Hydrateren van gist is blijkbaar niet meer nodig

There are 28 replies in this Thread. The last Post () by Ronnie.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik las daarnet op het NL forum dat fabrikanten hun mening wat betreft het hydrateren van korrelgist hebben bijgesteld/herzien. Het zou niet langer nodig zijn om korrelgist te hydrateren, het resultaat zou in beide gevallen hetzelfde zijn.

Dat is uiteraard goed nieuws voor ons want het scheelt toch weer een handeling tijdens het brouwen.

• Ik denk dat je dan alles eens heel goed analytisch moet lezen, zeker de info van fermentis in hun brochure Tips en ticks en de specs per gist.
    Ja mag de korrelgist van Fermentis rechtstreeks strooien op wort van 25 tot 29°C voor een Ale en 15 tot 25°C voor een lager met een max SG van 1060 ( 16°P) voor de gisten die het label E2U hebben en als je hun voorgeschreven pitching rate's aanhoud.
    Tevens geeft Gino van fermentis aan dat hij in zijn studie nog steeds minieme verschillen heeft kunnen vaststellen.
    Maar wat is miniem voor fermentis? dus er zijn nog verschillen. (ze geven die informatie niet vrij voor al hun gisten)

Muntons en Buldog geven aan dat wij hobby brouwers lomperiken zijn en niet kunnen hydrateren, dus om dat we zo lomp zijn kunnen we net zo goed rechtstreeks strooien. (ze bevestigen dus dat hydrateren eigenlijk nog steeds het beste is als je het goed uitgevoerd)
    Trouwens ik heb alle gist producenten een mail daar over gestuurd, Laleman, Mangrove jack, en Mauribrew hebben nog niet geantwoord.
    En de test van Jacques, die resultaten die mag je zo in de vuilbak gooien. die heeft geen bier maar een starter vergist. :angel:

• Ik heb het uiteraard over het bericht van Fermentis, niet over de testen van Jacques. Als ik het goed lees (door de vele bomen zie je op de duur het bos niet meer) hanteerden zij in hun testen een pitching rate van 50g/hl gist (0.5g/l) wat veel minder is als wat wij gebruiken (ik zit steeds ergens tussen de 0.7 - 1 g/l) en mag de temperatuur liggen tussen de 21 en 29°C :

In practice, the consecutive steps for direct pitching are:

• Fill the fermenter with 1/3 of the wort volume (up to the top of the CKT cone) at a temperature of 21-29 °C
    • Sprinkle the active dry yeast cells directly in the fermenter
    • Add the remaining 2/3 of the volume of wort at fermentation temperature to allow for mixing of yeast and wort.

Ik ben het trouwens wel eens met de algemene strekking dat je beter niet kan hydrateren dan fout hydrateren en veronderstellen dat je het wel correct hebt gedaan. In dat opzicht is het voor ons hobbybrouwers wel beter om gewoon te strooien. Het moment waarop je moet hydrateren is ook een redelijk stressvol moment : je bent aan het koken, je moet hopgiften in het oog houden, dompelkoeler niet vergeten, iers mos moet er ook nog bij, nog wat hop afwegen, verdomme waar ligt die lepel nu weer, timer in het oog houden, ...

En daar doorheen moet je ook nog even rustig water van 30°C hebben, er je gist op sprinkelen, 15 minuutjes wachten, onderroeren en 15 minuutjes later moet het het gistvat in. Het kan voor de onervaren brouwer al eens wat teveel zijn ;) (voor deze ervaren brouwer ook trouwens).

Dus in dat opzicht vind ik het een goede zaak dat korrelgist intussen van een dermate kwaliteit is dat je het ook ongehydrateerd kan gebruiken in je wort.

• Ik snap niet hoe je 1/3 van je wort kan gaan aftappen in je gistvat en dan verder door koelen tot een lagere temperatuur??
    whirlpoolen of je trub laten uitzakken na het koelen hoeft niet meer? Daar wringt het schoentje vooral.
    En hydrateren dat doe je toch pas na het koelen als je wort staat uit te zakken voor 60 min of meer of net na het whirlpoolen dan heb je tijd te over je bent dan helemaal niets aan het doen enkel aan het wachten tot de trub bezonken is.
    Zij die met een platenkoeler werken en een CCT die scheiden hun trub af als hun gekoelde wort een tijd heeft uitgezakt in de CCT en voegen dan pas de korrelgist toe, weer dat dilemma van dat 1/3 en dan de rest koud er bij ???????
    Hun procedé dat ze voor schrijven strookt niet met wat gedaan wordt in de hobby brouw wereld.
    (nu speel ik advocaat van de duivel)
    Het is goed dat fermentis campagne voert voor hun product, en dat er verbeteringen zijn juichen we met zijn allen toe

• Ik gebruik de Fermentis Safale T58 op aanraden van een bevriende brouwer al sinds ik ben beginnen brouwen. Op de verpakking staat "Pitching: Sprinkel into wort". En dat doe ik al zo vanaf m'n eerste brouwsel, zonder te hydrateren. Ik heb er nog geen problemen mee gehad, de gisting verliep tot nu toe altijd goed en alles gistte steeds mooi uit.

Het is zoals Walter zegt. Ik ben er als amateur brouwer (zonder veel kennis) wel blij mee dat ik het gewoon in de wort kan strooien en zo me kan concentreren bij het koken en zo.

• En hydrateren dat doe je toch pas na het koelen als je wort staat uit te zakken voor 60 min of meer of net na het whirlpoolen dan heb je tijd te over je bent dan helemaal niets aan het doen enkel aan het wachten tot de trub bezonken is.

Nee jong, dan ben ik aan het kuisen en dingen weer aan het naar binnen dragen en opbergen. Maar ik moet zeggen dat ik hoop dat ik nu wat meer vrije tijd ga hebben omdat alles nu (eindelijk) op 1 plek zal staan.

ps : hou je ons op de hoogte als je van de andere fabrikanten iets hoort?

• Het moment waarop je moet hydrateren is ook een redelijk stressvol moment : je bent aan het koken, je moet hopgiften in het oog houden, dompelkoeler niet vergeten, iers mos moet er ook nog bij, nog wat hop afwegen, verdomme waar ligt die lepel nu weer, timer in het oog houden, ...

En daar doorheen moet je ook nog even rustig water van 30°C hebben, er je gist op sprinkelen, 15 minuutjes wachten, onderroeren en 15 minuutjes later moet het het gistvat in. Het kan voor de onervaren brouwer al eens wat teveel zijn ;) (voor deze ervaren brouwer ook trouwens).

Dus in dat opzicht vind ik het een goede zaak dat korrelgist intussen van een dermate kwaliteit is dat je het ook ongehydrateerd kan gebruiken in je wort.

Helemaal niet akkoord, Je kan net zo goed (zelfs nog beter) de dag voordien op een rustig moment en aandachtig de gist hydrateren. Dan heeft de gist al enkele vermenigvuldigingen gedaan en heb je bovendien nog meer gistcellen

• Gisteren toevallig de procedure van Lallemand eens gelezen. In het kort, hydrateren in water 30 .. 35 graden met een klein beetje (2% meen ik) suiker er in. Niet roeren, 15 minuten rusten. Dan even doorroeren en koelen tot je wort temperatuur.

Koelen doe je door een beetje wort toe te voegen zodat de temperatuur maximaal 5 graden zakt. Rusten (10 minuten?) en weer wort erbij. Net zolang tot je binnen de 5 graden van je wort temperatuur bent en dan pitchen.

Al met al een heel gedoe, maar het klinkt wel logisch.

Over de tijd dat je gehydrateerde "starter" goed blijft schrijven ze, niet natuurlijk laten afkoelen maar met de koelere wort. Natuurlijk afkoelen duurt te lang en daardoor sterven teveel gistcellen af. Dus een dag tevoren in de frigo is geen goed plan.

Iedere fabrikant zal zo zijn eigen verhaal hebben, en gewoon gist strooien is natuurlijk het allermakkelijkst.

Wel de gistzakjes op de brouwdag ruim van tevoren uit de koeling halen, dat scheelt wel tegen de temperatuur stress van de gist. Uit de koeling in water van 30graden lijkt mij een slecht idee.

• ps : hou je ons op de hoogte als je van de andere fabrikanten iets hoort?

Natuurlijk!!!

Ik was eigenlijk van plan als ik alle antwoorden had (als ze komen ten minste) hier er een stukje over te schrijven maar je was me voor.

Als je een beetje gezond verstand gebruikt, dan zeg ik in de meeste gevallen kan je gerust strooien op je wort.
    Op de juiste manier hydrateren kan natuurlijk ook nooit kwaad.

Er zijn uitzonderingen:
    - vb: een wort van OG 1.100 en gekoeld naar 18°C en je pitched tegen 0.6milj celm/ml/°P daar hydrateer je best je gist wel volgens mij, de osmotische stress is dan te groot.
    - Of als de fabrikant het nadrukkelijk voorschrijft!!!

Ik heb op het moment dat je meestal hydrateert veel tijd (mijne afwas is dan al gedaan door mijn vrouw)
    Ik gebruik daar een grote RVS thermo tas voor met deksel, Dus mijn water blijft netjes op temperatuur, ik hydrateren zoals het voorgeschreven is tot in de puntjes.

• REHYDRATION

Rehydration of Abbaye is recommended for use, and will reduce

osmotic stress on the yeast when rehydrated and pitched in liquid

form. Rehydration guidelines are quite simple, and present a

much lower risk of contamination than a starter, which is

unnecessary with dried active yeast.

Sprinkle the yeast on the surface of 10 times its weight in clean,

sterilized water at 30-35°C (86-95F). Do not use wort, or distilled or

reverse osmosis water, as loss in viability will result. DO NOT STIR.

Leave undisturbed for 15 minutes, then stir to suspend yeast

completely, and leave it for 5 more minutes at 30-35°C. Then

adjust temperature to that of the wort and inoculate without

delay.

Attemperate in steps at 5-minute intervals of 10°C to the

temperature of the wort by mixing aliquots of wort. Do not allow

attemperation to be carried out by natural heat loss. This will take

too long and could result in loss of viability or vitality.

Temperature shock, at greater than 10°C, will cause formation of

petite mutants leading to long-term or incomplete fermentation

and possible formation of undesirable flavors.

Abbaye yeast has been conditioned to survive rehydration. The

yeast contains an adequate reservoir of carbohydrates and

unsaturated fatty acids to achieve active growth. It is unnecessary

to aerate wort upon first use.

When using Lallemand Brewing Yeasts, you may repitch the yeast

just as you would any other type of yeast according to your

brewery’s SOP for yeast handling.

De procedure van Lallemand/Danstar

• Het zou niet langer nodig zijn om korrelgist te hydrateren, het resultaat zou in beide gevallen hetzelfde zijn.

Ik heb dit altijd al zo gedaan met korrelgist, gewoon zo bij het wort gieten zonder hydrateren...

Bij een lager heb ik wel eens voorgehad dat het niet goed vergistte en daarvoor gebruik ik steeds vloeibare gist sindsdien.

Misschien dat het iets te maken heeft met de te lage temperatuur om de korrelgist te starten?

• Ik was eigenlijk van plan als ik alle antwoorden had (als ze komen ten minste) hier er een stukje over te schrijven maar je was me voor.

Neem gerust je tijd hoor :) :thumbup:

Tot nu toe leer ik uit heel het verhaal dat je wel degelijk gewoon kan strooien zonder voor ons waarneembare verschillen mààr dat je dan wel moet zorgen voor een goede hoeveelheid gist. Maar de meeste calculatoren die wij gebruiken rekenen toch aan de ruime kant dus eigenlijk moeten we ons niet meteen zorgen maken. Met de hoeveelheden die ik normaal gebruik zit ik sowieso safe.

Ik ga me wel de komende tijd meer bezighouden met vloeibare gist dus veel testen zal ik het niet kunnen doen.

• Even alle antwoorden bij elkaar van de gist producenten over hun standpunt of je al dan niet hydrateren:

Muntons :

En Buldog gisten hun antwoordt:

Good morning,
    Some yeast suppliers do recommend that yeast be re-hydrated whilst others advise to dose the yeast into the brew by pitching it dry. Hambleton Bard beer kits however, are designed with novice brewers in mind and therefore we try to make the instructions as simplistic as possible to reduce the chance of error in the home brew process. Adding steps for rehydration of yeast would leave more opportunity for error e.g. yeast rehydration at too high a temperature - which would be more detrimental to the fermentation than simply adding the yeast straight to the brew. We have been pitching dry yeast by sprinkling directly into the wort for many years in our own kits and not yet noticed any discernible effects on the brewing process.

Hope this helps.

Kind regards,

Cherise Hall

Om te vervolledigen hier nog het antwoordt van Mangrove jack's

Fermentis:

Lalemand

Op het antwoord van Lallemand, Mauribrew laat op zich wachten :cursing:

Kortom, als je graag niet hydrateert strooi gerust
    Maar bijna allen bevestigen onderliggend eigenlijk als je correct hydrateert dit eigenlijk de beste methode is. (Wat in het verleden door al zoveel studies al is aangetoond)
    Foutief hydrateren kan volgens de producenten zeker meer negatieve gevolgen hebben dan niet hydrateren

De keuze is aan de brouwer!!!

Het geen wat mij een beetje tegen het hoofd stoot in de antwoorden van gist producenten dat is dat die denken dat wij eigenlijk prutsers zijn volgens hen en niet in staat zijn om gist te hydrateren volgens hun eigen voorschriften!!

The post was edited 2 times, last by Serge: Antwoordt van Lalleman nog toegevoegd 12/12 18h00 ().

• Ik heb vandaag een aantal spec sheets van Bulldog ontvangen, en daar hebben ze voor verschillende gisten zelfs verschillende instructies.

• Ik zal het mooi samen vatten:
    Korrelgist strooien of hydrateren wat moet je er mee??

• Volg in eerst instantie de voorschriften van de fabrikant !
    • Als de fabrikant zegt dat je gewoon mag strooien dan mag je gewoon strooien!
    • Ben je zeker en zo ervaren dat je gist op een correcte manier kan hydrateren en de fabrikant stelt dat dit ook een goede methode is of zelfs de gewenste methode is.
      Niets weerhoud je dan om te hydrateren. (hydrateren moet je dan breed interpreteren vb voor Fermentis mag je ook in wort bij de juiste temp en dichtheid hydrateren)
    • Incorrect hydrateren is in bijna alle gevallen slechter is dan gewoon strooien.

Zal er een verschil zijn in je eind resultaat van je bier afhankelijk van de gebuikte methode?

• Ja er zijn nog steeds verschillen.
    • De verschillen kunnen heel miniem zijn en mogelijk voor bepaalde gisten en fabrikanten zelfs niet meer organoleptisch vast te stellen.
    • De verschillen zijn voornamelijk producent en gist afhankelijk daar niet alle producenten een identiek productie proces gebruiken en elke gist zich anders gedraagt
  • Ik heb vandaag gist ontvangen van Lalleman om binnenkort te gaan bottelen. Hier staat dat de gist moet gerehydrateerd moet worden, op de achterzijde staat de werkwijze:

-Strooi de gist (0,1g/l) in 100ml water van 30-35 graden
    -Laat 15min. rusten
    -Roer het geheel
    -Doe het mengsel in de wort

Dit is wat er op staat, in die volgorde. Als het mis is, verbeter me gerust (ik lees het ook maar af van de verpakking), het is de eerste keer dat ik ga rehydrateren . Dus ik kan alleen maar bijleren :-).

• En wie gaat er nu de juiste methode van hydrateren geven , staat dit ook ergens beschreven door de fabrikanten ?

Die staat meestal wel beschreven in de technische fiche van de gist of in de algemene informatie voor elke fabrikant.
    Voor Fermentis vind je die hier of vb in de technische fiche per gist
    Voor Lallemand vind je die hier
    Voor Mangrove Jack's vind je die hier
    Voor Mauribrew vind je deze in de Technische specificaties per gist apart vb de Draugt en de Weis
    Voor Buldog gisten ook in de technische specs per gist zie post van chthon hier boven
    Voor Muntons beveelt geen hydratatie aan.

• meer in detail uit hun brochure:

• Ik volg ondertussen de brouwopleiding bij COOVI en daar doen ze het als volgt:

- hoofdgisting: gewoon strooien in wort

- bottelgist: eerst hydrateren in gekookt (en afgekoeld) water

Bottelgist voeg je in lager volume toe en moet onmiddelijk goed oplossen, dus als je ergens hydrateren toepast zou ik het inderdaad daar doen.

Bij hoofdgisting zelf nog nooit gedaan zonder problemen.

• Ik werk als velen met eenCCT.

Na eerste lagering wat gistslurry van de hoofgist aflaten, nog wat koel lageren en avond voor bottelen naar 16 a 20° brengen en net voor het bottelen zelf een heel klein beetje F2 of andere bottegist: platgestreken koffielepeltje is meer dan voldoende, tenzij het een heel grote CCT van > 100 liter is.

Nog nooit problemen gehad, bij zware bieren nog niet gedaan, daa is het wellicht aangeraden de gist in een beetje water water te hydrateren en pas dan toe te voegen.