Bierflesjes bewaren

There are 19 replies in this Thread. The last Post () by Ronnie.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik ga eind deze maand voor de eerste keer bier brouwen. Ik ga dit met een organisatie doen die alles voor mij in huis haalt, enkel moet ik mijn eigen flesjes voorzien en vullen wanneer het bier klaar is met gisten. Ik ga beugelflesjes bestellen hiervoor. Ik zou ze later graag opnieuw gebruiken bij een volgend bier.

Mijn vraag is hoe ik deze na het uitdrinken best reinig en bewaar?

Reinig ik ze op een andere manier voor het bottelen dan na het drinken?

Bewaar ik ze open of met de beugel gesloten?

Hoe vul ik deze snel en gemakkelijk (liefst een goedkope oplossing)

Misschien wat algemene tips voor mijn eerste brouwervaring?

Thanks!

• Ik gebruik duvel flesjes van 33cl. Na het ledigen goed omspoelen met leidingwater zodat de gistbodem weg is en laten uitlekken.

Daarna bewaar ik ze in lege kratten met een dopje op de fles zodat er geen stof of insecten in kunnen.

Op de dag van het brouwen heb ik heet water in overvloed.

Ik heb 3 grote emmers met was spoel en ontsmetting middel waarin de flessen telkens 30 verblijven.

Eerste emmer met 15L warm water, 100ml javel (bleekwater) 30ml bijtende soda en 1 eetlepel trisoda.

Tweede emmer 15L warm water om het was product weg te spoelen

Derde emmer 15L koud water met 1% oplossing ontsmetting (Oxonia = peroxide)

Dan op de flessenboom om uit te lekken en te drogen binnenin.

Daarna terug in de kratten met een dopje op elke fles.

De dopjes ondergaan mee elke was en spoelbeurt.

Daarna staan de flessen klaar om te vullen als het bier uitgegist en gelagerd en helder is.

360.jpg

Beugels los op de flessen als ze leeg zijn

Beugels vast als de flessen gewassen en ontsmet zijn.

• Ik vul mijn flessen met een heel eenvoudige inox hevelbuis 10mm met silicone slang 6 mm .

De bottelmandfles met bier op een stoel die op de tafel staat. Hevelbuis zonder droesemkapje op de bodem van de mandfles.

Kroonkurk apparaat stevig vastgeklemd op de tafel naast mij met voldoende kroonkurken die klaar liggen.

2 lege flessen voor mij op een keukenhanddoek.

Slang eenmaal aanzuigen,

- Stap 1 een fles omhoog brengen op de hoogte van de mandfles de gevulde slang in de fles steken tot op de bodem.

Fles op de handdoek plaatsen, het bier stroomt van hoog naar laag vanzelf in de fles die langzaam vol komt zonder oxidatie.

Als het niveau aan het begin van de nek komt fles omhoog brengen tot het langzaam vol genoeg is.

Slang uit de fles nemen en de opening naar boven houden.

Gevulde fles op de handdoek zetten, met de andere lege fles STAP 1 doen

Terwijl de fles volloopt de kroonkurk plaatsen op de vorige fles, gevulde fles in de krat zetten, een lege fles nemen en op de handdoek plaatsen.

Zo kan ik zonder één druppel te morsen ruim 40L bier bottelen.

Daarna blijven de kratten nog één week warm staan voor de hergisting op fles.

• Om flesjes te reinigen heb ik een heel grote plastic bak uit de bouwmarkt. Dat is een rechthoekige metserskuip van 90l, kost iets van een 15 euro geloof ik. Ik gebruik deze bak ook tijdens het brouwen voor de afwas.

Wat het kuisen van de flesjes betreft : na gebruik telkens goed spoelen gaat u al veel miserie besparen. Maar hoe ik het doe :

Een eerste behandeling om het vuil en etiketten te verwijderen gebeurt met heet water (zo warm als het uit de kraan komt) met huishoudsoda en javeltabletten. Die tabletten kan je regelmatig bij de Aldi kopen voor geen geld. Je hebt een tablet per 5 liter nodig. Hier laat ik de flessen een nacht in staan. 's Anderendaags ga ik in elk flesje eens met een flessenborstel en spoel ik de flessen goed na in warm water.

Stap 2 doe je net voor het bottelen : maak een StarSan (of PuroSan als je het bij Brouwmarkt koopt, is ook goedkoper) oplossing en doe deze in een Avvinatore. Dit is een heel handig apparaat en hierdoor moet je niet zoveel onstmettingsmiddel per keer aanmaken. Scheelt serieus in de kosten. Elk flesje eens goed spoelen van binnen met Starsan en laten uitlekken. Na een paar minuten spoel ik ze nog eens na met warm water en laat ze nog eens uitlekken. Om je flesjes uit te laten lekken kan je trouwens best een flessenboom kopen. Kost nagenoeg niks en je gaat er je leven lang plezier van hebben.

Voor het bottelen : maak het jezelf makkelijk en koop een bottelemmer met kraantje en een bottelpijpje. Bier in de emmer doen, bottelsuiker (en eventuele bottelgist) erbij en bottelen maar.

Wat de flesjes betreft : ik ben niet zo'n fan van beugelflessen maar gebruik liever Steinie (duvel) flesjes met een kroonkurk. Kost ietsje meer bij aanschaf (je hebt een apparaat al voor een 40-tal euro) maar sluiten beter af vind ik en zijn makkelijker om te reinigen.

• Mooie en beproefde methodes van brouwerwaldonk en walter!

Maar als je een minimum aan materiaal hebt kan het ook zo:

- Na het uitdrinken flesje snel spoelen met warm water (dus geen nacht laten staan). Het spoelen beëindig je best door het flesje voor 1/5de met warm water te vullen, duim op de opening, goed schudden en leeggieten. Controleer eventueel door door de opening te kijken terwijl je de bodem naar een lamp richt.

- Dan flesje omgekeerd laten uitdruppen. Dit kan makkelijk in een (met afwasmiddel afgewassen) propere bierbak. Zorg dat de flessenopening wel niet tegen de grond komt (plastiek van de bak mag).

- Net voor het bottelen zet je de flesjes recht. Bottelsuiker er in, vullen met bier en sluiten.

Daarna herhaal je de procedure. Geen speciale middelen voor nodig. Eenvoudig, maar je zal zien dat het werkt.

• Je spoelt gewoon met water, je reinigt en desinfecteert dus niet? X_X

Net als jij spoel ik een flesje na leegdrinken uit (2 keer) met water. Daarna zet ik het in de bak (niet omgekeerd).

Op de botteldag zet ik de flesjes eerst 15 minuten in een oplossing van heet water met soda kristallen, dan in een oplossing met puro-oxi en dan spoel ik na met starsan in de avinattore. De flessen gaan op de flessenboom die ik ook kort in de puro-oxi heb gezet.

Misschien allemaal wat fanatiek, maar nog nooit 1 flesje gehad met een infectie.

• Je spoelt gewoon met water, je reinigt en desinfecteert dus niet? X_X

Net als jij spoel ik een flesje na leegdrinken uit (2 keer) met water. Daarna zet ik het in de bak (niet omgekeerd).

Op de botteldag zet ik de flesjes eerst 15 minuten in een oplossing van heet water met soda kristallen, dan in een oplossing met puro-oxi en dan spoel ik na met starsan in de avinattore. De flessen gaan op de flessenboom die ik ook kort in de puro-oxi heb gezet.

Misschien allemaal wat fanatiek, maar nog nooit 1 flesje gehad met een infectie.

Hehe, ik wist dat ik hier reactie op ging krijgen ;-)

't Is te zeggen: soms spoel ik enkel met water, maar niet altijd.

Normaal volg ik deze procedure voor het bottelen:

mijn reeds gespoelde flesjes worden gevuld met warm water en chempro oxi. Even laten inwerken en dan leeggieten en bottelen. Dit om de kans op infectie weer te verkleinen.

Maar ja, als ik recent een bak flesjes verzameld heb die mooi omgekeerd uitgelekt zijn na de boven geschreven spoelmethode ga ik die niet nog eens ontsmetten.

Reinigen/ontsmetten in drie stappen met drie verschillende middelen lijkt me van het goede teveel...

Het idee achter mijn advies was om een beginner zonder veel materiaal op weg te helpen.

Schiet me nu maar af! :-)

• Chempro Oxi is een reinigingsmiddel dat maar matig ontsmet.

Als je nieuwe flesjes gebruikt, is dit voldoende.

Als je flesjes telkens hergebruikt, moet je ze grondig reinigen: met wat warm water krijg je ze niet proper. Biersteen bv. is hardnekkig.

En gewoon proper is niet genoeg, je riskeert toch nog infectie in sommige flesjes. Daarom bv. een product als starsan of purosan.

• Mijn steinie flessen zijn ondertussen al 30 jaar in dienst. Vermits ik enkel in de winter brouw zit het bier, bij sommige een volledig jaar in de flessen. Sommige flessen hebben dan een waas aan de binnenkant en die krijg je er niet uit met water koud of warm.

Vandaar mijn reiniging met bijtende soda en bleekwater. Na die grondige wasbeurt blinken ze allemaal. Nieuwe bevatten meestal een laag schimmel in de fles en die etiketten vallen er ook meteen af.

Vermits ik aan OXONIA kan geraken heb ik nog nooit iets anders gebruikt om te onstmetten en ook nog nooit één slecht flesje gehad met een of andere infectie.

Scholl :bier:

• Biersteen kan je idd enkel met loog verwijderen. Maar biersteen zal je nog niet hebben na je eerste brouwsessie.

Ik zeg niet dat mijn methode de beste is. De andere beschreven methodes zijn zeer goed & degelijk. Ik probeer gewoon aan te tonen dat het zonder veel middelen kan, indien de topicstarter een eenvoudige en goedkope manier wenst. :-)

• voorwaarde dat het flesje goed gespoeld is met water na het leegdrinken.

Dat is meestal het probleem, veel flesjes komen terug van bij mensen waaraan je bier hebt meegegeven. Hoe goed die zijn uitgespoeld en wanneer, dat weet je niet. En dan zijn er nog de flesjes van gekocht bier waar de etiketten af moeten.

Maar mijn methode lijkt veel arbeidsintensiever dan ze in het echt is. Je kan de javeltabletten achterwege laten en enkel met huishoudsoda werken voor het reinigen, maar die tabletten kosten dus echt 2x niks (net effe gaan checken : 3,99€ voor 200 tabletten). En dan zijn ze 100% proper.

Dat spoelen met starsan kost ook niet veel tijd en dan zijn ze ontsmet. Effe naspoelen met water hoeft niet, maar ik doe het wel.

• Als beginnelingske heb ik het zo geleerd ( en tot nu toe nog niet gedaan aangezien mijn eerste brouwsel nog aan het gisten is):

-Gevulde flessen uiteraard zo rap mogelijk spoelen na het drinken.

-Minstens een half uur in warm water met bijtende soda, javel en glas spoelmiddel.

-Schrobben en spoelen.

Dit alles mag tot 2 dagen van voordien gebeuren.

-Op de botteldag zelf ontsmetten met Alcodes of Perazijnzuur en niet meer na spoelen.

Graag jullie mening.

• Mooie procedure!

Maar bij deze stap "-Minstens een half uur in warm water met bijtende soda, javel en glas spoelmiddel." zou ik kiezen voor ofwel javel, ofwel bijtende soda en niet gecombineerd. Ook dat glasspoelmiddel zou ik er niet bij doen.

Het is sowieso goed gebruik om reinigingsmiddelen niet te mengen (tenzij je weet waar je mee bezig bent).

Alcodes of Perazijnzuur ken ik niet, maar het lijkt me te sterk om als laatste stap te gebruiken. Iets als starsan/saniclean of chempro oxi lijken me ideaal bij de laatste stap.

• Alcodes of Perazijnzuur ken ik niet, maar het lijkt me te sterk om als laatste stap te gebruiken.

Nee hoor! Ze doelt waarschijnlijk op Oxonia, doen we bij de reynaertgilde al meer dan 20 jaar, net zoals in brouwerijen, in verdunningen van 0.01 %.

Doen we als laatste spoeling middels een avinomartore sproeispuit: psscht, pscht 3x en laten uitlekken op de flessenboom...