coldcrashen zonder terugslag van vloeistof of zuurstof

There are 13 replies in this Thread. The last Post () by Bart.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

  • Eén van de dingen die ik niet goed opgelost krijg , is terugslag van ofwel zuurstof ofwel vloeistof uit het waterslot -of , in het ergste geval, beiden - tijdens het coldcrashen van bijvoorbeeld 20 graden naar 3 graden. Een water slot wordt dan leeggezogen, haal je het eraf en zet je er een volle stop op, dan implodeert je vat mogelijk. Haal je die stop eraf om te dryhoppen of te gaan bottelen, dan zuigt je vat zich weer vol met zuurstof.


    Ik heb hier wat zitten over lezen en zag volgende oplossingen:


    1/ Makkelijkste : niet coldcrashen of terugslag gewoon laten gebeuren , maar wel vodka of starsan in je waterslot doen.. als er wat terugvloeit in je bier niet erg.. hierbij krijg ik toch altijd een ongemakkelijk gevoel als ik vloeistof zie druppen in mijn gistvat.. bonvendien al voor gehad dat het gehele waterslot leeg kwam te staan en dus ook rijkelijk zuurstof naar binnen trok.. niet wat ik wil..


    2/ overdrukventiel monteren tussen dop gistvat en waterslot: co2 kan eruit , maar zuurstof kan er niet terug in want ventiel sluit zich ( principe fietsband eigenlijk) .. gevolg is wel dat je onderdruk krijgt in je vat , dat daardoor kan samentrekken of imploderen.. bij stevig coldcrashen kan dat effect beduidend sterk zijn.. Moet er niet aan denken dat een dame jeanne zou imploderen, al weet ik niet of dat ook werkelijk zou gebeuren.. bovendien lijken de meeste ventielen slecht tot niet te werken als er een te trage opbouw van onderdruk is. En, uiteindelijk moet dat ventiel eraf en zuig je toch weer zuurstof naar binnen..in dit geval wel geen vloeistof uit je slot opgezogen.

    Al wat beter..maar nog niet wat we willen.


    3/zelf actief co2 toevoegen via een co2 fles die je middels een t-stuk en ventiel mee aansluit op het waterslot. Je vat zuigt dan co2 naar binnen tijdens het coldcrashen en de druk verhoogt niet zodat het waterslot niet leeggezogen wordt.. moet je wel zo'n fles hebben en de co2 toevoer juist afstellen. Een variante hierop is een giststarter te maken die zelf co2 produceert ( als alternatief voor de co2 fles ) en deze op eenzelfde manier aan te sluiten op je waterslot.. alleen moet die dan buiten je gistkast staan om voldoende te vergisten, want binnen wordt het dan te koud.. ook nogal omslachtig..


    4/ Het werken met de blow-off tube en twee of 3 confituurpotten, zoiets dus:


    o2-proof-airlock-jpg.558720


    A is gevuld met starsan oplossing en open, B ook maar luchtdicht, C is leeg en luchtdicht. Tijdens vergisting wordt C en deels B gevuld met co2; overtollige co2 ontsnapt via A. Bij coldcrashen wordt mogelijk starsan aangezogen van A naar B en misschien zelfs nog van B naar C , maar eerst wordt de co2 uit C en B al terug opgenomen in het bier en pas dan zuurstof .. dit benadert ons doel al beter..kwatongen beweren echter dat het vat bij koelen zoveel aanzuigkracht heeft dat er toch weer wel zuurstof zou aangezogen worden.. bovendien toch wel wat complex met al die slangen..


    5/ Zo kwam ik uit bij deze :




    Vanuit het gistvat vertrek een blow-off tube die naar een open pot starsan loopt, vlak boven de dop is een t-stuk gemonteerd , waarmee een zak luchtdicht wordt aangesloten.. tijdens de vergisting vult deze zak zich met co2 ( ik vermoed zo'n 4 liter, veel meer dan bij de confituurpotjes uit oplossing 4 ) , de overige co2 gaat middels de blow-off tube door de starsan weg. Bij coldcrashen zal eerst de co2 uit de gevulde zak naar binnen worden gezogen tot die helemaal leeg is. Bij een goed gevuld vergistingsvat zou dit voldoende moeten zijn, zodat niet ook nog zuurstof of vloeistof wordt aangezogen . Zo'n zak lijkt erg op vb de binnenkant van zo'n 3 liter appelsap of wijnzak in een karton. Tussen het t-stuk en het gistvat zou ik nog wel een kraantje monteren dat je kan toedraaien als de zak helemaal leeggezogen zou zijn of bijvoorbeeld het vat even te kunnen openen voor een staalname of dryhop toe te voegen. Met de kraan dicht raak je dan je co2 uit je zak niet kwijt.

    Voorwaarde is dus wel dat je deze zak al monteert van bij het begin van de vergisting en de hele tijd laat hangen.


    Deze laatste lijkt me tot nu toe de beste en meest eenvoudige oplossing die ik tegenkwam. Maar ik hoor graag jullie meningen..

  • Ik gebruik gewoon een stop, tot nu toe nog geen problemen gehad. Er wordt inderdaad wat lucht ingezogen bij het bottelen wanneer de stop verwijderd wordt, maar omdat de vloeistof niet geagiteerd wordt, er nog een CO2 dekentje opligt en de hergisting snel erna begint denk ik dat de ingezogen lucht een minimaal effect heeft.

  • k gebruik gewoon een stop, tot nu toe nog geen problemen gehad. Er wordt inderdaad wat lucht ingezogen bij het bottelen wanneer de stop verwijderd wordt, maar omdat de vloeistof niet geagiteerd wordt, er nog een CO2 dekentje opligt en de hergisting snel erna begint denk ik dat de ingezogen lucht een minimaal effect heeft.

    Waterslot eruit en een met Starsan ontsmette alu folie erover. Wanneer je op de laagste temperatuur zit doe dan het waterslot er terug op!

    Het "CO2 dekentje" doet inderdaad zijn werk. Ik heb met deze werkwijze nog nooit problemen gehad!

  • Ik gebruik gewoon een stop, tot nu toe nog geen problemen gehad. Er wordt inderdaad wat lucht ingezogen bij het bottelen wanneer de stop verwijderd wordt, maar omdat de vloeistof niet geagiteerd wordt, er nog een CO2 dekentje opligt en de hergisting snel erna begint denk ik dat de ingezogen lucht een minimaal effect heeft.

    Waterslot eruit en een met Starsan ontsmette alu folie erover. Wanneer je op de laagste temperatuur zit doe dan het waterslot er terug op!

    Het "CO2 dekentje" doet inderdaad zijn werk. Ik heb met deze werkwijze nog nooit problemen gehad!

    CO2 deken? dat werkt enkel indien er een continu toevoer van CO2 is.
    Wet van Graham!! hier mooi uitgelegd. Het is niet omdat CO2 zwaarder is dan lucht (lees zuurstof) dat dit bescherming bied.
    De diffusie van zuurstof gaat net sneller omdat een zuurstof atoom lichter is dan een CO2 atoom.

    De oplossing van Jan is voor een cold crash de beste oplossing met name een buffer aan CO2 voorzien die de krimp kan opvangen.
    Je kan je vat of CCT geen 2 weken in onderdruk laten staan alleen al om de reden dat je vat immers nooit 100% lucht dicht is.
    De onderdruk die ontstaat door het cold crashen zal door de minuscule lekken op je vat over de periode van de 2 weken lageren steeds opgeheven worden door een deel lucht uit de omgeving en een deel van de opgeloste CO2 in je bier.

  • cold crash is het koelen van je bier lager dan de koelkast temperatuur waar je later je bier in koelt, het voordeel dat je hebt is dat je later geen koud waas gaat hebben in je bier daar dit bij de cold crash uitzakt.
    De waas die dan uitzakt is wel een smaak komponent in je bier. dus bier dat gecold crasht is heeft een beetje minder body.
    Dus wil je absoluut kraak helder bier is dit belangrijk, zit je er niets mee in dat je bier een beetje wazig is als je het inschenkt. kan je net zo goed lageren bij een hoger temperatuur dan je koelkast temperatuur waar je later je bier ik koelt.

  • Even een (misschien te ) simpele redenering.


    Water (natuurlijk niet hetzelfde als bier) zet slechts 0.02% uit per graad temperatuurverschil. Dus het verschil in volume is niet echt veel als je van bv 20 graden zakt naar 4 graden.

    Bij gassen ligt het totaal anders daar heeft de temperatuur wel een groot verschil op het volume.


    Dus als je cold crasht en er komt een grote hoeveelheid lucht in je gistvat, wil dat dan niet zeggen dat je een kleiner gistvat moet gebruiken? Zodat het bijna vol zit met bier en bijna geen lucht? Dan is de krimp toch minimaal?

  • Mooie proef en oplossing Jan!
    Ik ben hier ook over aan het nadenken en kwam eerder uit bij brulosophy die een gelijkaardige oplossing hadden bedacht:
    http://brulosophy.com/2018/05/…dation-when-brewing-beer/


    Hoe kom jij aan je ballon voor de CO2 opvang?

    Als ballon gebruik ik de binnenkant van zo'n wijn of appelsap karton van 3 of 5 liter, daar zit een zak met kraantje in die ik uitspoel en ontsmet ..het kraantje tape ik vast zodat het open staat en op het tuitje van de kraan kan je makkelijk een stukje siliconendarm duwen dat je langs de andere zijde met het t-stuk verbindt. Desnoods kan je het kraantje van die zak ook nog losmaken en sluiten als je zak vol zit met co2..kost niks en vooraf moet je nog een flink karton wijn of sap opdrinken ☺


    Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk