There are 14 replies in this Thread. The last Post () by Bart.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Morgen brouwdag, ik plan een american red ale met start SG van 1055. Van de 25l zou ik 10l afsplitsen en laten vergisten met kveik.

Ik heb 2 soorten kveik: 'Sigmund Voss' en 'Hornindal'. Aangezien de Voss verpakking op springen staat zal ik die maar gebruiken. Ik schat het op zo'n 40 a 50ml. Ik heb geen starter gemaakt, maar underpitchen is hier schijnbaar de gewoonte. Nu, een eerste keer is altijd spannend :-) dus geef gerust jullie advies!

• Voor de kveik van the yeast bay zou dat moeten zijn:

PRODUCT INFORMATION

Cell Counts. Saccharomyces single strains and blends will contain ~80 billion cells per vial.

Dus een halve "vial" zou voldoende moeten zijn, gesteld dat deze nog relatief vers is.. ?

• juist en hoe weet je weer hoeveel 40,5 miljard cellen zijn in ml slurry van de gist.. mijn grijze cellen ( ook met een aantal miljoen toch) kunnen deze laatste link niet leggen, en zijn te lui om het ergens anders te gaan opzoeken..

Goed punt idd. Omdat ik de kveik niet van een bekend merk gekocht had stond het aantal cellen ook niet op de verpakking.

Ik heb dan maar dan ganse verpakking gebruikt (ongeveer 50ml). Twee uur voor het pitchen in 14 liter wort had ik deze 50ml vermengd met 0,5l wort. Na een uur was er al activiteit in deze pseudostarter. Overpitched dus...

Ook de 14l wort toont nu al activiteit.

Achteraf bezien had ik maar de helft van de starter moeten gebruiken, maar goed.

De gewassen slurry vd M47 voor het andere deel wort doet daarentegen nog niets ...

• Off topic: het deel met de Mangrove M47 gist heeft 6g/l Citra als dryhop gekregen :

(Dit is nog steeds de hoofdgistingsfles)

Hopelijk zinken de zakjes straks nog (had er nochtans een steen ingedaan...).
    Benieuwd naar het resultaat!

En ik hou jullie uiteraard op de hoogte over hoe de kveik-versie uitdraait :)

• Hopelijk zinken de zakjes straks nog (had er nochtans een steen ingedaan...).
    Benieuwd naar het resultaat!

Persoonlijk dryhop ik nooit met bellen, deze brengen te veel lucht in je bier, bij jou is dit nu niet erg want je ben nog in vergistings stadium, bij het lageren zou ik het aan niemand aanraden dryhoppen met bellen.
    En waarom hopzakjes zo beperk je nog meer de afgifte van de smaak door de bellen, Je kan die toch gewoon los in het vat doen en achteraf met een hevel gewoon afhevelen (eventueel je hevel afschermen met een stukje dampkapfilter of dergelijke)
    Bellen geven sowiso een minder intense dryhop aroma dan pellets.
    Bij mij gaan de pellets gewoon los in het gistvat, en de pellets zakken netjes uit zodat je het bier na het dryhoppen gewoon kan afhevelen.
    Hopzakjes heb je eigenlijk nooit nodig.

• Heb de Voss commercieel gebruikt in een Session IPA van 3,2%( Ragnar HOPbrok), enkel gehopt met 3kg hop( voor 1000L) tijdens flameout gedurende een 15min en gedryhopt met een 10kg bloemen en 12kg leftover mengeling Cryo’s. Toch zit er een sterk appelsienschil bittertje in het bier dat volgens mij door de Voss komt.
    Ben eens benieuwd of jij datzelfde gaat voorhebben.
    Let me know pls 😄

• D

Heb de Voss commercieel gebruikt in een Session IPA van 3,2%( Ragnar HOPbrok), enkel gehopt met 3kg hop( voor 1000L) tijdens flameout gedurende een 15min en gedryhopt met een 10kg bloemen en 12kg leftover mengeling Cryo’s. Toch zit er een sterk appelsienschil bittertje in het bier dat volgens mij door de Voss komt.
    Ben eens benieuwd of jij datzelfde gaat voorhebben.
    Let me know pls 😄

De kveik gisteravond gebotteld, dit zijn de eerste bevindingen:

- Niet ver doorgegist, slechts tot 1019 (van 1056). Er zat wel 13% caramout id stort.

- Zeer sterk flocculerende gist: enkel een harde koek op de bodem vd mandfles, quasi geen verstoring door verplaatsing vd fles. (ik hoop dat de hergisting pakt)

- Proeven: lekker, maar niets dat in het oog sprong, ben benieuwd na de hergisting. Heb dit deel bewust niet gedryhopt om de gistsmaken te kunnen proeven.

Doordat ik voldoende gist vd Kveik heb toegevoegd zal deze zich waarschijnlijk als een doorsnee biergist gedragen hebben en zullen de speciale smaken misschien wat onderdrukt zijn?

In dat geval volgende keer beter, want ik heb de gistslurry gehouden. Hier alvast een klein deel dat ik droog om traditioneel in poeder/brokkelvorm te bewaren: :-)