de lengte van de spiraal die in je wort zit, daar zitten denk ik de grootste verschillen.

• Serge die dat jij linkt zijn ook scherp geprijsd!

w@lter die brewferm zijn koppingen zijn inderdaad mooi gelast en vormen zo een kleiner risico op lekken. Ze hebben wel geen spacers. Misschien valt dit wel eenvoudig op te lossen met inox draad ertussen te vlechten.

Het zal waarschijnlijk een van deze twee modellen worden.

Ik brouw voornamelijk kleine batches en heb dus voldoende met 1 van 20l. Nu heb ik onlangs enkele oude weck ketels op de kop getikt om af en toe een grote batch te brouwen.

Bij het brouwen van kleine batches zal de koeler wss een deel uitsteken boven het hete wort. Ik neem dat vooraf ontsmetten met Starsan voldoende is om infecties tegen te gaan?

• Ik heb mijn speidel spiraal gratis gekregen bij mijn braumeister. Niet zo tevreden van, zoals reeds vermeld springt de siliconeslang van de inoxspiraal. Jammer dat dit nog altijd niet opgelost is na al die jaren. Laatst op locatie gebrouwen en de spiraal gebruikt van collega brouwer en die koelde duidelijk enkele minuten rapper dan de speidel.

• Normaal gezien koop ik de Chill'in 50 van Brewferm. Veel te groot voor mijn huidige brouwsels maar als ik dan eens een grote batch brouw zit ik safe. En ik denk niet dat te snel koelen slecht is?

Ik heb wel verschillende versies gezien. Waarschijnlijk gebruikte het oude model een soort koper knelkoppeling met daarop een Gardena koppeling. Bij het huidig model zijn de koppelingen erop gelast. Brouwland heeft dit bevestigd dat hun model de gelaste zijn.

• bestkoop is een bierspiraal van een tapinstallatie ...daar kan je ook gardena koppelingen opzetten

Die zijn eigenlijk te dikwandig (wand dikte is 1mm) voor een snelle koeling te hebben hebben we al ondervonden bij ons op de gilde, het verschil met een spiraal van 0,5mm wanddikte is enorm bij de zelfde lengte.
    Dus bij die biersiralen best wat over dimensioneren!!!

• Gebruikt er iemand van het forum een platenkoeler ipv een spiraal?

Zo ja:

Kan je het vergelijken met een spiraalkoeler (betere werking of gelijke werking qua koelvermogen bedoel ik)?

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Ik heb een braumeister van 20l met spiraalkoeler. Deze werkt perfect in het winter seizoen (als het water +-12 a15 gr is)

Nu in de zomer heeft het ""kraantjeswater"" een temperatuur van boven de 17graden. Dan koelt je wort maar af tot +- 27graden of je moet eindeloos veel water laten doorstromen. Een vriend van mij heeft een grote platenkoeler en hij regelt ook het volume van de wort dat door de platenkoeler loopt. Duurt dan wel iets langer maar koelt volgens mij iets beter??

• En welke lengte heeft de spiraal?

ben hier 1uur lang aan ´t koelen voor 55l om aan 20°C te geraken.

Eerste 100L vang ik op om te kuisen

Ik heb een RVS koelspiraal van 22m wanddikte 0,5mm en roer ook zacht tijdens het koelen. 50l bier wordt binnen de 20 min gekoeld 3°C boven de toevoer temperatuur van het koelwater.
    Mijn platenkoeler die hangt al enkele jaren stof te verzamelen.
    Platenkoelers zijn ondingen die samengesmolten zijn met koper. En laten koper ionen die je hier dus uit vrijstel bij het gebruik de organoleptische eigenschappen en ook de colloidale stabiliteit van het bier negatief beïnvloeden.
    Keep it simpel!!

• Ik heb bij mijn Bulldog Brewer een RVS koelspiraal mee geleverd gekregen. Ik denk dat die zo'n 5 meter lang is. Doet wat hij moet doen hoor, ik krijg mijn bier gekoeld binnen het half uur, op echt koude winterdagen zelfs nog iets sneller. Ik speel nog altijd met het idee om op warme dagen als vandaag met een voorkoeler te werken : een emmer met ijs waar ik met een oude dompeldoeler het koelwater eerst laat afkoelen vooraleer het in mijn koelspiraal terecht komt.

• Ik heb een RVS koelspiraal van 22m wanddikte 0,5mm en roer ook zacht tijdens het koelen. 50l bier wordt binnen de 20 min gekoeld 3°C boven de toevoer temperatuur van het koelwater.
    Mijn platenkoeler die hangt al enkele jaren stof te verzamelen.
    Platenkoelers zijn ondingen die samengesmolten zijn met koper. En laten koper ionen die je hier dus uit vrijstel bij het gebruik de organoleptische eigenschappen en ook de colloidale stabiliteit van het bier negatief beïnvloeden.
    Keep it simpel!!

De mijne is 15m en is van koper dat men gebruikt in de koelindustrie. lijkt erop dat ik toch iets meer meters moet gaan gebruiken..

da van die organodinges collodinges mag je eens uitleggen in normalemensentaal dan begrijp ik er ook iets van, als het met schuim te maken heeft daar heb ik geen probleem mee..

• Brouwerwaldonk gebruikt ook koper hoor, en die zijn schuim is steeds in orde (al een paar keer mogen proeven).

Waar ik wat van gruwel bij zo'n platenkoeler is dat je dat niet deftig proper krijgt. Mijn inox koelspiraal die wordt steeds netjes weer opgeborgen maar zo'n platenkoeler is steeds wat gissen of hij wel proper is vanbinnen.