Bink blond gist opkweekbaar ?

There is 1 reply in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Beste drinkebroeders,

Ik poog af en toe wat gist uit fleskes op te kweken. Bijna altijd lukt dat. Op dit ogenblik blaast een bink blond flesje met een gistdepot en wat wort een ballonnetje mooi rond. Ruikt goed en doet denken aan een saison gist.. ook vriend "brew like a monk" heeft het hier over in zijn beroemde boek.. maar is het werkelijk een aparte huisgist ?

Het flesje belooft alleszins "hergisting in de fles" , neem ook aan dat ze geen bottelgist gebruiken, want deze ruikt toch echt redelijk naar een saison stalletje.

Of is het dupont gist ?

Ik lees ook op homebrewersassociation :

Split into two carboys, one with WLP500 Trappist (Chimay), the one with WLP575 Belgian Blend. Now I need to find a warm spot in my house.

Bink was my favorite Belgian blond I tasted during our trip to Belgium last October. From conversation with the brewer, Marc Limet, I learned that he uses two different types of pilsner malt, step mashes ("to aid in the digestibility of the beer", Denny ;)), uses Challenger and Goldings for bittering that are both grown locally in Belgium, and their yeast is similar to Westmalle. The Saaz and the Styrians are just my tweaks for what I thought I was tasting for finishing hops. I probably will dry hop one of the kegs wth Styrian Goldings.

Is het nu huiseigen, dupont, chimay, wlp 575 of zelfs Westmalle.. Iemand ?

• Het flesje belooft alleszins "hergisting in de fles" , neem ook aan dat ze geen bottelgist gebruiken, want deze ruikt toch echt redelijk naar een saison stalletje.

Het zou wel eens een Westmalle gist kunnen zijn. Die kan ook stinken dat het geen naam heeft. En wat die bottelgist betreft : ik denk dat er veel meer bieren nog worden hergist gewoon met de hoofdgist dan we denken. Het is alleszins makkelijk te testen met een klein proefbrouwsel : als de moutsuikers makkelijk worden afgebroken heb je al een indicatie dat het geen bottelgist is.

Flesgisten opkweken is een goedkope manier om toch met goede gisten aan de slag te gaan. Je hebt wel een paar spulletjes nodig voor de opkweek maar die win je snel terug als je de kost van een wyeast of white labs gist bekijkt.