There are 12 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Bestekes

Ik zie vaak reclame passeren van 'Wish' dat ze daar steeds goedkoper aanbiedingen hebben lopen voor allerlei spullen van, ik vermoed, Chinese makelijk.

Uit interesse even de app geïnstaleerd en zag een refractometer voor slechts €18.

Wat denken jullie? De moeite of toch maar mijden? Zijn er nog mensen die bij dergelijk sites (DealExtreme, Ali-express,...) hebben besteld en goede deals hebben gedaan?

• mijn advies: je krijgt wat je betaalt.

Ik heb ook een chinese refractometer, weliswaar hier in belgie gekocht, maar ik gebruik deze enkel om een ruwe meting te verkrijgen tijdens het brouwen of te kijken of de vergisting wat stabiel blijft.

Ja, ik verwachtte al zoiets. Wat ik wel zou kunnen doen is de vergelijking met een gewone hydrometer :)

• Een refractometer is goed voor het opvolgen van het maisch/kookproces en tijdens de vergisting. De reden is simpel : je hebt maar héél weinig wort of bier nodig om de meting te doen. En de meeste refractometers (ook die van 18 euro) gaan wel min of meer een correcte waarde geven (geef en laat het een SG punt of twee). Wat ik wel heb opgemerkt : ik heb twee refractometers voor het brouwen : een oude (en heel dure) refractometer van uit mijn wijnperiode (meer als 10 jaar geleden). Deze kostte toen meer als 100 euro. En een goedkopere van een jaar of twee geleden die in Plato meet (en neen ik bedoel geen Brix maar wel Plato). Ze geven beide een vergelijkbaar resultaat qua waarde mààr de dure is véél helderder en scherper af te lezen. Ik vermoed dat het prisma dat er inzit van een betere kwaliteit is en dat dat waarschijnlijk ook het verschil in prijs rechtvaardigt.

Aan het begin en einde van de vergisting kan je best ook nog eens meten met een goede hydrometer. Deze is (imo) nauwkeuriger in gebruik.

Jammer genoeg echter heb ik gemerkt dat de kwaliteit van zowel hydro- als refractometers de laatste jaren erg achteruit is gegaan. Ik ben van zin om eens te investeren in 3 hydrometers in Plato met een erg nauwkeurige schaal. Brouwland verkoopt deze maar het is toch een investering van een hondertal euro en dat houdt me momenteel wat tegen.

• Bedankt voor de info, Walter. Ik heb hem uiteindelijk toch besteld. Laat ons dan hopen dat ze tijdens het verschepen voorzichtig met de lading omgaan, wat ik eerlijk gezegd wel wat betwijfel :) Doordat het via zo'n Chinese leverancier is, is het wel nog wachten tot eind januari. Denk niet dat ik mijn volgende brouwdag tot dan zal uitstellen, dus zal voor na mijn volgende brouwsel zijn.

Hoe merk je precies op dat de kwaliteit van de hydrometers of refractometers achteruit gaat, Walter?

Als je dan zo'n dure hydrometers zou kopen: zelfs al zouden de goedkopere modellen wat ontregeld staan, laat ons zeggen 2/1000, ga je relatief gezien nog steeds hetzelfde verschil is OG en FG hebben. Dus qua alcoholpercentage gaat het normaal gezien wel accuraat zijn. Wat betreft restsuikers, is dat natuurlijk een andere zaak.

• Ik heb een refractometer hier gekocht met waarde van 0 tot 18 brix met ATC ? maar staat er niet op , zijn gewicht is 190 gr , 40 a 45 euro

Ik heb ook één gekocht bij onze Chinees waarde van 0 tot 30 brix met ATC staat er wel op , zijn gewicht is 95 gr , zoals gezegd ongeveer 18 euro , er moet toch een verschil zijn als je het gewicht bekijkt , maar wat :-/

• Zou het gewichtsverschil komen door de andere prisma? Het is wel een heel groot verschil.

De brouwmarkt (en anderen) die refractometers verkopen van rond de 40 euro, verkopen in meeste gevallen dezelfde Chinese refractometers als die je bij Ali en aanverwanten besteld.

Ik heb het idee dat mijn Chinees exemplaar van destijds 14 Euro nauwkeuriger is als mijn hydrometer die nog van een beginnerspakket is. Daarin zijn de streepjes al niet eens op een constante afstand op de schaal gezet.

Ooit och maar eens wat beters aanschaffen.

• Een (prisma)refractometer is een (prisma)refractometer, of die nu duur is of goedkoop maakt echt niet veel uit.
    Alle prisma's voor brix refractometers zijn gewoon de zelfde daar is geen verschil in
    Dit kan zelfs niet, ze moeten steeds in de zelfde hoek geslepen zijn, moest de hoek van de prisma minder nauwkeurig zijn dan krijg je alleen een minder scherp beeld dat is alles, maar dat verandert niets aan de nauwkeurigheid
    De range die je meet die wordt bepaald door het stukje dat je van de prisma dat je visualiseert door de lenzen die er inzitten. (of je kijkt over heel de rage of je kijk op een stuk van de range)
    De ATC functie die is er om de temperatuur verschillen van het toestel en het druppeltje vloeistof (dat natuurlijk gewoon onmiddellijk de temperatuur van het toestel aanneemt) op te vangen.
    Dus kijk tussen welke temperatuur je het toestel mag gebruiken,
    vb als je refractometer in het tuinhuis ligt bij 3°C en het temperatuur bereik van de refractometer is 15 tot 35°C dan werkt de ATC functie enkel tussen die 15°C en 30°C, op dat moment moet je dus nog steeds je refractometer toestel eerst laten opwarmen tot minimum 15°C (een veel voorkomende fout)
    Het druppeltje vloeistof dat je er op doet dat mag wel vb 95°C zijn daar dit immers dadelijk de temperatuur van het toestel aanneemt.
    Verschillen in gewicht duiden aan dat het toestel meer robuust is , vb de behuizing is dikker, of het is gewoon langer is gemaakt om beter in de hand te houden enz. maart heeft niets te maken dat je dan een meer accurate uitlezing hebt.
    14€ of 140€ uitgeven maakt in de nauwkeurigheid van uitlezing totaal geen verschil als je de zelfde range van uitlezing koopt.
    Hopelijk/mogelijk is een van 140€ beter waterdicht en is de opbouw wat robuuster zodat die lange mee gaat maar beide zijn even nauwkeurig .

Hier vind je het werkingsprincipe uitgelegd.

• Ik ben het niet met je eens, Serge. Zoals ik al zei, ik heb zo'n dure en een goedkope. Je merkt bij die dure echt dat die een veel scherper en dus nauwkeuriger resultaat geeft (als de lijn niet mooi scherp is, dan kan je gewoon het resultaat niet 100% nauwkeurig aflezen). Het enige dat dit kan veroorzaken in je refractometer is het gebruikte prisma. En daar is wel degelijk verschil in kwaliteit in, zowel in samenstelling van het glas als in de kwaliteit van het slijpen ervan.

Hoe merk je precies op dat de kwaliteit van de hydrometers of refractometers achteruit gaat, Walter?

Voor de hydrometers is het nogal moeilijk uit te leggen maar je moet eens kijken naar de schaalverdeling. Die staat zo kort op elkaar dat nauwkeurig aflezen moeilijk wordt. De betere (lees duurdere) hydrometers zijn een stuk groter en hebben een beter afleesbare schaal.

Veel hydro- en refractometers zijn trouwens gemaakt met wijnmaken in gedachte. Dat zie je aan de schaal die vaak boven de SG 1.100 gaat. Dat is relevant voor wijn, maar niet echt voor bier (die paar keer uitgezonderd dat je zo'n zwaar bier maakt). Het is veel idealer om een hydro- of refractometer te hebben met een kleiner bereik maar een nauwkerigere aflezing. Brouwland verkoopt deze, dit is er eentje van. Maar die kosten 26 euro per stuk en je hebt er drie nodig om het hele bereik te hebben.

Ik ga me ze eens bestellen volgend jaar en eigenlijk alleen voor de meting na het koelen van het wort en voor het bottelen. Dàn wil ik echt een nauwkeurig meetresultaat.

• Ik heb er ooit zo een gehad van 10 - 20 plato. Bij de praktijkdag brouwen van een cursus bierbrouwen gegeven in de schoot van onze gilde was er een van de cursisten die er achter mijn rug onachtzaam mee omging en het glas onderaan van de thermometer brak, dus hydrometer onbruikbaar omdat er wort in het alcohol kanaal kan komen wat gegarandeerd begint te rotten.

Pittig detail niemand van de cursisten wilde bekennen "ik heb het gedaan".

Dat glas onderaan is echt heel dun, dus heeeeel voorzichtig behandelen.

• Ik ben het niet met je eens, Serge. Zoals ik al zei, ik heb zo'n dure en een goedkope. Je merkt bij die dure echt dat die een veel scherper en dus nauwkeuriger resultaat geeft (als de lijn niet mooi scherp is, dan kan je gewoon het resultaat niet 100% nauwkeurig aflezen). Het enige dat dit kan veroorzaken in je refractometer is het gebruikte prisma. En daar is wel degelijk verschil in kwaliteit in, zowel in samenstelling van het glas als in de kwaliteit van het slijpen ervan.

Als je druppel wort niet zuiver is (nog vaste deeltjes bevat door wort rechtstreeks uit uw brouwketel te nemen) heb je geen mooie scherpe lijn

Ik neem nu een lepel wort en laat hem door filterzakje lopen zodat hij veel zuiverder is en heb nu een zeer scherpe lijn om te kunnen aflezen

Een scherper beeld is niet gelijk aan een betere meet nauwkeurigheid.
    Wat wel is maar is en dat geld zowel voor de goedkope als voor de dure, als je een kleiner stuk van het meet bereik uitvergroot je uitlezing makkelijker is daar dan de streepjes gewoon verder uit elkaar liggen. (0 tot 18 brix versus 0 tot 32 brix)
    Wat betreft welke schaal je best gebruikt, daar verschillen we ook in mening.
    Bij het maischen als je daar je versuikering wil opvolgen dan heb je een schaling van 0 tot 32 brix nodig, dan is gewoon die van 0 tot 18 brix ontoereikend.
    Als je een bier maakt met een eind SG in je gistvat van >1070G of 17.5brix en je wil gewoon kunnen meten of er nog versuikering is in je maisch dan zit je op dat moment in je maisch sowiso met een dichtheid boven de 18 birx en kan je dus niet meer je versuikering opvolgen.
    Ik heb totaal geen probleem met het aflezen van een refractometer tot 32 bix, voor mij is dit zelfs zeer duidelijk ondanks dat ik een leesbril (+1,75) moet opzetten om de krant te lezen. Maar daar komt mijn spotgoedkope de refractometer mij net ter hulp je kan je lenzen netjes bijdraaien tot je een scherp beeld hebt. als iemand anders deze na mij tegen zijn oog houd zal die natuurlijk deze terug moeten bijstellen.

Is dit nu moeilijk afleesbaar?? Voor mij in ieder geval niet, het is 1.066SG en dat kost je niet meer dan 14€!!!