Lageren op houtenvat

There are 11 replies in this Thread. The last Post () by Breugel.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Zijn er vuist regels of goeie info bronnen over het lageren/rijpen op houten vat?

Ik heb namelijk een vaatje staan van 10liter dat nu aan het marineren is met whisky daarna zou ik hier een stout op willen zetten, maar de vraag is hoelang...

Ik weet smaken verschillen maar wat know-how of ervaringen zouden me wat inzicht kunnen geven.

• (bijna) Alle info op een plaats vind je hier
    Kleien vaten (>50l) worden meestal aan de buitenzijde gewaxt of gelakt om de overmatige invloed van zuurstof bij zulke kleien vaten te beperken.
    Afhankelijk of je vat nieuw of reeds gebruikt was bepaald zeer sterk je rijping tijd , bij een spiksplinter nieuw klein vat is de tijd dat het er moet inzitten om een stevige eik smaak te hebben wel zeer beperkt hoor.
    Ik had mijn RIS vb 1 maand op een nieuw 10l eiken vat laten liggen en die had al veel te veel eik smaak, ik had het geluk dat ik ook nog 10l op DJ laten liggen had, en dus dit bier toch nog 1/2 kunnen versnijden heb.

• (bijna) Alle info op een plaats vind je hier
    Kleien vaten (>50l) worden meestal aan de buitenzijde gewaxt of gelakt om de overmatige invloed van zuurstof bij zulke kleien vaten te beperken.
    Afhankelijk of je vat nieuw of reeds gebruikt was bepaald zeer sterk je rijping tijd , bij een spiksplinter nieuw klein vat is de tijd dat het er moet inzitten om een stevige eik smaak te hebben wel zeer beperkt hoor.
    Ik had mijn RIS vb 1 maand op een nieuw 10l eiken vat laten liggen en die had al veel te veel eik smaak, ik had het geluk dat ik ook nog 10l op DJ laten liggen had, en dus dit bier toch nog 1/2 kunnen versnijden heb.

Thnx for the intell! :love:
    Wax on 8o
    Nja... Mijn vat is dus ook nieuw en 10 liter. best na een week of 2 dus eens stalen... :vic:

• Opletten met een droog nieuw vat zonder meer te waxen, zorg eerst dat je hoepels goed vast staan (eventueel een klein rvs schroefje er door zetten of een nageltje er boven zetten. Je zou niet de eerste zijn waar de hoepels na het waxen er afschuiven.
    Vraag maar eens aan HermanH,
    Trouwens als je achteraf je vat gaat uitstomen om het te desinfecteren dan zou de wax terug gaan smelten en dan wordt het een tijdelijke plak boel.
    Lakken met een neutrale lak is beter, vb: deze heb ik gebruikt.

• Nooit vaten droog behandelen altijd eerst vullen met water.

Dit staat er beschreven

De koude methode

Vul het vat tot 1/3 met koud water en laat het 3 tot 4 uur staan. Vul vervolgens bij tot 2/3 met koud water. Na weer 4 uur af vullen tot de rand en houdt het gevuld totdat alle naden dicht zijn gezwollen.

Als dit gebeurd is kan u het vat in gebruik nemen. Dit proces duurt ongeveer 2 dagen en bij oude vaten soms langer.

• Persoonlijk zou ik overhevelen. Tijdens het verblijf in het vat gaat het bier tannines (looistoffen) van het hout gekregen hebben. Tannines gaan verbindingen aan met proteïnen in het bier. Je bier gaat hierdoor mogelijk klaren en dat gaat dan bezinksel geven in het vat. Ik zou dan ook voorzichtig zijn om het vat gaan te transporteren juist voor het bottelen.