Honing verwarmen

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik ga een biertje met honing brouwen. Onlangs een bier gebrouwen waar ik de honing enkel bij het bottelen toegevoegd had. Het aroma van de honing kwam echter niet voldoende door.

Nu wilde ik het dus toevoegen bij einde koken of whirlpool. Ik las echter op oude topics dat het verwarmen van honing afgeraden wordt. Kan iemand mij een reden geven waarom? En OK, het aroma zal mogelijks wat minder zijn. Maar zijn er nog andere reden waarom het beter is dit niet te doen.

PS: de optie om het tijdens hoofdvergisting te doen, ken ik. Maar dit doe ik liever niet. Gelieve de discussie niet te laten ontsporen om mij dit aan te raden, maar bij de vraag te blijven omtrent verwarmen. :focus:

alvast bedankt

• Het verwarmen wordt afgeraden omdat je daarmee het aroma van je honing zou teniet doen. Het gaat dan wel om het dusdanig opwarmen dat je de honing net niet aan het koken bent.

Uit eigen ervaring : pannetje water opzetten en daar je pot honing inzetten. Au bain marie even naar +50°C brengen en de wilde gisten zijn uitgeschakeld. Daarna gewoon bij het bier voegen tijdens de lagering. Het gaat weer beginnen gisten maar dat is normaal.

(off topic maar toch van belang gezien je eerste probleem) Je moet wel de juiste soort honing gebruiken hiervoor. In mijn opinie moet je op zoek gaan naar een heel aromatische honing. Subtiele honingaroma's gaan er niet genoeg doorkomen. Best eens met een imker praten over welke honing je het beste kan gebruiken. Ik heb zo een aantal weken geleden 500g honing bekomen die ik wil gebruiken. Ook daar ga ik de honing au bain marie even boven die 50°C brengen vooraleer hij bij het bier gaat.

• (off topic maar toch van belang gezien je eerste probleem) Je moet wel de juiste soort honing gebruiken hiervoor. In mijn opinie moet je op zoek gaan naar een heel aromatische honing. Subtiele honingaroma's gaan er niet genoeg doorkomen. Best eens met een imker praten over welke honing je het beste kan gebruiken. Ik heb zo een aantal weken geleden 500g honing bekomen die ik wil gebruiken. Ook daar ga ik de honing au bain marie even boven die 50°C brengen vooraleer hij bij het bier gaat.

Bedankt voor de info.

Maar de gebruikte honing én de honing die ik ga gebruiken, komen beiden van imkers (verschillende weliswaar).

Het vorige bier was wel een donker (dubbel-achtig), wat het aroma natuurlijk wel kan verdoezelen.

• Ja, ik heb steeds gekozen voor een blond bier. Donkere bieren gaan inderdaad door de gebruikte mouten de honingsmaak sterk overheersen.

Ik gebruikte quasi geen donkere mouten, enkel lichte en als caramout voornamelijk carapils. Hieronder nog een oud recept daarvan, het onderwerp zou hier ook op het forum moeten staan, ik zal het voor u opzoeken.

• Ok,

bedankt voor de info.

Ik had 20% honing in gedachten, maar voor de blonde, ga ik het dan houden bij 15%. Voor het bottelen, kan ik dan nog proeven of ik met honing bottel of gewoon met suiker.

Je recept is wel leuk eenvoudig. Zoiets ga ik ook doen qua moutrecept.

Nu nog hopen op andere antwoorden wat betreft het verwarmen van honing.

• Het is allemaal een kwestie van schaal. Op onze schaal kun je doen zoals Walter, verwarmen in een pannetje.

Ik heb evenwel ooit eens kunnen praten met een imker die ook professioneel brouwer was, en hij deed zijn honing in de laatste tien minuten van de kook. Dit had ook te maken met voedselveiligheid. Hij vond het persoonlijk jammer, maar hij wou geen risico's nemen met zijn producten.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Het is allemaal een kwestie van schaal. Op onze schaal kun je doen zoals Walter, verwarmen in een pannetje.

Ik heb evenwel ooit eens kunnen praten met een imker die ook professioneel brouwer was, en hij deed zijn honing in de laatste tien minuten van de kook. Dit had ook te maken met voedselveiligheid. Hij vond het persoonlijk jammer, maar hij wou geen risico's nemen met zijn producten.

En hij vond het jammer wat betreft aroma's of om andere redenen?

• Merci,

als ik het goed begrijp, gebruik je dus 14% honing en voeg je die toe bij de hoofdgisting/lagering.

14% is natuurlijk wel substantieel meer dan het beetje dat je gebruikt voor het bottelen.

Naar mijn idee is alles wat je als bottelsuiker gebruikt heel marginaal wat betreft smaak. Het aandeel percentage is heel laag. Ik zou dus altijd ergens tussen whirlpool en eind nagisting in ieder geval suikerhoudende toevoegingen doen.

Als je honing niet vertrouwd, opwarmen tot net boven de 80 graden en in de whirlpool bij 80 graden doen. en dan even wachten dus met koelen.