koudhoppen, hoe werkt dat nou precies?

There are 18 replies in this Thread. The last Post () by Breugel.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Mijn biertje staat nu bijna twee weekjes te vergisten, dus hoge tijd om te lageren, en voor de eerste keer te dryhoppen, koudhoppen, of hoe je het ook wil noemen (weet zelfs niet of deze twee termen op hetzelfde proces slaan, maart soit).

Ik dacht om morgenavond het bier over te hevelen naar de Fermonster en de hop toe te voegen voor een dag of 3. Zondag zou ik dan willen bottelen. In verschillende boeken lees je ook verschillende dingen. Mijn idee was om te lageren, zo koud als de koelkast wil gaan, gedurende een dag of 3.

De vraag is, heeft dit effect op het hoparoma? Is warmer bvb beter, of doe je best koud? Koud gaat volgens de vele geschriften zorgen voor een helderder bier, maar als dit invloed heeft op het aroma en smaak moet ik mss overwegen om net NIET koud te lageren.

Dilemma, dilemma. Graag jullie vakkundige mening.

Alvast bedankt.

groetjes,

Raf

• Hoe kouder dat je gaat koudhoppen (dryhoppen, is hetzelfde) hoe trager de smaak/aroma-extractie verloopt.

Gewoonlijk zegt men 3 a 6 dagen om te koudhoppen. Drie dagen zou voldoende zijn @21°C. Indien je koud lagert zou ik eerder naar de 6 a 7 dagen gaan.
    Nu, ik heb daar zelf geen tests op gedaan, is wat ik er over las.

Wat ik je wel uit eigen ervaring kan zeggen: onlangs met E.K. Golding gekoudhopt aan 4g hop/ liter bier. Dit gaf een eerder subtiele smaak (eerder fruitig, kruidig, niet hoppig). 10g / l is meer gangbaar voor expressieve hopsmaak in je bier.

En Serge deed een interessante post over oxidatie bij koudhoppen, als antwoord in mijn topic 'Kveik':

"Persoonlijk dryhop ik nooit met bellen, deze brengen te veel lucht in je bier, bij jou is dit nu niet erg want je ben nog in vergistings stadium, bij het lageren zou ik het aan niemand aanraden dryhoppen met bellen.

En waarom hopzakjes zo beperk je nog meer de afgifte van de smaak door de bellen, Je kan die toch gewoon los in het vat doen en achteraf met een hevel gewoon afhevelen (eventueel je hevel afschermen met een stukje dampkapfilter of dergelijke)

Bellen geven sowiso een minder intense dryhop aroma dan pellets.

Bij mij gaan de pellets gewoon los in het gistvat, en de pellets zakken netjes uit zodat je het bier na het dryhoppen gewoon kan afhevelen.

Hopzakjes heb je eigenlijk nooit nodig."

Succes!

• Wat ik doe is de koudhop erbij doen aan het einde van de hoofdgisting en dan 5 dagen later overhevelen naar een lagervat om koud te zetten. Zo is bij het bottelen alle drooghop bezonken en weggeheveld.

Let wel! Ik werk ook altijd met pellets, die werken gewoon een stuk makkelijker. En bij mijn laatste drooghop had ik mijn CCT al en daar tap ik de hopprut gewoon mee af met de gistprut.

• ik dryhop niet zo vaak, maar de laatste keer gedaan met pellets op garagetemperatuur (in de zomer), tijdens lagering ,gisting was al even afgelopen. Ik dacht een dag of 3-4 aan 2g/L.

Resultaat was geslaagd.

Ahja, ik heb een staal genomen om te de smaak te bepalen en te weten wanneer de hop er lang genoeg in zat.

Na die 3-4 dagen heb ik gebotteld.

• Volgens mij is dryhoppen is een ideale manier om infecties en zuurstof in je bier te krijgen. Zeker hopbloemen ontsmetten met neutrale alcohol.

Vermits de CO2 zich aan de hopbellen hecht, zal je ook minder CO2 in je bier hebben bij bottelen (dus meer suiker toevoegen). Zelf doe ik dit nooit omdat ik niet goed weet wat de meerwaarde van dryhoppen is. Bitter krijg je er niet uit wegens geen isomerisatie omdat je niet kookt, dus is het enkel om aroma te doen? Dan zou ik opteren om meer 'aroma'hop toe te voegen de laatste 10 a 15 min van de kook.

Of anders een hopmaceraat toevoegen (hop laten trekken in 45° alcohol, door koffiefilter gieten en dit gefilterde maceraat toevoegen bij bottelen => bvb 2ml per fles met een pipet), is veel veiliger.

Is maar een idee

• dus koud lageren na het drooghoppen heeft geen effect op de smaak of het aroma?

Koud-hoppen of dry-hoppen betekend hetzelfde.

Ik doe het na de hoofdgisting tijdens het lageren, wat in een mandfles gebeurt bij keldertemperatuur. Hier is de gisting na 7 dagen helemaal gedaan, dus warm nagisten doe ik niet.

Eerst de gedroogde hopbloemen in de fles a rato van 2 tot 4 g/L bier.

Daar het bier op tot de fles vol is tot aan het begin van de hals. Er zal een beetje koolzuur vrijkomen (hier toch) die zich hecht aan de hopbellen boven in de fles waadoor het volume in de fles groter wordt, let op de hals van de mandfles komt stilaan vol (niet laten overstromen).

Het hoparoma wordt aangenaam versterkt, met een heel lichte stijging van de bitterheid.

Na 3 of 4 dagen overhevelen zonder de hopbellen en verder koud lageren. Altijd de uitstroom van de slang op de bodem van de ontvangende fles.

• Bitter krijg je er niet uit wegens geen isomerisatie omdat je niet kookt, dus is het enkel om aroma te doen? Dan zou ik opteren om meer 'aroma'hop toe te voegen de laatste 10 a 15 min van de kook.

Dryhoppen geeft veel meer hoparoma als een aromagift in de laatste 15 minuten. Voor een IPA geeft het een hemelsbreed verschil. Elk bier leent zich natuurlijk niet om te dryhoppen en er wordt tegenwoordig ook al eens mee overdreven. Bier draait tenslotte niet alleen rond de gebruikte hop

• Volgens mij is dryhoppen is een ideale manier om infecties en zuurstof in je bier te krijgen. Zeker hopbloemen ontsmetten met neutrale alcohol.

Vermits de CO2 zich aan de hopbellen hecht, zal je ook minder CO2 in je bier hebben bij bottelen (dus meer suiker toevoegen). Zelf doe ik dit nooit omdat ik niet goed weet wat de meerwaarde van dryhoppen is. Bitter krijg je er niet uit wegens geen isomerisatie omdat je niet kookt, dus is het enkel om aroma te doen? Dan zou ik opteren om meer 'aroma'hop toe te voegen de laatste 10 a 15 min van de kook.

Of anders een hopmaceraat toevoegen (hop laten trekken in 45° alcohol, door koffiefilter gieten en dit gefilterde maceraat toevoegen bij bottelen => bvb 2ml per fles met een pipet), is veel veiliger.

Is maar een idee

Zuurstof of infectie nog nooit voorgehad. Hop is bovendien anticeptisch.

Na het dry-hoppen toch even overhevelen dus niet minder CO2, want dat wordt gevormd door de bottelsuiker.

"Meerwaarde?" zeker en vast, meer en een zachter hoparoma wat je niet zal bekomen in de kook.

Geen isomerisatie is juist, maar de alcohol in het bier neemt niet enkel aroma maar ook een beetje bitterheid op.

Uw manier van maceraat filteren geeft volgens mij wel infectie gevaar.

• Ik was blijkbaar niet alleen die reageerde,
    Eddy laat dit rustig bezinken, lees de stukjes en doe dan je eigen ding, we willen zeker niets opdringen.

• . Zelf doe ik dit nooit omdat ik niet goed weet wat de meerwaarde van dryhoppen is.

Wel wat overdreven, maar probeer er de humor van in te zien:

Goedele Liekens zei ooit: "als je niet goed weet of je een orgasme gehad hebt, dan heb je er geen gehad"

En de laatste zin van Serge hierboven is ook een wijsheid.

• Serge heeft ongeveer alles gezegd.

Wat betreft aroma's ben ik sterk van mening dat er een groot verschil is tussen warme extractie en koude extractie van aroma's. (Maak maar eens een thee met warm water en koud water en je weet voldoende).

Daarnaast ga je ook andere aroma's onttrekken aan de hop bij oplossing in een vnl waterig milieu als bier en zeker wort en een alcoholisch milieu zoals een maceraat met 40% alcohol. Alles kan wat mij betreft, maar het resultaat gaat toch 3 keer totaal anders zijn.

Daarnaast ben ik ook wel voorstander om veel aromahop toe te voegen een 5-tal minuten voor einde koken. Mijn ervaring zegt dat dit meer aroma geeft dan whirlpool.

Maar zoals al vaak gezegd, je moet vooral uw eigen gevoel volgen. Ik geloof niet in een absolute waarheid. Daarnaast als je er op voorhand niet in gelooft, zal het ook niet beter uitdraaien.

• 'Eddy laat dit rustig bezinken, lees de stukjes en doe dan je eigen ding, we willen zeker niets opdringen.'

Mooie woordspeling: bezinken. Je reactie is vrij uitgebreid Serge, thx, en zeker niet opdringerig :)

Ik ben geen fan van dry-hoppen en hoppen en IPA is omdat ik meestal bieren maak van <25 IBE (met uitzondering van Barley wine en Stout die meer hop verdragen). Reden is waarschijnlijk de youtube-filmpjes van gekke (en dronken) Amerikanen die bier maken op alle mogelijke manieren zich niet bekommerend om hygiene als je er maar genoeg hop in zwiert en er voldoende suiker (alcohol) in zit. Veel hop wegens antibacterieel, schuimpositieve eigenschappen, bitterheid overheerst brouwfouten, .....

Als hobbybrouwer is het (mijn mening) veel moeilijker om een bier te maken met minder alcohol <6,5% en IBE <25. Brouwfouten zullen direct doorsmaken in het finale bier.

Zo maakte ik in het begin de fout (of ik ervaarde dit als een fout) om te lageren bij 1°C gedurende een week, dan koud te bottelen en de flessen bij kamertemperatuur te laten nagisten. Door na het bottelen de flessen direct in een warme kamer (koelkast met verwarming in) op 24°C te brengen zit de smaak veel beter.

• Zo maakte ik in het begin de fout (of ik ervaarde dit als een fout) om te lageren bij 1°C gedurende een week, dan koud te bottelen en de flessen bij kamertemperatuur te laten nagisten. Door na het bottelen de flessen direct in een warme kamer (koelkast met verwarming in) op 24°C te brengen zit de smaak veel beter.

Als ik het analyseer zit voor jou het verschil tussen de hergisting op kamertemperatuur, of in een warmetekamer?
    Reden van de vraag is dat ikzelf hetzelfde procede gebruik, maar dan laat hergisten in mijn gistkast, die op die moment dus als warmtekamer fungeert.

• Nee koud lageren is geen fout springerke, het helpt enorm bij de klaring. Is ook beter voor de koudetroebel. Lageren rond het vriespunt zorgt ervoor dat je bier later in de koelkast minder troebel gaat zijn.

oridan : het probleem was eigenlijk dat voor de nagisting op kamertemperatuur het bier te traag opwarmde. Als ik de dag nadien aan de flessen voelde waren die nog vrij koud. Dus bij het direct in de gistkast (koelkast met verwarming) te zetten, warmde het bier sneller op en dat was een smaakverschil in het finaal bier.

• Op een korte termijn is dit wel zo. Als je een maand huiskamer (met "constante" temperatuur) neemt en daarna nog een maand kelder, dan zal er weinig verschil zijn in het finale bier. Ik probeer ook wel te zorgen dat de flessen zo vlug mogelijk hun koude kwijt zijn (een uurtje boven de verwarming).