Kan jij ontdekken wat ze zoal fout doen?

There are 30 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik zie ze nergens ph meten tijdens het maischen.

Dat wort is al danig geoxideerd nog voor het koken met al dat heen en weer gieten en daarna nog meer om te koelen.

Wort filteren doen ze volledig verkeerd. Hoe moet het dan wel.!

Eerst de filterkuip vullen met kokend water tot boven de filterplaat, dan voorzichtig het draf inscheppen en als laatste het wort inbrengen. Vervolgens even oproeren om na even wachten een filterbed te vormen en pas dan beginnen met filteren + het eerste troebel wort voorzichtig terug te gieten.

Niet kunnen zien of het draf al dan niet droog kwam vóór het spoelen.

Of die proppen hop veel kunnen afgeven is mij een raadsel.

Vroeg of laat gaat iemand zich ernstig verbranden met kokend water of heet wort van 80°C.

Ik zie ze niet de densiteit meten na het koelen.

4 weken gisten is wel heeeeel lang.

Er wordt niet gezegd hoe ze het bier van de gist gaan scheiden om helder bier te bottelen.

Er wordt niets gezegd over hoeveel bottelsuiker ze willen gebruiken.

Algemeen oordeel, een heel slecht voorbeeld voor beginners.

• Volgens mij gebeurt dit soort praktijken meer dan je denkt. Maar goed, het wordt wel bier.

Zag ik daar toch ook nog tuinslangen waar het wort mee door de koeler gaat. Bier met weekmakers.

Mooie film voor de quiz "tel de fouten".

• Vandaar ook het onderwerp. Niet dat ik de mannen belachelijk wil maken, zeker niet, maar er valt veel te leren uit die video.

Vooral bij het filteren, het filtervat op de tafel, een emmer eronder, kraantje open en dat hete wort maar rustig kletteren vanaf die hoogte. Als je dààr nog geen oxidatie mee krijgt, dan weet ik het ook niet meer. Daarna moet je dat wort uiteraard nòg eens overgieten in het kookvat want anders krijg je niet die mooie rondeur en fin de bouche van karton en roest.

• Waarom wordt er commentaar gegeven op het feit dat de wort geoxideerd wordt?

Het is toch de bedoeling dat wort zo veel mogelijk zuurstof in zich opneemt zodat de gist zich in de eerste paar uur zo goed mogelijk kan delen?

Ik dacht dat je pas moest oppassen met oxidatie van zodra het bier alcohol bevat om de vorming van aldehydes tegen te gaan..

Please correct me if i'm wrong :)

• Waarom wordt er commentaar gegeven op het feit dat de wort geoxideerd wordt?

Het is toch de bedoeling dat wort zo veel mogelijk zuurstof in zich opneemt zodat de gist zich in de eerste paar uur zo goed mogelijk kan delen?

Ik dacht dat je pas moest oppassen met oxidatie van zodra het bier alcohol bevat om de vorming van aldehydes tegen te gaan..

Please correct me if i'm wrong :)

Er is maar een moment in heel het brouw proces dat lucht (zuurstof) een positieve invloed heeft op je uiteindelijke bier.
    Dat is als je gist geënt is in je gistvat en je de wort gaat beluchten. Dan kan de zuurstof door de gist onmiddellijk gebuikt worden om gistgroei te bevorderden (en dan mag je zeker niet extreem overdrijven met beluchten want anders heb je nog last van oxidatie)
    In alle andere stappen van het brouw proces moet je streven om zo weinig mogelijk invloed van lucht (zuurstof) te hebben, dit gaat steeds zorgen voor oxidatie van je bier. En des te hoger de temperatuur op een bepaal moment in je brouw proces des te sneller deze oxidatie plaatsvind.

• Oxidatie is denk ik een zwaar misbegrepen onderdeel van het hele brouwproces. Zoals Serge zegt is er maar 1 moment wanneer oxidatie zuurstof wenselijk is en dat is bij het enten van de gist (maw wanneer je je wort naar je gistvat brengt).

Voor de rest is het zoveel mogelijk te vermijden. Je kan daar heel ver in gaan, maar met een aantal goede basisregels en gezond verstand kom je al een heel eind.

Tijdens het brouwen (aka het proces tot aan je gistvat) en dan vooral voor het koelen van het wort kan je al veel bereiken door het beslag/wort voorzichtig te behandelen. Dat wil zeggen voorzichtig overgieten (bij gebrek aan een beter woord), als je moet roeren dan doe je dat heel rustig en met zo weinig mogelijk zuurstofinslag en laat je vooral het wort of beslag NIET kletteren. Dat is volgens mij waar de heren in de video het meeste in de fout gaan en daarom wou ik de video hier ook delen.

• Misschien beter wijzigen naar"1 moment waar zuurstof wenselijk is". De voorgaande formulering zou in de toekomst voor nog heel wat misverstanden kunnen zorgen.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Misschien beter wijzigen naar "1 moment waar zuurstof wenselijk is". De voorgaande formulering zou in de toekomst voor nog heel wat misverstanden kunnen zorgen.

Ja, zo is dat, en dat is maar op 1 (hoofd-)moment en dat is juist na het koelen van de wort, 2 andere momenten kunnen zijn bij het overhevelen naar de sec. gisting om later eventueel dieper uit te gisten, of een keertje extra overhevelen bij gestokte vergisting, maar dan moet je wel al een beetje beseffen wat je aan het doen bent, als hij dan niet terug opstart heb je het vlaggen. Ik zou bij een gestokte gisting de opschaal-methode nemen, bij een ferm werkende giststarter een liter wort/bier doen, laten opstarten en dan idem voor de volgende volumes: 2, 4, 8,... enz. De meeste hobbybrouwers hebben geen last van oxidatie omdat de bieren meestal na een paar maand opgedronken zijn, enkel bij vergeten flesjes kan je dan zoiets ontdekken, dus zij die beweren geen oxidatie te hebben en hun bier toch op de meest (on)mogelijke momenten voorzien van (foutieve) zuurstof drinken hun bier te snel op denk ik... 8o:angel:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Is oxideren per definitie niet toevoegen van zuurstof? :angel:

Om het heel eenvoudig uit te leggen (de eigenlijke theorie is eigenlijk redox reacties, geïnteresseerden raadplegen best Wikipedia of hun eigen locale chemicus), oxidatie is een chemische reactie waarbij de zuurstof gebonden wordt aan een andere stof. Normaal gezien gaat deze zuurstof niet meer vrij komen, bvb. oxidatie van koolstof levert CO2, oxidatie van ijzer roest. Ik vermoed dat bij oxidatie van wort de geoxideerde stoffen hun zuurstof ook niet meer vrijgeven.

Toevoegen van zuurstof bij lage temperatuur is een fysisch proces, geen chemisch, waarbij de zuurstof moet oplossen in de wort, en die dan gebruikt wordt door de gist. Omdat het oplossen betreft, is deze zuurstof nog steeds vrij, ttz niet chemisch gebonden.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Om het heel eenvoudig uit te leggen (de eigenlijke theorie is eigenlijk redox reacties, geïnteresseerden raadplegen best Wikipedia of hun eigen locale chemicus), oxidatie is een chemische reactie waarbij de zuurstof gebonden wordt aan een andere stof. Normaal gezien gaat deze zuurstof niet meer vrij komen, bvb. oxidatie van koolstof levert CO2, oxidatie van ijzer roest. Ik vermoed dat bij oxidatie van wort de geoxideerde stoffen hun zuurstof ook niet meer vrijgeven.

Toevoegen van zuurstof bij lage temperatuur is een fysisch proces, geen chemisch, waarbij de zuurstof moet oplossen in de wort, en die dan gebruikt wordt door de gist. Omdat het oplossen betreft, is deze zuurstof nog steeds vrij, ttz niet chemisch gebonden.

Begrijp ik volledig. Mijn idee was gewoon dat de wort voornamelijk bestaat uit suikers en proteïnen die niet of moeilijk chemisch zullen oxideren.

Daarom dacht ik dat het geen kwaad kon dat deze jongens de wort onopzettelijk zo sterk laten beluchten.

Wanneer de alcohol gevormd is, kan het bier wel oxideren waarbij aldehyden gevormd worden uit de alcohol moleculen.

• Begrijp ik volledig. Mijn idee was gewoon dat de wort voornamelijk bestaat uit suikers en proteïnen die niet of moeilijk chemisch zullen oxideren.

Daarom dacht ik dat het geen kwaad kon dat deze jongens de wort onopzettelijk zo sterk laten beluchten.

Wanneer de alcohol gevormd is, kan het bier wel oxideren waarbij aldehyden gevormd worden uit de alcohol moleculen.

Uit je antwoord kan ik afleiden dat je redelijk wetenschappelijk bent onderlegd,
    Als je wat meer wil weten over "Hotside aeration" en oxidatieve processen in het algemeen in bier kan je eens een kijkje nemen op de site van Low Oxigen brewing, daar gaat men wel tot in het extreme om alle mogelijke invloed van zuurstof te vermijden, maar je kan er veel informatie vinden over de invloed van zuurstof (lucht) tijdens het brouwen en het effect in elke stap.
    (Veel lees plezier)

• Uit je antwoord kan ik afleiden dat je redelijk wetenschappelijk bent onderlegd,
    Als je wat meer wil weten over "Hotside aeration" en oxidatieve processen in het algemeen in bier kan je eens een kijkje nemen op de site van Low Oxigen brewing, daar gaat men wel tot in het extreme om alle mogelijke invloed van zuurstof te vermijden, maar je kan er veel informatie vinden over de invloed van zuurstof (lucht) tijdens het brouwen en het effect in elke stap.
    (Veel lees plezier)

Zal ik zeker doen, thanks Serge :)

• Er is maar een moment in heel het brouw proces dat lucht (zuurstof) een positieve invloed heeft op je uiteindelijke bier.
    Dat is als je gist geënt is in je gistvat en je de wort gaat beluchten. Dan kan de zuurstof door de gist onmiddellijk gebuikt worden om gistgroei te bevorderden (en dan mag je zeker niet extreem overdrijven met beluchten want anders heb je nog last van oxidatie)
    In alle andere stappen van het brouw proces moet je streven om zo weinig mogelijk invloed van lucht (zuurstof) te hebben, dit gaat steeds zorgen voor oxidatie van je bier. En des te hoger de temperatuur op een bepaal moment in je brouw proces des te sneller deze oxidatie plaatsvind.

Maar wat moeten we dan denken van volgend artikel

• Volgens mijn bescheiden mening hebben ze het over stoombellen. Ze schrijven "De basis vloeistof wordt net niet gekookt, je krijgt dus wel de thermisch nodige reactie voor het brouwen van bier, maar de vloeistof blijft net onder het kookpunt."

Op die manier werden in de petrochemie grote watertanks heel snel op temperatuur gebracht ongeveer 80°C. met heel nauwkeurig regelbare stoomkleppen.

Het grote nadeel van die techniek, het maakt enorm veel lawaai die stoombellen in koud water. Naarmate de temperatuur steeg werd het lawaai minder hevig.

• Maar wat moeten we dan denken van volgend artikel

Het betreft hier een nieuw kookprocedé uitgewerkt door de ingenieurs van AB Inbev.
    Er wordt enorm veel energie mee uitgespaard tijdens het kookproces. Waar voorheen altijd een rollende kook aanbevolen werd (en dat hou je als amateur ook best aan), gaat men nu "sudderen" (Simmer and Strip). Om oa alle volatiele componenten die men kwijt wil tijdens de kook ook kwijt te raken bij het sudderen, gaat men gassen inbrengen id kookketel. Het kan gaan om gerecupereerde CO2 of om ter plaatse gemaakte stikstof. Er zouden goede resultaten bekomen zijn en we zullen er binnenkort waarschijnlijk nog meer over horen.
    ABInbev heeft het patent, maar elke "kleine" brouwerij (< 1 miljoen hl/jaar) mag een gratis licentie aanvragen voor het gebruik vh procedé. Ook de retrofitting zou gemakkelijk uit te voeren zijn.

• Voor het koken van de wort heb al dikwijls gedacht aan volgende testen:

- Het plaatsen van een condensbuis loodrecht op het kookdeksel van de wort (eventueel dubbelwandig met koelwater erin).

Dan zou men 0% verlies aan volume van de wort hebben.

- En als experiment daarna: Het inblazen van stoom net boven de bodem van het wortvat.

Voordeel: Het te koken product kan nooit aanbranden en wordt in beweging gehouden door de ingeblazen stoom.

Zelf reeds getest voor witloofbier en paardenbloembier en dat gaat buitengewoon goed.

Groot nadeel: Om 6 uur 's ochtends beginnen want de opwarming duurt lang.

Het duurt 2 uren om 50L water/witloof mengsel aan de kook te brengen met een propaanbrander van 7Kw

Als stoomgenerator gebruikte ik een inox biervat van 50l met drie veiligheidskleppen (verplicht met stoom...).

(Dichtingen getest met perslucht op 13 bar alvorens op te starten!).

Gebruikt water in het stoomvat: gefilterd regenwater (kalkvrij...).

De overdruk van de stoom viel echt mee ik had slecht 100 tot max. 200 gram druk in het stoomvat.

Reden dat ik dit deed: Mijn witloof brand nooit aan zonder dat ik erin hoef te roeren.

Wat zijn volgens jullie ervaring de mogelijke voordelen en/of nadelen hiervan voor het koken van wort?

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• In je wort zitten ongewenste stoffen die je kwijt wil , dus kook je met open ketel of ketel met een schoorsteen ( de condensbuis die je bedoeld) maar men vangt de condens niet op , de ongewenste stoffen geven afwijkende smaken aan je bier en die raak je kwijt door te verdampen

Met stoom koken heb ik geen ervaring

• Wat zijn volgens jullie ervaring de mogelijke voordelen en/of nadelen hiervan voor het koken van wort?

Als je met een condensbuis wil werken MOET je het condensaat kunnen afvoeren vooraleer het in de ketel komt. Dus een opvanggoot aan de binnenkant met een afvoer naar buiten. In dat condensaat zitten zwavelverbindingen die voor een heel slechte smaak zorgen in je bier.

Het volume verlies door verdamping is normaal en dient als indikking van het wort. Hier houden wij allemaal rekening mee bij het volume (brouw en spoel) water dat we gebruiken als we beginnen te maischen.

• Als je met een condensbuis wil werken MOET je het condensaat kunnen afvoeren vooraleer het in de ketel komt. Dus een opvanggoot aan de binnenkant met een afvoer naar buiten. In dat condensaat zitten zwavelverbindingen die voor een heel slechte smaak zorgen in je bier.

Het volume verlies door verdamping is normaal en dient als indikking van het wort. Hier houden wij allemaal rekening mee bij het volume (brouw en spoel) water dat we gebruiken als we beginnen te maischen.

na het koken ongeveer 10 %

• Het idee om waterdamp in de kookruimte te vermijden blijft me interesseren.

Engelse of Amerikaanse bierbrouwers bedanchten volgende constructies:

https://www.youtube.com/watch?v=2RNLNIISTvo

https://www.brewhardware.com/product_p/steamslayer.htm

https://www.homebrewtalk.com/f…entilation-needed.636955/

https://www.brew-boss.com/Cond…enser-p/cb-bb-apmount.htm

https://conical-fermenter.com/…ENSER-1325-Condenser.html

In tegenstelling tot mijn idee (de condensbuis boven op de ketel...) wordt hier samen met de damp ook de ongewenste verbindingen afgevoerd.

Iemand van jullie al ervaring mee, of iets over gehoord bij collega brouwers?

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.