Zure bieren bottelen

There are 33 replies in this Thread. The last Post () by springerke.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Wat zou nu eigenlijk de beste manier zijn om een lambiek of roodbreuntje te bottelen die meer of jaar aan het verzuren zijn, welke hoeveelheid suiker gebuikt men hier best en gebruikt men best een bottelgist of niet. Hoe doen de lambiekbrouwers dit eigenlijk, die gebruiken volgens mij toch geen bottelgist of gaan zijn onder Co2 gaan bottelen.

Ik zou in ieder geval het liefst koolzuur op mijn bier willen.8o

• Dat is inderdaad zo aatje.

Zowizo bottelen met bottelgist en zo weinig mogelijk extra zuurstof 😄.
    Bij teveel zuurstof hebde kans op azijnzuur en/of ethyl acetate vorming. Moest de hergisting te lang duren voor ze begint is de kopruimte ook al teveel 😅.
    Extra bottelgist omdat de sachro zeker al zo dood is als een pier en de brett gaat er te lang over doen.
    Op die tijd hebde kans dat homofermentative LAB al wat suikers opsnoept die de brett dan weer niet kan omzetten.
    Ook zorgt verse bottelgist ervoor dat je minder kans hebt op THP off flavour.

• Ik neem deze draad even graag verder op voor een variant.. ik zie meer en meer bier waarbij men " a la orval" pas brett toevoegt in de nagisting of tijdens het dryhoppen of zelfs pas tijdens het bottelen..ik heb nu zelf zo'n biertje dat staat te lageren: een saison met dryhop ( al 2 weken uitvergist tot 1002 en stabiel ) en paar klutskes orval bijgekapt.. hoelang moet zoiets staan lageren alvorens te bottelen en met hoeveel bottelsuiker per liter ga je zo'n bier bottelen om gushers te vermijden maar toch een schone pareling te hebben in het glas ? Of moet je dit net vrij snel drinken, alvorens de brett gushers heeft kunnen maken met de laatste suikers ? Ik vertrouw helemaal op jullie deskundig advies..

• Ik heb zelf een gedeelte van een Saison 3 maanden terug voorzien van een paar bodems Orval. Inmiddels zit de brett smaak daar al in en is er een tijdje wat activiteit geweest. Over een week of twee /drie ga ik die bottelen als ik ook een ander bier ga bottelen. Gewoon met dezelfde hoeveelheid bottelsuiker als de hoofdbatch die ondertussen mooi op smaak is.

Ik vraag mij alleen af of bottelgist nodig of verstandig is.

• Ik vraag mij alleen af of bottelgist nodig of verstandig is.

Nodig denk ik niet. De brett zal er nog wel mee wegkunnen. Verstandig? Ik zou het wel doen. Met bottelgist zal hij sneller hergisten en het geeft toch altijd weer dat beetje zekerheid.

• Wat ik me afvraag : als ik een bier vergist met Belle Saison wat eindigt op een SG van 0.998, kan ik dat dan niet gewoon bottelen met een kleine gift van Brett per flesje (enkele dregs opstarten in wat appelsap en daar steeds een druppel van in elk flesje ofzo)? De Belle Saison heeft immers toch alle suiker vergist? Of doet een Brettanomyces nog iets anders als suiker vergisten?

Ik lust zelf heel graag Orval dus als ik dat eens zou kunnen nabrouwen 8->

• Ik denk dat die brettjes nog wel andere dingen vinden om van te smullen en er toch nog bepaalde dingen omgezet gaan worden waardoor je toch dat ‘brettkarakter’ in je bier zal krijgen. Allee ik ben daar eigenlijk zeker van want heb dit al geprobeerd met een Belle saison en een bodempje Orval.

• Wat ik me afvraag : als ik een bier vergist met Belle Saison wat eindigt op een SG van 0.998, kan ik dat dan niet gewoon bottelen met een kleine gift van Brett per flesje (enkele dregs opstarten in wat appelsap en daar steeds een druppel van in elk flesje ofzo)? De Belle Saison heeft immers toch alle suiker vergist? Of doet een Brettanomyces nog iets anders als suiker vergisten?

Ik lust zelf heel graag Orval dus als ik dat eens zou kunnen nabrouwen 8->

Ik denk dat die brettjes nog wel andere dingen vinden om van te smullen en er toch nog bepaalde dingen omgezet gaan worden waardoor je toch dat ‘brettkarakter’ in je bier zal krijgen. Allee ik ben daar eigenlijk zeker van want heb dit al geprobeerd met een Belle saison en een bodempje Orval.

Alles is heel relatief.
    Even in het achterhoofd houden dat 1SG punt grofweg 2gr bottelsuiker is.
    Kan je een bell saison die uitgegist is tot 0.998 dus dadelijk met brett bottelen, Ja en neen, hangt natuurlijk af van de brett stam.
    Maar laten we zeggen de Orval brett, die gaat naar max naar 0.996 in de meeste gevallen, dus kan je die saison makkelijk dadelijk bottelen maar best niet met 9 gr bottel suiker maar wel met 6 gr.

Bommetjes maken, kroonkurken en temperatuur wisselingen en opslag met brett's
    Dat is weer een heel ander verhaal.

Een goede afsluiting van een fles met een kroonkurk is ook belangrijk om het koolzuur dat gevormd is door de hergisting in de fles te houden. De druk mag echter ook niet te hoog worden omdat anders de fles uit elkaar zou kunnen klappen. De moderne kroonkurken die de professionele brouwerijen gebruiken kunnen werken als een ventiel. Boven een bepaalde druk laat de kroonkurk een hoeveelheid kooldioxide ontwijken om vervolgens de fles weer hermetisch te sluiten.

Er bestaan volgens het al eerder bedoelde artikel uit Brauwelt van H. Vogelpohl een drietal klassen kroonkurken, te weten:

• type A met een drukvastheid van meer dan 8 bar
    • type B met een drukvastheid van 5 tot 8 bar
    • type C met een drukvastheid van 3,5 tot 7 bar

Met welk type kroonkurk je de fles afsluit is heel belangrijk bij koolzuurrijke bieren zoals weizen en tripels. In het artikel wordt hiervoor een voorbeeld gegeven. Stel dat je een kroonkurk gebruikt van het type B voor een weizen waarvoor je een koolzuurgehalte van 7,5 g/L in gedachte had. In een extreem warme zomer kan de kroonkurk bij een temperatuur van 35EC en een inwendige druk van 6,3 bar koolzuur gaan aflaten. Bij een druk 4,8 bar sluit de kroonkurk weer hermetisch. Door het aflaten van de koolzuur is het koolzuurgehalte in dat geval gedaald van 7,5 naar 6,0 g/L! Het sluiten van de fles weizen met een kroonkurk van het type C heeft natuurlijk nog dramatischere gevolgen
    Bron

Nu achter die opsomming van "wiezen en trippels" mag je gerust ook brett's zetten.

Buiten dat zit je met het gegeven dat brett's de moeilijk vergistbare suikers (en andere stoffen die omgezet worden waar eventueel CO2 bij vrijkomt) slechts zeer langzaam gaan verder vergisten, je druk loop slechts heel langzaam op tot de lek druk van je kroonkurk is bereikt en je flesje gaat normaal gezien niet springen.
    Brett's bewaar je ook niet in de frigo, maar op kelder temperatuur. Dus zelfs als je op het punt zit dat je net onder de openings druk komt van je kroonkurk, dan ga je toch nog dit eerst in de ijskast zetten en ga je zelfs zelden gushers hebben.

Ga je een fles die net tegen de openingsdruk zit van je kroonkurk in je auto leggen bij 35°C, dan kan je kroonkurk niet volgen met CO2 lekken en heb je dus wel een bommetje.

Brett's vergisten wel simpele suikers te snel om de drukopbouw te laten compenseren via de kroonkurk.
    Onder simpele suikers voor brett's mag je ook gerust de maltotriose bijtellen,
    Dus een bier met een einddichtheid van 1015 en dat rechtstreeks bottelen (zelfs zonder bottelsuiker) met brett is natuurlijk "not done"

Alle bovenstaande verondersteld wel dat je goed glaswerk hebt dat voldoende drukbestendig is en niet beschadigd is.

Veel kan dus, als je een beetje logisch nadenkt en je bewust bent van de gevolgen van sommige handelingen.

Brett's die die in de fles vergisten onder druk maken veel meer smaakstoffen aan en er worden er veel mer behouden dan dat je dit onder waterslot doet.

• Ik ga het bij een volgende saison gewoon eens proberen met een paar flesjes. Met mijn suikerspuit kan ik makkelijk de hoeveelheid bottelsuiker per flesje aanpassen en dan doe ik er gewoon enkele met brett erin en 2g/l suiker minder. We zien wel waar dat eindigt en voor alle zekerheid steek ik ze in een aparte bak.

• Ik wil vooral voorkomen dat er een bak handgranaten in mijn kelder staat :-)

In Temse heb ik een 'brouwer' (bierverdeler...) gekend die een fles in de hand had die ontplofte.

Dat wil je niet meemaken, want dat is inderdaad een granaat met glasschilfers.

Daarom bottel meestal in zware champagne of cava flessen en sluit met geschuimde kroonkurken (Brouwland...).

Bovendien bottel ik altijd met 2% glucose als bottelsuiker (wat dus volgens jullie normen héél veel is...).

De druk in de flessen komt dus relatief hoog.

Voor het ontstoppen plaats ik mijn fles(sen) 20 minuten in de diepvries op -18°C

Ik heb op de jaren dat ik bier brouw en cider nog geen rampen gehad.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Een tip : zo'n injecteerspuit (we zijn intussen met enkelen die dat gebruiken) van bij de dierenarts werkt heel makkelijk met suikersiroop (ik koop die gewoon in de colruyt). Is goed te doseren per fles, de suiker lost no problems op in je bier en ik vind dat de hergisting een stuk sneller gaat.

En bij Ali vind je die in RVS voor amper geld, en voor de bottelgist apart toe te voegen eentje met een klein handig reservoir waar je de bottelgist in hydrateert en per flesje kan doseren

Ik moet eerlijk zeggen dat de mijne niet veel meer heeft gekost in NL. Ik zal nog eens naar de link zoeken. Ik heb wel wat moeten tweaken omdat de mijne gemaakt was om met medische flesjes te werken en ik het heb moeten aanpassen aan een eigen flesje met afschroefbare dop.

Herman heeft beide in gebruik, die van Ali en de Eco-Matic mogelijk kan hij er wat zinnig over vertellen wat betreft de verschillen.