Beginnen met brouwen, op zoek naar goed cursus.

There are 26 replies in this Thread. The last Post () by brouwerwaldonk.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

Enkele jaren geleden heb ik samen met enkele vrienden geprobeerd om bier te brouwen. Om eerlijk te zijn, de eerste brouwsels waren niet al te best, maar het ging vrij snel de goede richting uit. Helaas zijn we door tijdsgebrek nu al 5 jaren volledig gestopt.

Ik zou graag terug beginnen brouwen, maar mijn compagnons hebben nog steeds weinig tijd. Dus ik ben van plan om op men eentje verder te gaan.

De 'hardware' hebben we nog steeds liggen, maar de knowhow is niet helemaal meer aanwezig. 😀 En om heel eerlijk te zijn we waren met 3, maar er was eigenlijk maar 1 persoon die zich verdiepte in het hele brouwproces, creëren van recepten, ... En dat was ik niet...

Ik ben me nu aan het inlezen, maar ik vind op het www vooral basic info ivm het brouwproces. Ik ben dus op zoek naar een (als het kan gratis) cursus/naslagwerk die dieper ingaat op de verschillende fases van het brouwproces en het samenstellen van een recept. Als het ware zoek ik eerder een boek van honderd of honderden bladzijden als de samenvatting van 10 blz die overal te vinden is, en dan ook nog liefst in het Nederlands. 😀 Bestaat zo een boek/naslagwerk/cursus/thesis?

Gr

Toon

• Installatie... euhm geen echte full-auto installtie, maar het beginners materiaal veronderstel ik. 😀

Een kastrol van +-60 liter , om max 50 liter te koken denk ik

Grote filteremmer (2 emmers in mekaar)

Damme jeannes

Watersloten

Koelspiraal

'Dichtheidsmeter'

een gistvat van +-50 liter

Enkele heveldarmen

En mss nog wat kleine prutsen.

Maar ik heb dus al wel gebrouwen, de techniek stond vrij goed op punt voor onze 'installatie'. Dus dat moet op zich moet vrij snel terug lukken denk ik.

Het probleem ligt em vooral in het maken van recepten. Dat heb ik nog nooit zelf gemaakt. Onze 'chemicus' heeft weinig interesse om zich terug te verdiepen in het maken/finetunen van recepten. Hij was degene die zich bezig hield met de ingredienten, hoe lang koken op welke temperatuur, hoeveel hop na hoeveel minuten toevoegen,...

Ik zou proefondervindelijk aan de slag kunnen gaan om een recept samen te stellen, maar helaas duurt een brouwdag vanaf grondstoffen halen tot en met bottelen toch een uur of 10/12... Dus hoe meer theorie hoe beter... Daar kunnen we toch enkele dagen werk mee uitsparen. 😀

• Volumes van 50l dat is niet niks. Ik zou de filteremmers vervangen door een degelijke hevelfilter, met wat koperbuis en soldeerstel kan je mooie dingen maken. brouwerwaldonk maakte die vroeger op maat maar ik weet niet of hij dat nog doet.

Goede brouwsoftware is inderdaad een hele hulp maar ik zou eerder mikken op een van de online oplossingen. Ik ben zelf fan van Brewfather. Ik vind het heel gebruiksvriendelijk en de maker ervan staat steeds open voor vragen op zijn facebook pagina.

• Bedankt voor die 2 cursussen.

Dat boek 'verander water in bier' ziet er interessant uit. Maar er zijn blijkbaar verschillende versies van. Moet Ff bekijken dus.

Brouwen for dummies, ook interessant...

Thanks

• Volumes van 50l dat is niet niks. Ik zou de filteremmers vervangen door een degelijke hevelfilter, met wat koperbuis en soldeerstel kan je mooie dingen maken. brouwerwaldonk maakte die vroeger op maat maar ik weet niet of hij dat nog doet.

Goede brouwsoftware is inderdaad een hele hulp maar ik zou eerder mikken op een van de online oplossingen. Ik ben zelf fan van Brewfather. Ik vind het heel gebruiksvriendelijk en de maker ervan staat steeds open voor vragen op zijn facebook pagina.

Ja W@lter ik maak die nog steeds op maat van de brouwketel.

Je krijgt heel snel glashelder wort, met een betere kwaliteit en het rendement zal ook stijgen.

@Toon G, Wil je een inox hevelfilter laten maken stuur dan een mail of pb.

• Toon,

De hevelfilters die ik maak zijn uit één stuk zonder dode hoeken, inclusief een bolkraan en uitloopslang.

360.jpg

Ik maak brouwsels voor 43L bier en het filteren + spoelen duurt ongeveer 75 minuten.

Uit de hevelfilter komt na enkele minuten dit resultaat

360.jpg

• Ziet er goed uit. Is inderdaad kraakhelder.

Voorlopig ga ik me even bezighouden met inlezen, en dan 1 a 2 keer proefbrouwen om er terug in te komen. De aanschaf van nieuw materiaal stel ik nog even uit.

Ik weet niet meer exact hoe lang wij nodig hadden om te filteren, maar als er een redelijke tijds- en kwaliteitswinst inzit dan ga ik dat zeker overwegen. Maar 75 minuten om te filteren lijkt me vrij lang, niet?

• Waarom de beste upgrade?

Helderdere wort? minder kans op oxidatie? Tijdswinst? Andere redenen?

Met een goede hevelfilter

Geen oxidatie van het hete wort.

Tijdwinst zeker en vast.

Geen morsen of plakkende vloer (niet overscheppen)

Geen afkoeling (een heel pak minder energie verbruik) goed voor de geldbeugel, madam ook blij.

Beter rendement uitspoelen suikers, spoelen kan indien nodig bijgewarmd worden.

Minder verlies van wort.

• Koop "Verander water in bier" van Adrie Otte. Simpelweg het beste boek voor beginners zelfs gevorderden.

https://www.brouwland.com/nl/o…uitgave?gaCategory=search

Heb voor Kerst het boek Brouwen van James Morton gekregen. Persoonlijk vind ik dit een beter boek voor beginners dan Het boek van Adrie Otte. Uit dat van Otte heb ik veel geleerd, maar is veel technischer. Het boek van James Morton gaf mij meer de indruk dat er iemand tegen mij persoonlijk aan het vertellen wat wanneer ik best wat deed.
    Maar het boek van Adrie Otte is zeker een aanvulling die niet in de boekenkast mag ontbreken (en ook goedkoper)

• Heel binnenkort kan ik enkele boeken bekomen "Bieren zelf brouwen" van de hand van Jac Lambrechts. Echt een aanrader voor de beginner en gevorderde brouwer. Heel begrijpelijk geschreven met vele formules en tabellen. Elk hoofstuk van mout, hop, water, gist, meten, en materialen wordt uitvoerig beschreven met vele voorbeelden.

• Heel binnenkort kan ik enkele boeken bekomen "Bieren zelf brouwen" van de hand van Jac Lambrechts. Echt een aanrader voor de beginner en gevorderde brouwer. Heel begrijpelijk geschreven met vele formules en tabellen. Elk hoofstuk van mout, hop, water, gist, meten, en materialen wordt uitvoerig beschreven met vele voorbeelden.

Als het even mee zit, zou het kunnen dat die boeken zelfs gratis zijn.

Duimen maar.

Diegenen die een boek willen mogen dat komen afhalen. Stuur maar een mail voor de adresgegevens.