STILLUP pilsen

There are 18 replies in this Thread. The last Post () by Serge.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Komende week ons eens aan een pils wagen, heb in Oostenrijk een pils gedronken die licht zurig was, en dit bevalde me wel "kan ook zijn dat hij geïnfecteerd was, want daar weet je nooit, het zou niet het eerste bier zijn met een raar smaakje dat ik daar van de tap gedronken heb" daardoor denk ik om een deel tarwemout toe te voegen, de gist zal te zien zijn welke ze bij Bms op stock hebben.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

Omschrijving

Waarde

Kenmerk

20

Naam recept

STILLUP

Brouwdatum

03-01-2019

Bierstijl

Pils(ener)

Volume

22,2 l

Begin SG

1,047 SG

Berekende kleur (Morey)

10 EBC

Berekende bitterheid (Rager)

25 IBU

Brouwzaalrendement

77,0 %

Kooktijd

80 min.

Water en brouwzouten

Hoeveelheid

Ingrediënt

20,00 l

Water uit Everyday 2L

1,50 g

Antioxin SBT

11,40 ml

Melkzuur

11,13 l

Spoelwater

Waterprofiel behandeld water

Ca

Mg

Na

HCO3

Cl

SO4

66 mg/l

26 mg/l

50 mg/l

411 mg/l

15 mg/l

34 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Mouterij

Kleur

%

3,07 kg

Premium Pilsmout

Weyermann

3 EBC

67,0 %

1,51 kg

Pale Wheat

Weyermann

11 EBC

33,0 %

Maischschema

Omschrijving

Temperatuur

Stap tijd

Rust tijd

Beslagdikte

Eiwitrust

42,0 °C

1 min.

10 min.

4,4 l/kg

b amylyse

63,0 °C

8 min.

30 min.

4,4 l/kg

a amylyse

72,0 °C

8 min.

40 min.

4,4 l/kg

filterspoelen

78,0 °C

5 min.

2 min.

4,4 l/kg

Hop

Hoeveelheid

Naam

Type

% alfazuur

Kooktijd/toevoeging

IBU

40,0 g

Hallertau Mittelfrüh eigen kweek 2018

bellen

4,0%

75 min.

21,6 IBU

20,0 g

Hallertau Mittelfrüh eigen kweek 2018

bellen

4,0%

15 min.

2,9 IBU

Overige ingrediënten

Hoeveelheid

Naam

Type

Gebruik

4,00 g

Iers mos

klaringsmiddel

koken

4,00 g

Vitamon cerevisiae

anders

hoofdvergisting

Gist

Hoeveelheid

Naam

Type

1,0 pak(ken)

Munich Lager (2308)

ondergist

1,0 pak(ken)

Czech Pilsner Lager (2278)

ondergist

• Die vitamon, is dat gistvoeding? Voor een ondergister ga je trouwens meer gist moeten gebruiken. Ik zou mikken op twee zakjes minimum voor 22l, 3 zou eigenlijk beter zijn.

yep, dat is gistvoeding van Erbslöh waar ik vorig jaar reeds iets van gepost heb.

de gist is een smackpack van Wyeast, heb ik dan niet genoeg met 1 pak?

Ivm de vitamon cerevisiae, een vraag die ik begin deze week in 2017 gesteld heb aan Erbslöh

Hello, Toddy I buy your product in a local store in a package of 50gr. Before I was using wyeast nutrient blend, this product you have to put in to the wort 10 min. before finish cooking to be sure everything is sterilized. Your product you have to put in to the wort after the cooking, when it's ready to start fermentation. So my question is: Is there no risc of an infection when you do it like this? 2nd question: Can you use it when you are brewing according 'Deutsche reinheitsgebot'?

For your questions; the product has as ingredients 3 vitamins, which are not thermostable. Also there is no risc on cross contamination, when the product is used by start fermentation. We recommend always, the use with the pitched yeast, means when you prepare only the yeast with an amount of 25g/hl pitching yeast, your fermentation will boost afterwards and this is the most economic use of the product.

For your 2nd question; all ingredients will be adsorbed by the yeast and you can´t detect/analyse them in beer. It´s not strict in the alignment with the German purity of law, but I can tell you, we have a lot of breweries, which are using this product.

Please don’t hesitate and contact me, when questions coming up, usage of our products.

Greetings,

Volker

• euh niet echt, geen tijd meer komende week, zal msch dan beter kijken voor een korrelgist

enige idee welke korrelgist ik gebruik

Ik heb goede ervaringen met de Fermentis Saflager S-189. Een lager gist van Zwitserse origine die een lekker moutige lager oplevert. (W34/70 is ook best ok, maar ik prefereer met kleine voorsprong de s-189)

• Voor mijn eerste poging om een pils te maken heb ik 3 zakjes W34/70 op 23l gebruikt. Over een paar weken kan ik zeggen of het een goede gist is. De vergisting ging in ieder geval zonder probleem. 1 puntje onder de voorspelde FG.

3 zakjes !!! Is dit echt nodig🤔 de fabrikanten schrijven toch maar 1 zakje per 20 liter voor 🤨

• Ik heb voor 20 liter pils 2 zakjes W34/70 gebruikt. Volgens BrouwHulp was dit voldoende en de vergisting verliep ook heel vlot. Op het forum waarschuwde men me toen ook voor onderpitchen, maar BrouwHulp had gelijk.

Startte op 12°C, na een week langzaam verhoogd naar 15°C en na nog eens 3 dagen overgeheveld en dan 3 weken gelagerd op 2°C en gebotteld.

Leverde een prima pils op!

Recept vind je hier.

• 3 zakjes !!! Is dit echt nodig🤔 de fabrikanten schrijven toch maar 1 zakje per 20 liter voor 🤨

Dit hangt veel af van de temperatuur die je gaat aanhouden. Deze richtlijnen zal je ook zien bij de leveranciers van korrelgist. Beneden de 12 graden heb je een veel grotere hoeveelheid gist nodig. Ik doe mijn vergistingen van lagers bij 11 graden met 1,5 g korrelgist gist per liter (voor bieren met een og van ca. 1050). Dit zorgt bij mij voor een vlotte vergisting.

• euh niet echt, geen tijd meer komende week, zal msch dan beter kijken voor een korrelgist

enige idee welke korrelgist ik gebruik

Niet meteen, pils heb ik zelf nog niet gebrouwen maar ik dacht dat Fermentis wel een bruikbare heeft, Mangrove Jack's heeft er ook een paar. Wel zorgen voor voldoende gist dus voor 22l mag je zeker 3 zakjes korrelgist rekenen, goed gehydrateerd natuurlijk.

• Merci voor de feedback, woensdag eens kijken bij Bms welke ze op stock hebben.

Hopelijk zijn ze open

Ivm de vergisting zal ik best mijn bier overhevelen uit de brewbucket zeker en niet de ganse tijd op de gistkoek laten staan aangezien je langer moet lageren

Of tenzij ik mij een cct meebreng

:pieker:

• Wat nut heeft die lagering op 4°C, buiten om het bier zeer helder te krijgen? Ik dacht dat lagering diende om de gist zijn afvalproducten nog wat te laten opkuisen maar bij 4°C denk ik niet dat er nog veel zal gebeuren.

Lager gisten die zijn zeker nog actief bij 4°C zelfs temperaturen tot 0°C

SECONDARY FERMENTATION:

A secondary fermentation at a temperature below the primary fermentation allows for a slow reduction of any remaining fermentable sugars. This secondary fermentation can take from one to three weeks at temperatures starting between 39-41 °F (4-5 °C) and slowly falling to as low as 33 °F (1 °C). The length of the secondary depends on the amount of fermentable sugars remaining.

Bron